Biegacz w błocie i znajomy Donalda Tuska. Ujawniamy, kto wymyślił obchody koronacji Chrobrego

Scenariusz obchodów Tysiąclecia Korony Polskiej w Warszawie, którym patronuje premier Donald Tusk, to autorski pomysł Macieja Szulwacha i Andrzeja Moebusa. Wszystkich łączy pasja do sportu i Trójmiasta. A także polityka.

Publikacja: 25.04.2025 17:32

Budowa sceny na błoniach PGE Narodowego. Koncert finałowy ma być kulminacyjnym punktem programu Tysi

Budowa sceny na błoniach PGE Narodowego. Koncert finałowy ma być kulminacyjnym punktem programu Tysiąclecia Korony Polskiej.

Foto: Fotorzepa/ Jakub Czermiński

Od kilku tygodni „Rzeczpospolita” próbuje ustalić, kto wybrał organizatorów ogromnego i kosztownego przedsięwzięcia, jakie odbędzie się w niedzielę 27 kwietnia w Warszawie  Tysiąclecia Korony Polskiej, które ma być obchodami 1000. rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego pod patronatem honorowym premiera Donalda Tuska. 

Po naszym tekście, w którym ujawniliśmy, że zaangażowany w to jest Dom Mediowy AM Studio spółka Andrzeja Moebusa, która od lat pracuje dla Platformy Obywatelskiej, a sam Moebus, według „Newsweeka”, jest „znajomym Tuska”, KPRM wydała oświadczenie, że „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów nie jest organizatorem tego przedsięwzięcia”, a „rolę sponsora generalnego wydarzenia przejęła Grupa Orlen oraz sześć spółek: PZU, PKO Bank Polski, PGE, Enea, Tauron i Totalizator SportowyTo właśnie te spółki, wspólnie z wykonawcami, którymi są Fundacja OCR Events i AM Studio, odpowiadają za realizację wydarzenia. W jego organizację zaangażowanych jest blisko 150 podmiotów. Za większość elementów produkcyjnych odpowiada Fundacja OCR Events – w tym za organizację historyczno-edukacyjnego pikniku (atrakcje, scenografia, technika, nagłośnienie, oświetlenie), pokaz laserowy, zabezpieczenie sanitarne oraz kwestie ochrony. AM Studio, jako jeden z podwykonawców, odpowiada m.in. za dokumentację związaną z przeprowadzeniem wydarzenia, zmianę organizacji ruchu, pokazy na moście Świętokrzyskim i Wiśle oraz pokaz dronów”.

Czytaj więcej

Z powodu żałoby narodowej posiedzenie Sejmu i Senatu w Gnieźnie przełożone na piątek

Z tego oświadczenia dowiadujemy się również, że „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów nie zawierała żadnych umów ani z Domem Mediowym AM Studio, ani z panem Andrzejem Moebusem”. Nie zrobił tego również Orlen, choć jest sponsorem generalnym obchodów. „ORLEN nie podpisał i nie planuje podpisania umowy ze wskazanym podwykonawcą (AM Studio Andrzeja Moebusa – red.)”. Ale potwierdza, że „podpisał umowę sponsoringową z gdyńską fundacją OCR Events”.

Andrzej Moebus i Maciej Szulwach. To sport i Trójmiasto łączy polityków z organizatorami

AM Studio, choć zatrudnia tylko dwie osoby, od lat pracuje dla Platformy Obywatelskiej – także w przygotowaniu jej kampanii wyborczych. Andrzej Moebus pochodzi z Trójmiasta, mieszka w małej miejscowości w powiecie gdańskim. Znany jest z pasji do sportu. Jego córka Marta, która również prowadzi zajęcia sportowe (i ma jeden udział w AM Studio), wśród znajomych na Facebooku ma m.in. Michała Tuska i Katarzynę Tusk-Cudną. To dzieci premiera Donalda Tuska.

Fundacja OCR Events z Gdyni, wskazana przez KPRM i Orlen jako kluczowy wykonawca producencki, też okazuje się nie być przypadkową firmą. Należy do Macieja Szulwacha, znanego w Trójmieście sportowca specjalizującego się w biegach z przeszkodami zwanymi OCR – przeszkodami są mury, druty kolczaste, błoto. Jego Fundacja OCR Events jest organizatorem m.in. Biegu Morskiego Komandosa i współorganizuje Mistrzostwa Polski Biegów OCR w Sopocie.

Czytaj więcej

Hobby horsing na 1000-lecie koronacji Chrobrego. Państwo konia na patyku

Fundacja Macieja Szulwacha  jak wynika z KRS  zajmuje się wyłącznie organizacją imprez sportowych, głównie biegów. Jak wybrano ją do organizacji tak dużego przedsięwzięcia? I czy to ona wynajęła jako podwykonawcę AM Studio?

To my wymyśliliśmy autorski scenariusz tych obchodów i zaproponowaliśmy go do realizacji. Nad konceptem pracowaliśmy od ubiegłego roku. I potwierdzam, powstał wspólnie z Andrzejem Moebusem, którego znam od kilkunastu lat. Współpracujemy ze sobą przy organizacji wielu imprez. AM Studio jest jednym ze 150 podwykonawców, których zaangażowałem w ten projekt – mówi „Rzeczpospolitej” Maciej Szulwach.

Komu zaproponowano, by takie obchody zorganizować z udziałem spółek Skarbu Państwa? Maciej Szulwach nie mówi wprost. Początkowo miała się w to włączyć Polska Fundacja Narodowa, ale ostatecznie się to nie udało  stwierdza tylko.

Wygląda na to, że pomogły znajomości w PO Andrzeja Moebusa. Jak ujawniła „Rzeczpospolita”, na spotkaniu w KPRM ze sponsorami to właśnie Moebus ze swoją współpracownicą przedstawiał ten projekt.

Jakie są koszty obchodów koronacji Chrobrego? Nie zostaną ujawnione przez „klauzule poufności”

Orlen, który jest głównym sponsorem imprezy, nie ujawni nam kosztów – jak pisała „Rz”, organizatorzy oszacowali je na 20 mln zł. „Zgodnie z obowiązującym standardem, w przypadku umów sponsoringowych na finalną ich wartość wpływ mają konkretne świadczenia, które muszą być ekwiwalentne w stosunku do przedstawionej wyceny. Ze względu na dwustronne umowy zawierające klauzule poufności, nie informujemy o szczegółach współprac sponsoringowych, jak również o ich kwotach”.

Przedstawienia kosztów, umów i trybu wyboru firm domaga się od Orlenu także Janusz Cieszyński, poseł PiS.  Na razie moje pytania w ramach kontroli poselskiej pozostają bez odpowiedzi  mówi nam Cieszyński. 

Czytaj więcej

Po publikacji „Rzeczpospolitej” posłowie PiS pojawili się w KPRM z pytaniami

Na znanym portalu społecznościowym można zauważyć, że te same reklamy wydarzenia  Tysiąclecie Korony Polskiej  opłacają raz Orlen, raz AM Studio.  Między 16 a 22 kwietnia Tysiąclecie Korony Polskiej jest najlepiej opłacaną reklamą na FB w Polsce. Wydano na nią ponad 113 tys. zł. Wyprzedziło nawet trzy komitety wyborcze: Karola Nawrockiego, Rafała Trzaskowskiego i Szymona Hołowni  podkreśla poseł Janusz Cieszyński.

Od kilku tygodni „Rzeczpospolita” próbuje ustalić, kto wybrał organizatorów ogromnego i kosztownego przedsięwzięcia, jakie odbędzie się w niedzielę 27 kwietnia w Warszawie  Tysiąclecia Korony Polskiej, które ma być obchodami 1000. rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego pod patronatem honorowym premiera Donalda Tuska. 

Po naszym tekście, w którym ujawniliśmy, że zaangażowany w to jest Dom Mediowy AM Studio spółka Andrzeja Moebusa, która od lat pracuje dla Platformy Obywatelskiej, a sam Moebus, według „Newsweeka”, jest „znajomym Tuska”, KPRM wydała oświadczenie, że „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów nie jest organizatorem tego przedsięwzięcia”, a „rolę sponsora generalnego wydarzenia przejęła Grupa Orlen oraz sześć spółek: PZU, PKO Bank Polski, PGE, Enea, Tauron i Totalizator SportowyTo właśnie te spółki, wspólnie z wykonawcami, którymi są Fundacja OCR Events i AM Studio, odpowiadają za realizację wydarzenia. W jego organizację zaangażowanych jest blisko 150 podmiotów. Za większość elementów produkcyjnych odpowiada Fundacja OCR Events – w tym za organizację historyczno-edukacyjnego pikniku (atrakcje, scenografia, technika, nagłośnienie, oświetlenie), pokaz laserowy, zabezpieczenie sanitarne oraz kwestie ochrony. AM Studio, jako jeden z podwykonawców, odpowiada m.in. za dokumentację związaną z przeprowadzeniem wydarzenia, zmianę organizacji ruchu, pokazy na moście Świętokrzyskim i Wiśle oraz pokaz dronów”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Sondaż: Partia Razem w Sejmie. Przekroczyła próg wyborczy, goni Nową Lewicę
Polityka
Sikorski reaguje na słowa Dudy ws. Ukrainy. „Odradzam”
Polityka
Donald Tusk w Gnieźnie ogłasza „doktrynę piastowską”
Polityka
Duda mówił w Gnieźnie o „sztucznej jedności” UE. „Ignorowanie historii”
Polityka
Dr Mirosław Oczkoś o Rafale Trzaskowskim: Ciężko być takim liderem sondaży