Jak branża audytu radzi sobie w covidowej rzeczywistości?
Biorąc pod uwagę skalę wyzwań, radzi sobie bardzo dobrze. Dwa najważniejsze wyzwania to ochrona pracowników i klientów oraz terminowe wywiązanie się ze zobowiązań umownych. Tzw. lockdown przypadł na czas najintensywniejszych prac nad badaniem sprawozdań finansowych. Większość audytorów nie zwolniła tempa prac, samorząd wystąpił natomiast z postulatem przesunięcia ustawowych terminów składania raportów i postulat ten został uwzględniony w przepisach. Przystosowaliśmy się do pracy zdalnej, wprowadziliśmy narzędzia umożliwiające komunikację online, nauczyliśmy się pracować z klientami na odległość. Opracowaliśmy natychmiast wytyczne i wskazówki dotyczące badania sprawozdań za rok 2019. Pojawiło się pytanie, jak w warunkach pandemii podejść chociażby do kwestii kontynuacji działalności. Biegli rewidenci potrzebowali wytycznych i samorząd je opublikował. Niemałą rolę odegrała również zmiana przepisów o rotacji firm audytorskich z pięciu na dziesięć lat, wprowadzona w tarczy antykryzysowej. W dłuższym okresie może ona wpłynąć na rozwój firm audytorskich.
Zmiany wywołane przez pandemię zostaną już na stałe w pracy biegłych rewidentów? Czy coraz mniej czynności przeprowadza się osobiście?
Pandemia zadziałała jak katalizator i przyspieszyła zmiany, które trwały od pewnego czasu. Biegli rewidenci cenią sobie kontakty z klientami, gdyż pozwalają one na zrozumienie działalności, poznanie specyfiki danego klienta, określenie istotnych obszarów badania, szybkie i efektywne zebranie dowodów badania. Równocześnie mamy świadomość, że efektywny audyt to konieczność wykorzystywania narzędzi umożliwiających pozyskanie właściwych dowodów badania w sposób zdalny. Technologia wykorzystywana jest od dawna, do tej pory była jednak nakierowana na stronę dokumentacyjną, czyli analizę danych, próbkowanie, sporządzanie dokumentacji. Zmieniło się to, że w obecnej sytuacji służy także kontaktom z klientami, uczestnictwu w inwentaryzacji, a przede wszystkim wymianie informacji w ramach zespołów badających. To ostatnie jest na pewno istotną zmianą, mocno wpływającą na efektywność badania i wymagającą dużo większego zaangażowania. Pokazuje również, że efektywny audyt wiąże się z inwestycją w technologie.
To generalnie zmiany na plus czy raczej na minus?