Korporacyjny telefon zaufania

Jak zgłosić, że szef kradnie albo kolega bierze od kontrahentów łapówki? Dla takich informacji firmy zakładają anonimowe linie telefoniczne i skrzynki e-mailowe

Publikacja: 24.02.2010 03:06

Działające od trzech lat Biuro Obsługi Pracowniczej JMD dostało dotychczas kilkaset zgłoszeń od prac

Działające od trzech lat Biuro Obsługi Pracowniczej JMD dostało dotychczas kilkaset zgłoszeń od pracowników. Na zdjęciu dyrektor biura, Katarzyna Handschuh-Strugalska

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Nasi pracownicy mogą anonimowo zgłaszać informacje o nadużyciach czy mobbingu na specjalną bezpieczną linię – mówi Iwona Sarachman, dyrektor działu korporacyjnego Tesco Polska. – Po takim zgłoszeniu uruchamiana jest specjalna procedura w celu jego zbadania.

Firmowe infolinie do wykrywania nieprawidłowości działają m.in. w reklamowej grupie Grey, w Procter & Gamble, w McDonald’s i Biedronce. Na razie nie są jednak w Polsce tak popularne jak na Zachodzie, a zwłaszcza w USA, gdzie przepisy antykorupcyjne wymagają od firm mechanizmów pozwalających pracownikom na anonimowe zgłaszanie nadużyć.

Nic dziwnego, skoro z ostatniego raportu o oszustwach w [link=http://www.rp.pl/temat/295881.html]miejscu pracy[/link] przygotowanego przez stowarzyszenie ACFE (specjalistów od wykrywania przestępstw korporacyjnych) wynika, że prawie połowa z nich została wykryta właśnie dzięki zgłoszeniom od pracowników, klientów lub kontrahentów. Z tego aż jedna trzecia za pomocą anonimowej infolinii.

[srodtytul]Prośba o pomoc [/srodtytul]

W Polsce firmowe telefony zaufania wprowadzają najczęściej spółki zachodnich korporacji, które dość chętnie przyznają się do posiadania systemu wykrywania nieprawidłowości. Pilnie za to strzegą informacji o tym, ile jest takich zgłoszeń i czego dotyczą.

Ich liczby nie podaje Procter & Gamble, gdzie w korporacyjnym intranecie działa specjalna zakładka, pod którą pracownicy mogą przesłać (również anonimowo) informacje o łamaniu obowiązującego w grupie zbioru zasad prowadzenia biznesu. Małgorzata Mejer, rzeczniczka P&G, wyjaśnia, że intranetowy adres e-mailowy dotyczy całej grupy i nie wiadomo, ile takich zgłoszeń pochodzi z Polski.

Podobną odpowiedź podaje McDonald’s, w którym działa infolinia etyki zawodowej obsługiwana przez operatorów firmy zewnętrznej. Połączenia są bezpłatne, poufne i mogą być anonimowe.

Spółka Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciel sieci Biedronka przed trzema laty uruchomiła specjalne Biuro Obsługi Pracowniczej (BOP). Ocenia, że w tym czasie było kilkaset zgłoszeń. – Należy jednak pamiętać, że zatrudniamy 27 tys. pracowników, a zgłoszenia dotyczą nie tylko problemów związanych z uchybieniami, ale przede wszystkim ze sprawami pracowniczymi, takimi jak prośby o pomoc, zapytania o możliwości awansu czy kształcenia – podkreśla Anetta Jaworska-Rutkowska z JMD. Jak dodaje, pracownicy mogą się kontaktować z BOP pocztą tradycyjną, elektroniczną albo za pomocą bezpłatnej infolinii. – Sprawdzamy każdy sygnał czy to o nieprawidłowych relacjach interpersonalnych, czy naruszeniu prawa lub procedur wewnętrznych – podkreśla Anetta Jaworska-Rutkowska.

Szczegółów dotyczących efektów działania infolinii nie ujawnia Tesco. – Były jednak przypadki wyciągania konsekwencji w wyniku tych zgłoszeń – mówi Iwona Sarachman.

Anna Konarska z zarządu Grey wyjaśnia, że efektem pozyskanych przez infolinię informacji jest audyt w jednostce, z której pochodzi sygnał o nieprawidłowościach. – Prowadzi się go tak, że nie jest możliwe zorientowanie się, kto jest źródłem informacji – zaznacza.

[srodtytul]Młodzi bardziej chętni[/srodtytul]

Modne ostatnio kodeksy etyczne przyjmowane przez firmy pociągają za sobą uruchomienie mechanizmu zgłaszania nadużyć. Wiele jednak zależy od tego, jak ten system jest wdrażany.

– Spotkałem się z kuriozalną sytuacją korporacji obwieszonej plakatami i hasłami o etyce i przejrzystości biznesu, w której prezes dopuścił się nadużyć – zaznacza Michał Kaczmarski, menedżer w zespole zarządzania ryzykiem nadużyć KPMG. Ocenia, że większość informacji zgłaszanych w ten sposób pochodzi od pracowników, którzy nie otrzymali awansu, podwyżki lub po prostu kogoś nie lubią.

Problemem jest jednak zapewnienie anonimowości i bezpieczeństwa osobie zgłaszającej korupcję. – Z tego powodu firmy coraz częściej stosują outsourcing takich bezpiecznych linii oraz analizy przyjmowanych przez nie zgłoszeń. Nie spotkałem się jednak z tym, by któreś z polskich call center świadczyło takie usługi – dodaje menedżer z KPMG. Zdarza się za to, że międzynarodowa firma zachęca do zgłaszania nadużyć, oferuje bezpłatną linię, ale do... Niemiec. Pracownicy nie wiedzą, czy będą mogli się porozumieć po polsku.

A jak do zgłaszania nadużyć w firmach podchodzą pracownicy w Polsce? – Z moich obserwacji wynika, że coraz częściej zgłoszeń dokonują ludzie młodzi, przed czterdziestką – zauważa Michał Kaczmarski. – Być może nie mają takich obciążeń jak ich starsi koledzy, którym kojarzy się to z donosami okresu komunizmu. Tak naprawdę działają oni nie tylko w interesie firmy, ale i własnym. Tam gdzie są nadużycia, po prostu odchodzą najlepsi pracownicy – dodaje Kaczmarski.

[ramka][srodtytul]Przestępstwa w firmach w USA[/srodtytul]

Przeciętna amerykańska firma traci aż 7 procent swoich rocznych przychodów przez nieuczciwe działania [link=http://kariera.pl]pracowników[/link]. Najczęściej przestępstw korporacyjnych dopuszczają się pracownicy działów księgowości oraz kadra zarządzająca – wynika z ostatniego raportu Association of Certified Fraud Examiners. Wśród branż najczęściej dotkniętych nieprawidłowościami wymienia się: bankowość i usługi finansowe (15 proc. przypadków opisywanych w raporcie; 100 proc. = 959), [link=http://kariera.pl/praca]instytucje publiczne[/link] i rządowe (12 proc.) oraz opieka zdrowotna (8 proc.). [/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.bialy@rp.pl]a.bialy@rp.pl[/mail][/i]

[ramka][b][link=http://kariera.pl] Szukasz pracy? Pomożemy Ci ją znaleźć[/link][/b][/ramka]

– Nasi pracownicy mogą anonimowo zgłaszać informacje o nadużyciach czy mobbingu na specjalną bezpieczną linię – mówi Iwona Sarachman, dyrektor działu korporacyjnego Tesco Polska. – Po takim zgłoszeniu uruchamiana jest specjalna procedura w celu jego zbadania.

Firmowe infolinie do wykrywania nieprawidłowości działają m.in. w reklamowej grupie Grey, w Procter & Gamble, w McDonald’s i Biedronce. Na razie nie są jednak w Polsce tak popularne jak na Zachodzie, a zwłaszcza w USA, gdzie przepisy antykorupcyjne wymagają od firm mechanizmów pozwalających pracownikom na anonimowe zgłaszanie nadużyć.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających
Praca
Zetki marzą o pracy na stabilnym etacie
Praca
Motywacyjna marchewka może być ciężkostrawna