– Maniery to niepisane oczekiwania, które pozwalają społeczeństwu funkcjonować. Są ważniejsze niż przepisy prawa, bo to od nich te przepisy zależą – z tą opinią Edmunda Burke’a, XVIII-wiecznego filozofa i twórcy nowoczesnego konserwatyzmu, może zgodzić się dziś wielu szefów HR, którzy szukają sposobów na odbudowę relacji międzyludzkich w firmie osłabionych po wybuchu pandemii Covid-19. Nie sprzyjała im wymiana kadr, która w ostatnich czterech lata w wielu firmach uległa nasileniu – po części był to efekt zmiany pokoleniowej, ale też także kryzysu inflacji, który skłonił sporo osób do zmiany pracodawcy.
Czytaj więcej
Pokolenie Z najbardziej boi się utraty pracy - wynika z najnowszego amerykańskiego raportu. Eksperci tłumaczą, z czego wynika strach przed zwolnieniem z pracy wśród młodych ludzi oraz podkreślają, że przed generacją Z stoi poważne wyzwanie - młodzi muszą na nowo zdefiniować, czym jest równowaga między życiem zawodowym a prywatnym.
– W czasie covidu nastąpiło odejście od standardów korporacyjnych, a obecnie widać, że może być trudno je reaktywować – ocenia Hanna Dymek-Jara, ekspertka ds. komunikacji i etykiety, a także założycielka i szefowa firmy doradczej Questia. Zwraca też uwagę, że jest to problem nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach. W tym w USA, gdzie w ubiegłorocznym sondażu portalu Resume Builder prawie połowa z 1,6 tys. pracodawców przyznała, że szkoli swoich pracowników z etykiety w miejscu pracy, a wśród pozostałych co piąty planował takie szkolenia w 2024 roku.
Uśmiech na powitanie
– Po powrocie do biur pracownicy przeszkadzają innym, prowadząc głośne rozmowy na open spasie, skrolują ekrany komórek w trakcie spotkań czy pozostawiają po sobie brudne kubki. Nie zwracają uwagi na swój ubiór, a nawet na higienę. Takie zachowania wpływają na współpracowników demotywująco, zatracają oni poczucie misji zawodowej i przestają przywiązywać wagę do dbałości o wizerunek swój i firmy oraz estetykę środowiska pracy – wylicza Hanna Dymek-Jara, która jest też autorką programu szkoleniowego Decoding Etiquette dotyczącego biznesowej etykiety. Zwraca tu uwagę na drobne uprzejmości, które wpływają na ogólną atmosferę w firmie – jak np. przywitanie się ze współpracownikami.
Czytaj więcej
Pomimo presji menedżerów, w tym prezesów globalnych korporacji, praca zdalna i hybrydowa nie jest już przywilejem, lecz jednym z modeli pracy. Tak też traktuje ją ponad połowa polskich pracowników.