Nowy dyrektor Narodowego obejmie funkcję z początkiem nowego sezonu teatralnego we wrześniu 2025 r. Przypomnijmy, że był już szefem narodowej sceny w Krakowie – Starego. Wtedy po pierwszej kadencji nie wygrał konkursu rozpisanego przez ministra Piotra Glińskiego. Klata został wezwany na konkurs do Ministerstwa Kultury tuż przed premierą „Wesela". „Zwyciężył” Marek Mikos, zaś w Starym rozpoczął się kryzys.
Jan Klata, druga dyrekcja w Narodowym
Jan Klata (1973) r. już w wieku 12 lat napisał pierwszą sztukę „Słoń zielony", opublikowaną w miesięczniku „Dialog" i wystawioną przez Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. Studiował reżyserię w Warszawie i Krakowie. Był asystentem Jerzego Grzegorzewskiego, dyrektora Teatru Narodowego, Jerzego Jarockiego oraz Krystiana Lupy.
Jego debiutem reżyserskim był „Rewizor” Nikołaja Gogola w Wałbrzychu (2003), pokazany również w TVP. Pozycję reżysera potwierdziła inscenizacja „Hamleta” Szekspira, zatytułowana „H.” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2004) na gruzach Stoczni Gdańskiej, pokazująca symbolicznie, co się stało z Solidarnością i jej elitami.
Czytaj więcej
W poniedziałek 27 stycznia ma się odbyć konkurs na dyrektora Teatru Narodowego. Ministerstwo kultury nie informuje, kto będzie wybierał dyrektora oraz w jakim trybie. W środowisku panuje duże zdziwienie.
Wśród spektakli Klaty są głośny „Transfer!” z udziałem ofiar przesiedleń (polsko-niemiecka koprodukcja m.in. wrocławskiego Teatru Współczesnego, 2006), „Szewcy u bram” według Witkacego, którego bohaterem był m.in. Zbigniew Ziobro (TR Warszawa, 2007), „Sprawa Dantona” Przybyszewskiej (Teatr Polski we Wrocławiu, 2008), uważana za jedno z najważniejszych przedstawień o wojnie elit postsolidarnościowych.