Rosjanie chcą latać bezpośrednio do USA. Rozmowy trwają

Na przełomie lutego i marca pojawiły się informacje o możliwości przywrócenia bezpośrednich lotów na trasach z Rosji do USA. Amerykanie nie chcieli komentować tych doniesień. Teraz Rosjanie ujawniają, że rozmowy na ten temat się toczą.

Publikacja: 08.04.2025 13:46

Rosjanie chcą latać bezpośrednio do USA. Rozmowy trwają

Foto: Bloomberg

Potwierdził to w rozmowie z rosyjskimi mediami Kirył Dmitriew, specjalny wysłannik Kremla, który ze strony rosyjskiej przewodniczy negocjacjom między Moskwą a Waszyngtonem. Kolejna runda rozmów, która miała dotyczyć przede wszystkim zawieszenia broni na Ukrainie, ale jak się okazuje, została rozszerzona o kwestie związane z transportem lotniczym, zaplanowana jest na przyszły tydzień.

Luzowanie sankcji – czy to jest amerykańska taktyka negocjacyjna?

Czy i w tym przypadku nowa administracja amerykańska się ugnie i odpuści Kremlowi, tak jak to zrobiła w przypadku nakładania ceł, z których wyłączyła tylko kilka krajów, w tym Rosję i Białoruś? Wcześniej USA złagodziły sankcje wobec Rosji, wyrażając zgodę, by szefem rosyjskich negocjatorów został właśnie ukarany sankcjami Kirył Dmitriew, prezes rosyjskiego państwowego Funduszu Inwestycji Bezpośrednich. Zdjęły również ograniczenia w podróżach do USA dla żony jednego z rosyjskich oligarchów.

O przywróceniu bezpośrednich połączeń lotniczych Dmitriew rozmawiał już w Stambule ze Stevem Witkoffem, specjalnym wysłannikiem Donalda Trumpa na Bliski Wschód. Rozmowy dotyczyły nie tylko zawieszenia broni na Ukrainie, ale i gospodarczych stosunków między Rosją a USA. Po tych rozmowach Dmitriew powiedział, że firmy amerykańskie bardzo by chciały powrócić do Rosji i między innymi z tego powodu ważne byłoby przywrócenie bezpośrednich połączeń lotniczych. Mówił również, że ten temat był poruszany w czasie rozmów. Amerykanie tego nie potwierdzili. W opublikowanym oświadczeniu, po spotkaniu delegacji w Stambule, napisali jedynie, że „rozmowy były konstruktywne”.

Rosjanie i tak latają do USA. Najtańsza jest oferta Turkish Airlines

Dzisiaj na rosyjskim rynku lotniczym operuje 13 zagranicznych przewoźników, z których m.in. Qatar Airways, Emirates i Turkish Airlines oferują połączenia z kilku rosyjskich portów lotniczych do USA. Tyle że z przesiadkami w Dubaju, Dausze czy Stambule, a także w Addis Abebie czy Kairze.

Czytaj więcej

Oto największa przeszkoda dla pokoju na Ukrainie

W kwietniu Rosjanie, którzy chcieliby polecieć do USA, korzystając z mocno zliberalizowanych przepisów wizowych, mogą wybrać z 480 możliwych wariantów rezerwacji. Jak wynika z rozkładu lotów i analiz Cirium, w kwietniu zagraniczni przewoźnicy oferowali Rosjanom tygodniowo 299 połączeń do USA - najwięcej Turkish Airlines (106 w tygodniu).

Turecka linia ma także najtańsze bilety. Koszt podróży powrotnej latem 2025 roku na trasie Moskwa (Wnukowo) – Stambuł – Nowy Jork (wylot w czerwcu, powrót po trzech miesiącach) to wydatek od 1,6 tys. dol. w górę. W Qatar Airways i Emirates ceny zaczynają się od 2 tys. dol.

Unia Europejska pozostaje nieprzejednana w sprawie sankcji na Rosję

Oczywiście nie ma na rosyjskich lotniskach, ani w przestrzeni powietrznej tego kraju przewoźników z Unii Europejskiej i (jak na razie) z USA. Jest to wynikiem sankcji nałożonych na rosyjskie lotnictwo tuż po inwazji wojsk Władimira Putina na Ukrainę. Te sankcje dotyczą także zagranicznych przewoźników, którzy pokusiliby się o obsługiwanie rosyjskiej „krajówki”, o co bardzo zabiegały władze w Moskwie.

„Gdyby jakikolwiek przewoźnik z kraju trzeciego chciał wykonywać operacje lotnicze wewnątrz Rosji, otrzyma zakaz latania do UE” — brzmiał komunikat Brukseli. A Unia Europejska i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego 24 lutego 2025 r. wydały ostrzeżenie przed operowaniem w zachodniej części Rosji i na południu tego kraju. Było to następstwo ostrzelania przez Rosjan azerbejdżańskiego Embraera 190 w grudniu 2024 roku.

Potwierdził to w rozmowie z rosyjskimi mediami Kirył Dmitriew, specjalny wysłannik Kremla, który ze strony rosyjskiej przewodniczy negocjacjom między Moskwą a Waszyngtonem. Kolejna runda rozmów, która miała dotyczyć przede wszystkim zawieszenia broni na Ukrainie, ale jak się okazuje, została rozszerzona o kwestie związane z transportem lotniczym, zaplanowana jest na przyszły tydzień.

Luzowanie sankcji – czy to jest amerykańska taktyka negocjacyjna?

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Rosji brakuje samolotów pasażerskich. Panika na Kremlu
Transport
Na tym bardzo zależy Kremlowi. Chce zniesienia sankcji USA na jedną firmę
Transport
Rosjanie przestają kupować nowe auta. Dealerzy zamykają salony
Transport
Prognoza turystyczna zapowiada boom. Z jednym wyjątkiem
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Boeing zwiększa dostawy. Daleko mu jeszcze do Airbusa