Ponad 2900 osób, 19 spotkań online, spotkania stacjonarne, 50 spotkań zorganizowanych oddolnie, 40 stanowisk przesłanych przez ekspertów – proces konsultacji profilu absolwenta, a tym samym pierwszego etapu reformy edukacji zaplanowanej na 2026 r. (w szkole podstawowej), dobiegł końca. – Staraliśmy się uwzględnić te uwagi – mówiła na rozpoczęciu konferencji podsumowującej konsultacje wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.
I tłumaczyła, że ministerstwu zależy, aby prace nad reformą rozpocząć od określenia, jakie umiejętności powinien posiadać uczeń kończący szkołę podstawową. – Dziś młody człowiek znacznie różni się od tego, który kończył szkołę trzydzieści lat temu. Badania np. PISA pokazują, że znacznie obniżył się poziom naszych uczniów. To efekt pandemii ale też zlikwidowania gimnazjów, przeciążenia uczniów i pogarszającej się kondycji psychicznej uczniów – mówiła Lubnauer.
Czytaj więcej
Ruszają prace nad reformą edukacji, która ma wejść w życie w szkołach podstawowych w 2026 r. W piątek rozpoczęły się konsultacje jej pierwszego etapu, czyli profilu absolwenta.
Więcej wartości, więcej myślenia o rynku pracy
Instytut Badań Edukacyjnych przygotowując profil absolwenta skupiał się na tym, by osoba kończąca szkołę w Polsce była nie tylko dobrze wyedukowana, ale także sprawcza, potrafiła krytycznie myśleć i poruszać się w świecie cyfrowym. Stąd właśnie duży nacisk położony na działania praktyczne.
– W procesie konsultacji dostaliśmy wiele uwag skrajnych. Zarzucano, że zbyt małą uwagę przyłożyliśmy do wartości patriotycznych i religijnych. Z drugiej strony zarzucano nam zbytnią zachowawczość i brak obszaru nauki z dziedziny troski o zmian klimatycznych czy wychowania seksualnego – mówiła Agnieszka Szymczak, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych.