Boeing zwiększa dostawy. Daleko mu jeszcze do Airbusa

Boeing zwiększył w marcu dostawy samolotów o 41 proc. do 41, ale Airbus wydał klientom 71. W ujęciu kwartalnym różnica jest mniejsza, ale Airbusowi zabrakło silników do gotowych samolotów

Publikacja: 09.04.2025 22:07

Boeing zwiększa dostawy. Daleko mu jeszcze do Airbusa

Foto: Bloomberg

W marcu nastąpiła wyraźna poprawa w wydawaniu przez Boeinga nowych samolotów: było ich 41 wobec 29 rok wcześniej, ale nieco mniej niż w styczniu (45) i lutym (44). Po trzech miesiącach było ich 130, w tym 104 najbardziej popularnych B737 MAX. Rok temu w pierwszym kwartale klienci odebrali 83 sztuki.

Boeing miał problemy z produkcją

Koncern miał poważne trudności z produkcją i dostawami na skutek zaostrzenia nadzoru przez organ kontrolny FAA, zatorów w dostawach podzespołów, także z powodu trzymiesięcznego strajku mechaników montujących MAX-y. Niezależnie od wojny celnej wypowiedzianej przez prezydenta USA, problemy z dostawcami jeszcze nie zniknęły. Teraz jeden z nich, Howmet Aerospace ogłosił, że nowe cła Trumpa zmuszą go do powołania się na klauzulę siły wyższej, która zwolni go z realizowania zawartych umów.

Czytaj więcej

Guillaume Faury: Przyłożyliśmy się, żeby nasza oferta dla LOT-u była mocna

Konkurent Boeinga Airbus przekazał w marcu 71 maszyn, a od początku roku 136. W tym ujęciu przewaga jest mniejsza, ale grupa z Tuluzy nie mogła przekazać więcej samolotów, bo producent silników, spółka CFM Int'l Safrana i GE nie wywiązała się ze swych dostaw.

Dostawy samolotów są bacznie obserwowane przez inwestorów giełdowych, bo tuż przed wydaniem samolotu dochodzi do zapłacenia przez klienta reszty sumy za zamówioną maszynę.

Poprawiła się sytuacja Boeinga w zamówieniach. Ich liczba netto w marcu wyniosła 163, w tym było 88 B737 MAX (50 przez firmę leasingową BOC z Singapuru, 17 przez Japan Airlines i 21 przez anonimowych kupujących). To ważna wiadomość, oznacza, że klienci już wybaczyli koncernowi wpadkę z wyssaniem zaślepki drzwi awaryjnych podczas lotu w samolocie Alaska Airlines.

Czytaj więcej

Boeing wymaga kurateli. Tak uważa minister transportu USA

Boeinga musi też cieszyć zamówienie 53 dreamlinerów (20 przez Korean Air), bo też były problemy z jakością tych samolotów. B777 w wersji towarowej znalazł chętnych na 11 sztuk, (osiem kupił FedEx), a największy B777X czekający na certyfikację na 40 sztuk (20 przez Korean Air). Po trzech miesiącach zamówienia netto dotyczą 204 samolotów.

Odchodzi jeden z szefów FAA

Dyrektor operacyjny FAA odpowiedzialny za organizację ruchu lotniczego Tim Arel odchodzi na emeryturę na własną prośbę po 40 latach pracy. — Zobowiązał się zostać przez kilka miesięcy, aby zapewnić płynne przekazanie obowiązków — podała osoba z biura prasowego.

Odchodzi w czasie, gdy Kongres bada, dlaczego FAA nie alarmował, że dochodzi do zbyt dużego sąsiedztwa w locie śmigłowców i samolotów koło lotniska Reegana w Waszyngtonie, aż doszło do takiej kolizji w powietrzu 29 stycznia i śmierci 67 osób. Urząd lotnictwa już wprowadził na tym lotnisku nową ekipę nadzoru kontroli lotów. Według urzędu, w USA brakuje 3500 kontrolerów ruchu powietrznego do pełnego obsadzenia wszystkich stanowisk.

W marcu nastąpiła wyraźna poprawa w wydawaniu przez Boeinga nowych samolotów: było ich 41 wobec 29 rok wcześniej, ale nieco mniej niż w styczniu (45) i lutym (44). Po trzech miesiącach było ich 130, w tym 104 najbardziej popularnych B737 MAX. Rok temu w pierwszym kwartale klienci odebrali 83 sztuki.

Boeing miał problemy z produkcją

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Rosji brakuje samolotów pasażerskich. Panika na Kremlu
Transport
Na tym bardzo zależy Kremlowi. Chce zniesienia sankcji USA na jedną firmę
Transport
Rosjanie przestają kupować nowe auta. Dealerzy zamykają salony
Transport
Prognoza turystyczna zapowiada boom. Z jednym wyjątkiem
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Rosjanie chcą latać bezpośrednio do USA. Rozmowy trwają