„Burzę. Regulamin wyspy” Katarzyny Minkowskiej z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu uznano za ważny i artystycznie znaczący głos w toczącej się dyskusji na temat dynamiki i struktur władzy w teatrze.
Festiwal Szekspirowski, narcyzm i przebaczenie
„Twórcy i twórczynie bardzo sprawnie uwspółcześnili dramat Szekspira, zachowując jego strukturę oraz uniwersalność. Dramat pozostał poruszającą opowieścią o narcyzmie, uprzywilejowaniu, zachłanności, przekraczaniu granic, buncie i przebaczeniu” – napisało w uzasadnieniu Jury festiwalu w składzie: Emily Ansenk, dyrektorka Holland Festival od 2019 roku, Inge Ceustermans, dyrektorka generalna Festival Academy, organizacji non-profit zainicjowanej przez European Festivals Association (EFA) oraz Dorota Semenowicz, w latach 2009–2023 kuratorka Malta Festival Poznań, a od września 2024 pełnomocniczka Narodowego Starego Teatru ds. współpracy międzynarodowej.
Czytaj więcej
W Krakowie doszło do pierwszej od lutego 2022 r. rozmowy dyrektora Krzysztofa Głuchowskiego z Zarządem Województwa Małopolskiego. Zadeklarowano nowe otwarcie. Wcześniej dyrektor był odwoływany po premierze „Dziadów”.
Zwycięski teatr otrzymał statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną w wysokości 40 000 zł ufundowaną przez Partnera Konkursu Bank Pekao S.A.
Opolski spektakl otrzymał również Nagrodę Dziennikarzy „Za wpisanie w strukturę utworu Szekspira współczesnej opowieści, gorzkiej i czułej zarazem, o tym, jak żegnamy starych mistrzów i z podniesionym żaglem wypływamy w nieznane”.