O ile jeszcze przed dwoma laty dwie trzecie pracowników w Polsce ( i niewiele mniej w całej Europie) oceniały, że mają kompetencje niezbędne do rozwoju zawodowego w ciągu trzech najbliższych lat, a ponad jedna czwarta była o tym mocno przekonana, o tyle w ostatnich latach ufność we własne umiejętności wyraźnie uległa osłabieniu.
Jak wynika z udostępnionych „Rzeczpospolitej” danych z raportu firmy ADP „People at work 2025”, który bazuje na badaniu 38 tys. pracowników z 34 państw świata, obecnie tylko 17 proc. pracujących Europejczyków, w tym jedynie 15 proc. Polaków, zdecydowanie twierdzi, że ich umiejętności są wystarczające do rozwoju, w tym awansu zawodowego, w najbliższych trzech latach.
Czego wymaga AI?
Odsetek osób pewnych swoich kompetencji jest teraz niemal dwukrotnie mniejszy niż w raporcie ADP z 2023 roku. Opublikowano go kilka miesięcy po spektakularnym debiucie ChatGPT (jesienią 2022 r.), który sprawił, że sztuczna inteligencja niemal z dnia na dzień zdobyła miliony użytkowników na całym świecie, w tym także wśród firm.
W ostatnich dwóch latach AI, stosowana na coraz większą skalę, szybko zmienia rynek pracy nie tylko w branży technologicznej czy w grafice komputerowej, ale też w marketingu i sprzedaży.