System jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta to: autoryzacja, wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem (w tym obowiązek monitorowania zdarzeń niepożądanych), akredytacja i rejestry medyczne. Tak wynika z wchodzącej właśnie w życie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Autoryzacja obejmie szpitale chcące realizować świadczenia w tzw. sieciach. NFZ jej udzieli, o ile będą spełnione warunki realizacji świadczeń określonych w tzw. rozporządzeniach koszykowych. By zapobiegać zdarzeniom niepożądanym, szpital ma też wprowadzić wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem, który składa się z zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy.
Sama autoryzacja ma być udzielana na pięć lat przez prezesa NFZ. Wnioski o wydanie autoryzacji będą mogły być składane przez szpitale dopiero w marcu – po pół roku od dnia wejścia w życie ustawy.
Czytaj więcej
Znajomość i świadomość posiadania przez pacjenta prawa do informacji jest bardzo ważna podczas udzielania świadczeń zdrowotnych - zaznacza Rzecznik Praw Pacjenta.
Prowadzenie wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem ma być obowiązkowe nie tylko dla szpitali działających w sieci, ale dla wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą, na podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z NFZ. Chodzi o to, by zidentyfikować ryzyko wystąpienia zdarzeń niepożądanych i zarządzać nim w ramach udzielanych świadczeń. Powinno się też badać opinie i doświadczenia pacjentów na podstawie wystandaryzowanego formularza ankiety. Na wdrożenie systemu jest czas do końca czerwca przyszłego roku.
Z kolei akredytacja ma potwierdzić spełnianie przez podmiot leczniczy standardów akredytacyjnych i będzie wydawana na cztery lata w formie certyfikatu. Do stycznia wnioski o udzielenie akredytacji będą rozpatrywane na dotychczasowych zasadach.