Minister sprawiedliwości (minister) przedstawił projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, którego uchwalenie ma przywrócić przepisom o wyborze sędziów do KRS treść zgodną z konstytucją. Problematyka prawidłowego określenia ustroju, zakresu działania i trybu pracy KRS oraz sposobu wyboru jej członków (art. 187 ust. 4 konstytucji) była przedmiotem burzliwej debaty publicznej w związku z działaniami rządu PiS i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2017 r. Regulacja prawna odnosząca się do wyboru sędziów-członków KRS musi w pełni respektować zasady konstytucji, co m.in. oznacza, że nie można akceptować sposobu upolitycznionego. Trybunał Konstytucyjny dostrzegł wagę tego zagadnienia w orzeczeniu wydanym na długo przed kryzysem praworządności rządów PiS (wyrok TK z 16 kwietnia 2008 r., K 40/07), wskazując, że sposób wyboru sędziów do KRS ma szczególne znaczenie ustrojowe. Wpływa on na pozycję tych sędziów, która de facto decyduje o niezależności i efektywności pracy KRS.
Kto do Rady
Część „sędziowska” KRS (art. 187 ust. 1 pkt 2 konstytucji), powinna nie tylko formalnie składać się z osób mających status sędziów, ale i stanowić przedstawicielstwo środowiska sędziowskiego – sędziów wybranych przez sędziów. Ustawodawca nie może zatem przenieść kompetencji do wyboru tych członków KRS na inny podmiot, w szczególności wchodzący w skład władzy ustawodawczej lub wykonawczej.
Czytaj więcej
Z wieloma profesorami prawa czy prawnikami rozmawiałem w ostatnich dniach i w ich ocenie to, co obecna ekipa rządząca czyni, jest jawnym bezprawiem - mówi "Rzeczpospolitej" Maciej Krzyżanowski, adwokat, nowy przedstawiciel Andrzeja Dudy w KRS.
W projekcie ministra sprawiedliwości wskazano na potrzebę przywrócenia przepisom regulującym sposób wyboru sędziów do KRS zgodności z konstytucją oraz dostosowania do standardów określonych w wyrokach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC), Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dodatkowo założono „demokratyzację” wyboru sędziów do KRS, m.in. poprzez umożliwienie zgłaszania kandydatów przez grupy obywateli i samorządy prawnicze. Dopełnieniem „tego najbardziej demokratycznego od 1989 r.” sposobu obsadzania ma być utworzenie organu opiniodawczego, składającego się z przedstawicieli instytucji, grup zawodowych i stowarzyszeń działających w obszarze praw człowieka lub wymiaru sprawiedliwości.
Proponowany model wyboru do KRS spełnia – co do zasady – wymagania konstytucyjne, przewidując wybór sędziów przez środowisko sędziowskie, bez udziału innych władz (art. 187 ust. 1 pkt 2 i art. 187 ust. 4 w związku z art. 2, art. 10, art. 173 i 186 ust. 1 konstytucji). Niektóre jednak rozwiązania szczegółowe projektu są wątpliwe merytorycznie. Zastrzeżenia budzi też ich zgodność ze standardami konstytucyjnymi oraz europejskimi.