Po relatywnie długim czasie oczekiwania zostały przedstawione projekty przygotowane przez Komisję Kodyfikacyjną Ustroju Sądownictwa i Prokuratury działającą przy ministrze sprawiedliwości, których celem jest przywrócenie stanu praworządności w wymiarze sprawiedliwości.
Proponowane regulacje nie usuną wszystkich skutków prawnych, społecznych i systemowych wieloletniego naruszania zasady państwa prawa i innych, wynikających z norm konstytucyjnych. Ich celem jest jednak przywrócenie konstytucyjnego prawa do sądu jako organu wymiaru sprawiedliwości o przymiocie niezależności sądu opartej na niezawisłości sędziowskiej, która stanowi fundamentalny aspekt prawa do rzetelnego i sprawiedliwego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy. Komisja ustrojowa (przy udziale komisji kodyfikacyjnych: Prawa Karnego i Prawa Cywilnego) przygotowała dwa projekty zmierzające do tego samego celu, ale częściowo różnymi drogami. Jak się podnosi, jeden z nich w większym stopniu nawiązuje do opinii Komisji Weneckiej. Czy rzeczywiście?
Czytaj więcej
Orędownicy przywracania praworządności bez oglądania się na praworządność rozumianą inaczej, nie ustają w wyścigu o to, kto zaproponuje radykalniejsze rozwiązanie „problemu”.
Oba projekty zakładają utrzymanie w mocy statusu zawodowego osób, które dopiero rozpoczęły służbę sędziowską w czasie trwania kadencji Krajowej Rady Sądownictwa działającej w niekonstytycyjnym składzie (tzw. neo-KRS), będąc wcześniej asesorami sądowymi.
Nie będzie powrotu
Obie propozycje przyjmują także uchylenie z mocy prawa ze skutkiem na przyszłość uchwał tzw. neo-KRS w sprawie wniosków o powołanie do pełnienia urzędu sędziego w sądach powszechnych, Sądzie Najwyższym albo Naczelnym Sądzie Administracyjnym wobec osób uczestniczących w procedurze przed tzw. neo-KRS po raz pierwszy, nie pełniąc wcześniej służby sędziowskiej.