Rosjanie przestają kupować nowe auta. Dealerzy zamykają salony

Po opuszczeniu Rosji przez wszystkie zachodnie koncerny motoryzacyjne, Rosjanom pozostał wybór między ładami a markami chińskimi, które w większości różnią się tylko nazwą.

Publikacja: 10.04.2025 17:13

Rosjanie przestają kupować nowe auta. Dealerzy zamykają salony

Foto: Bloomberg

Od wojny rozpętanej przez Putina, chińskie auta osiągnęły blisko 80-procentowy udział w rynku samochodowym Rosji. Jednak już w 2024 r. zamkniętych zostało 449 z 2780 salonów z autami chińskich marek działających na rosyjskim rynku.

Dealerzy zauważyli, że dotyczy to przede wszystkim chińskich marek z minimalną bazą klientów – Livan, Kaiyi, SWM, Foton itp. – Dealerzy przestali inwestować w te marki. Jednocześnie możemy mówić o jednolitości chińskich samochodów. Grupy Chery, Geely, Great Wall i Changan produkują podobne samochody, w podobnej technologii, cenie i wyglądzie. Plus minus, wszystkie są w tym samym segmencie cenowym, więc w kategorii cenowej do 2-3 milionów rubli toczy się między nimi bardzo zacięta walka –  powiedział Nikołaj Iwanow, dyrektor działu nowych samochodów w Rolfie (największy dealer Rosji).

Rosjanie nie kupują aut, bo są za drogie i kiepskiej jakości

Siergiej Udałow, dyrektor Awtostatu – firmy monitorującej rosyjski rynek motoryzacyjny, tłumaczy spadek dostaw gwałtownym zmniejszeniem popytu na nowe samochody w Rosji. Jego zdaniem sytuację pogarszają dodatkowo rosnące opłaty za recykling. Jak powiedział agencji Bloomberg sekretarz generalny China Passenger Car Association (CPCA), Cui Dongshu, aktywność konsumentów w Rosji zauważalnie spadła na skutek rosnących podatków importowych i wysokich stóp procentowych.

Czytaj więcej

Brak ceł na Rosję i inne reżimy? Biały Dom się tłumaczy

W pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku wielkość dostaw chińskich samochodów do Rosji zmniejszyła się prawie o połowę w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – do 57 592 sztuk. Świadczą o tym dane CPCA, opublikowane przez Bloomberg. Na tym tle Rosja straciła od razu dwie pozycje na liście największych importerów chińskich aut.

W okresie styczeń–luty liderem był Meksyk z liczbą 85 997 pojazdów, kolejne miejsce zajęły Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA), gdzie dostarczono 71 418 pojazdów. Agencja podkreśla, że ​​po raz pierwszy od dwóch lat Rosja straciła status głównego rynku zbytu dla chińskiego przemysłu samochodowego.

Łączna liczba nowych samochodów osobowych importowanych do Rosji w lutym 2025 r. zmniejszyła się w ujęciu rok do roku o 73 proc. do 16,2 tys. aut. W lutym AwtoWAZ produkujący łady, wstrzymał produkcję z braku niektórych importowanych podzespołów.

Od wojny rozpętanej przez Putina, chińskie auta osiągnęły blisko 80-procentowy udział w rynku samochodowym Rosji. Jednak już w 2024 r. zamkniętych zostało 449 z 2780 salonów z autami chińskich marek działających na rosyjskim rynku.

Dealerzy zauważyli, że dotyczy to przede wszystkim chińskich marek z minimalną bazą klientów – Livan, Kaiyi, SWM, Foton itp. – Dealerzy przestali inwestować w te marki. Jednocześnie możemy mówić o jednolitości chińskich samochodów. Grupy Chery, Geely, Great Wall i Changan produkują podobne samochody, w podobnej technologii, cenie i wyglądzie. Plus minus, wszystkie są w tym samym segmencie cenowym, więc w kategorii cenowej do 2-3 milionów rubli toczy się między nimi bardzo zacięta walka –  powiedział Nikołaj Iwanow, dyrektor działu nowych samochodów w Rolfie (największy dealer Rosji).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Rosji brakuje samolotów pasażerskich. Panika na Kremlu
Transport
Na tym bardzo zależy Kremlowi. Chce zniesienia sankcji USA na jedną firmę
Transport
Prognoza turystyczna zapowiada boom. Z jednym wyjątkiem
Transport
Boeing zwiększa dostawy. Daleko mu jeszcze do Airbusa
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Rosjanie chcą latać bezpośrednio do USA. Rozmowy trwają