Niespełna 202 tys. ogłoszeń o pracy pojawiło się w grudniu minionego roku na portalach pracy i w mediach społecznościowych w polskim internecie. To niemal 13 proc. mniej niż miesiąc wcześniej, ale w porównaniu ze słabym grudniem 2023 r. widać 9-proc. poprawę – wynika z analizy agencji zatrudnienia Adecco Group, którą „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza.
Jak przypomina Katarzyna Zimińska, szefowa marketingu i komunikacji w Adecco Poland, grudniowe spadki aktywności rekrutacyjnej firm w ujęciu miesięcznym to sezonowy efekt końcówki roku. Wielu pracodawców wstrzymuje w grudniu poszukiwania pracowników i wraca do nich dopiero po nowym roku.
– Dlatego w styczniu zazwyczaj widoczne jest odbicie na portalach rekrutacyjnych – dodaje Katarzyna Zimińska. Zwraca też uwagę, że choć pod kątem liczby ogłoszeń grudzień był najsłabszym miesiącem ubiegłego roku, to w porównaniu z końcówką 2023 r. był wyraźnie lepszy, bo kandydaci do pracy mieli do wyboru o ponad 17 tys. ofert więcej.
Presja na wzrost płac nadal silna
Tę poprawę w ujęciu rocznym jeszcze lepiej widać w raporcie dotyczącym sytuacji na 50 największych portalach pracy, który na podstawie danych systemu Element przygotowuje firma Grant Thornton. Według jej danych udostępnionych „Rzeczpospolitej”, w ostatnim miesiącu zeszłego roku w 50 czołowych serwisach pracy pojawiło się ponad 200,3 tys. nowych ogłoszeń, czyli prawie o 20 tys. (11 proc.) więcej niż rok wcześniej, chociaż w porównaniu z listopadem 2024 r. miał miejsce 13-proc. spadek.