Nowy absolwent, nowe oceny – co będzie zmieniało się w szkole?

Coraz bliżej rewolucji w szkołach. Kończą się właśnie prace nad profilem absolwenta, które są pierwszym krokiem do reformy edukacji planowanej na 2026 r. Dodatkowo MEN zastanawia się, czy nie zmienić sposobu oceniania w szkole.

Publikacja: 12.12.2024 17:25

Nowy absolwent, nowe oceny – co będzie zmieniało się w szkole?

szkoła klasa

Foto: Adobe Stock

Ponad 2900 osób, 19 spotkań online, spotkania stacjonarne, 50 spotkań zorganizowanych oddolnie, 40 stanowisk przesłanych przez ekspertów – proces konsultacji profilu absolwenta, a tym samym pierwszego etapu reformy edukacji zaplanowanej na 2026 r. (w szkole podstawowej), dobiegł końca. – Staraliśmy się uwzględnić te uwagi – mówiła na rozpoczęciu konferencji podsumowującej konsultacje wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.

I tłumaczyła, że ministerstwu zależy, aby prace nad reformą rozpocząć od określenia, jakie umiejętności powinien posiadać uczeń kończący szkołę podstawową. – Dziś młody człowiek znacznie różni się od tego, który kończył szkołę trzydzieści lat temu. Badania np. PISA pokazują, że znacznie obniżył się poziom naszych uczniów. To efekt pandemii ale też zlikwidowania gimnazjów, przeciążenia uczniów i pogarszającej się kondycji psychicznej uczniów – mówiła Lubnauer.

Czytaj więcej

Jaka szkoła po 2026 r.? MEN rozpoczyna konsultacje reformy edukacji

Więcej wartości, więcej myślenia o rynku pracy

Instytut Badań Edukacyjnych przygotowując profil absolwenta skupiał się na tym, by osoba kończąca szkołę w Polsce była nie tylko dobrze wyedukowana, ale także sprawcza, potrafiła krytycznie myśleć i poruszać się w świecie cyfrowym. Stąd właśnie duży nacisk położony na działania praktyczne.

– W procesie konsultacji dostaliśmy wiele uwag skrajnych. Zarzucano, że zbyt małą uwagę przyłożyliśmy do wartości patriotycznych i religijnych. Z drugiej strony zarzucano nam zbytnią zachowawczość i brak obszaru nauki z dziedziny troski o zmian klimatycznych czy wychowania seksualnego – mówiła  Agnieszka Szymczak, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych.

Czytaj więcej

"Szkoła na nowo": Edukacja obywatelska zamiast HiT – co zmieni się w szkole?

Co zmieniono po konsultacjach? M.in. położono większy nacisk na stałe dostosowywanie treści nauczania do wymagań rynku pracy czy wprowadzono mechanizmy, dzięki którym edukacja w szkole będzie mogła być bardziej dostosowana do indywidualnych potrzeb szkół i instytucji edukacyjnych. Większy nacisk w procesie edukacji położono na wartości oraz podmiotowość ucznia.  

Jakie oceny powinny być w szkole?

Nowy profil absolwenta to nie wszystko. Równocześnie z reformą edukacji rozpoczynają się prace nad zmianą systemu oceniania w szkołach. W czwartek „Gazeta Wyborcza” napisała, że resort rozważa także zmianę systemu oceniania. Zanim jednak zdecyduje się na rewolucję, chce ten pomysł skonsultować z nauczycielami i zapytać, co myślą o ocenach opisowych zamiast cyfrowych, czy powinno się zrezygnować z ocen cyfrowych na rzecz opisowych. Resort chce także zapytać o to, czy powinna być wystawiana ocena na półrocze a także, czy rzeczywiście na koniec każdej klasy potrzebne są papierowe świadectwa.

MEN od dawna miał już problem z ocenami, ale chyba nie do końca wie, jak go rozwiązać. Bo z jednej strony wprowadzając zmiany w pracach domowych uznał, że mogą być zadawane, ale nie mogą być oceniane. Ale już zapowiadając zmiany dotyczące lekcji wychowania fizycznego resort stanowczo zaprzeczał, że przychyli się do pomysłu likwidacji ocen z wf. Prawdopodobnie stąd pomysł ze zwrócenia się do nauczycieli z prośbą o radę.

Jak powinno się oceniać? Małopolska kurator oświaty Gabriela Olszowska mówiła w naszym podcaście „Szkoła na nowo”, że w ocenianiu najważniejsza jest informacja zwrotna. Tak, by uczniowie wiedzieli, co już potrafią, a nad czym powinni jeszcze popracować.      

Ponad 2900 osób, 19 spotkań online, spotkania stacjonarne, 50 spotkań zorganizowanych oddolnie, 40 stanowisk przesłanych przez ekspertów – proces konsultacji profilu absolwenta, a tym samym pierwszego etapu reformy edukacji zaplanowanej na 2026 r. (w szkole podstawowej), dobiegł końca. – Staraliśmy się uwzględnić te uwagi – mówiła na rozpoczęciu konferencji podsumowującej konsultacje wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.

I tłumaczyła, że ministerstwu zależy, aby prace nad reformą rozpocząć od określenia, jakie umiejętności powinien posiadać uczeń kończący szkołę podstawową. – Dziś młody człowiek znacznie różni się od tego, który kończył szkołę trzydzieści lat temu. Badania np. PISA pokazują, że znacznie obniżył się poziom naszych uczniów. To efekt pandemii ale też zlikwidowania gimnazjów, przeciążenia uczniów i pogarszającej się kondycji psychicznej uczniów – mówiła Lubnauer.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Barbara Nowacka ujawniła kulisy rozmów z Episkopatem o lekcjach religii. „Rozpaczliwy krzyk bezradności”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: „Przepraszam” Tuska to za mało, by zdobyć głosy nauczycieli dla Trzaskowskiego
Edukacja
MGW – nie tylko historia, ale też Nauka przez Zabawę i Eksperymenty
Edukacja
Sławomir Broniarz: Nauczycielom chodzi nie tylko o pieniądze
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Iga Kazimierczyk: obecne zmiany w szkołach to tylko wierzchołek góry lodowej