Chodzi o projekt ustawy covidowej i dodanie w nim art. 15 zzs6. Mówi on, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu Covid-19 oraz w ciągu roku od odwołania ostatniego z nich prezes właściwego sądu lub trybunału nie jest związany wnioskiem ani terminem zwołania zgromadzenia ogólnego przewidzianym w przepisach.
Posłowie twierdzą, że to prezesi sądów i trybunałów są osobami, które odpowiadają za bezpieczne przeprowadzenie zgromadzeń sędziów. Prezes nie może więc być w tym przypadku obligowany do zwołania zgromadzenia ani przez grupę sędziów, ani przez przepisy ustawy. Tymczasem są przepisy, które przewidują, iż kolegialne organy sądów mogą odbywać swoje posiedzenia online i podejmować uchwały w trybie obiegowym.
Czytaj także:
Koronawirus: Fatalna sytuacja w sądach. Nie ma kto orzekać
– Zmiana w powiązaniu z przepisami upoważniającymi MS do uznaniowego powoływania kierownictwa sądów powszechnych skutkuje ścisłym podporządkowaniem działalności sądów organowi władzy wykonawczej, bez możliwości przedstawienia swojej opinii przed organy reprezentujące samorząd sędziowski – napisała w opinii do zmiany NRA.