Joanna Ćwiek-Świdecka: Po zmianie rządów polityka wcale nie opuściła szkolnych murów

Zmiany w zakresie edukacji zdrowotnej i lekcji religii pokazują, że politycy nadal wywracają edukacyjny stolik i wciąż mają ogromny wpływ na to, czego dzieci będą się w szkole uczyły. Czy jest więc sens robienia dużej reformy edukacji?

Ćwiek-Świdecka: Edukacja zdrowotna to nie wychowanie seksualne

Przeciwko edukacji zdrowotnej w szkole protestują chyba tylko ci, którzy nie przeczytali podstawy programowej z tego przedmiotu. Bo, mam nadzieję, że politycy nie próbują zbić kapitału politycznego na zdrowiu i dostępie do edukacji najmłodszych obywateli.

Dodatkowe ferie szkolne jesienią? MEN przygląda się sprawie

Uczniowie w Polsce są przemęczeni. Czy lepsza organizacja roku szkolnego pozwoliłaby im lepiej rozłożyć siły w ciągu dziesięciu szkolnych miesięcy? – Trzeba się nad tym zastanowić – mówi w podcaście „Szkoła na nowo” wiceministra edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz.

Nowy absolwent, nowe oceny – co będzie zmieniało się w szkole?

Coraz bliżej rewolucji w szkołach. Kończą się właśnie prace nad profilem absolwenta, które są pierwszym krokiem do reformy edukacji planowanej na 2026 r. Dodatkowo MEN zastanawia się, czy nie zmienić sposobu oceniania w szkole.

Barbara Nowacka ujawniła kulisy rozmów z Episkopatem o lekcjach religii. „Rozpaczliwy krzyk bezradności”

- Część Episkopatu idzie na polityczne zwarcie. Bardzo mocno zaostrzony ton zbiega się z kampanią. Część po prostu zapisała Kościół do PiS-u - uważa Barbara Nowacka, minister edukacji narodowej. Odpowiedziała w ten sposób na oświadczenie w sprawie lekcji religii w szkołach. Jak dodała, „nie wszyscy patrzą na to ze spokojem”.

Sondaż: czy Polacy boją się edukacji zdrowotnej w szkołach?

Ponad 60 proc. ankietowanych przez IBRiS uważa, że wprowadzenie do szkół edukacji zdrowotnej nie niesie ze sobą ryzyka deprawacji i nadmiernej seksualizacji młodych ludzi.

Ćwiek-Świdecka: „Przepraszam” Tuska to za mało, by zdobyć głosy nauczycieli dla Trzaskowskiego

Premier Donald Tusk spotyka się z nauczycielskimi związkami zawodowymi i obiecuje wyższe pensje i lepsze warunki pracy. To już prezydencka kampania wyborcza i walka o głosy dla Rafała Trzaskowskiego?

MGW – nie tylko historia, ale też Nauka przez Zabawę i Eksperymenty

Strefa Edukacji w Muzeum Gazowni Warszawskiej to unikalna przestrzeń, w której historia przemysłu łączy się z pasją do nauki, eksperymentowania oraz twórczego działania. Oferta edukacyjna muzeum obejmuje szeroką gamę warsztatów, skierowanych do przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych oraz rodzin z dziećmi. Tematyka zajęć łączy fascynujące eksperymenty z dziedziny chemii i fizyki z kreatywnymi działaniami artystycznymi oraz warsztatami ekologicznymi, umożliwiając uczestnikom rozwój w duchu zabawy i nauki.

Sławomir Broniarz: Nauczycielom chodzi nie tylko o pieniądze

– Należy zmienić podstawę programową. Dziś nauczyciel nie ma czasu zająć się dzieckiem, bo musi pędzić z programem – mówi w podcaście „Szkoła na nowo” prezes ZNP Sławomir Broniarz.

Podcast „Szkoła na nowo”: Dyrektor szkoły: z zakazu prac domowych trzeba będzie się wycofać

Będąc dyrektorem szkoły czuję się tak, jakbym siedział na takiej bombie, która prędzej czy później, ale kiedyś wybuchnie. Choć szkoła, w której pracuję jest bardzo fajna – mówi Jarosław Pytlak, nauczyciel, dyrektor Zespołu Szkół STO na warszawskim Bemowie, autorem bloga „Wokół szkoły”.

Iga Kazimierczyk: obecne zmiany w szkołach to tylko wierzchołek góry lodowej

Zawsze w szkole z tyłu głowy jest zaszyta obawa, że mogą nas na czymś złapać, zarzucić niedopełnienie procedur. Dlatego na wszelki wypadek robi się tak, by nie było się do czego przyczepić – mówi dr Iga Kazimierczyk, prezeska fundacji „Przestrzeń dla Edukacji”, jedna z liderek „Wolnej szkoły”.

Podcast „Szkoła na nowo”: Wolna szkoła – czy to w ogóle możliwe?

Wraz z odejściem poprzedniej ekipy rządzącej, w szkole miało być więcej wolności. Więcej poszanowania praw ucznia. Więcej autonomii dla nauczycieli. Na razie niewiele z tego wyszło.

Ćwiek-Świdecka: Brak „systemowego szczucia” nie oznacza, że w szkole wszystko już gra

Po roku rządów koalicji 15 października trudno powiedzieć, że zrobiliśmy duży krok w kierunku unowocześnienia szkoły. To raczej kosmetyka.

Martynowicz: chcemy poznać wizję MEN dotyczącą pracy nauczycieli

Oczekujemy spokojnej, jasnej, klarownej wizji tego, kim ma być nauczyciel za pięć lat, ile ma zarabiać, jakie mają być jego kompetencje. Chcielibyśmy zobaczyć mapę dojścia do pewnych rozwiązań – mówi Dariusz Martynowicz, polonista, Nauczyciel Roku 2021.

Geografowie przeciwko łączeniu przedmiotów. Nie chcą, by geografię połączono z przyrodą

Nauczyciele geografii uważają, że rozwiązanie, by geografia stała się częścią przedmiotu przyroda, jest niekorzystne dla uczniów.

Jak będzie wyglądała szkoła po 2026 roku? Wicedyrektor IBE wyjaśnia

Pracując nad reformą edukacji, wzorujemy się na takich krajach jak Irlandia, Australia, Wielka Brytania czy Singapur. Obecnie szkoła fińska nie jest już najlepszym wzorcem – mówi dr Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.

Czy nauczyciele biologii i chemii mogą zostać bez pracy?

Nauczyciele poruszeni informacją o przywróceniu do szkół przyrody. Obawiają się, że na skutek tej reformy część osób straci pracę.

Oskar Picht dziś w Google Doodle. Kim był i z czego zasłynął?

Dziś na stronie głównej Google oglądać możemy Doodle poświęcone Oskarowi Pichtowi. Kim był ten wynalazca i dlaczego Google postanowiło go uhonorować akurat 23 września?