Spektakl o narcyzmie mistrzów, mobbingu i buncie wygrał Festiwal Szekspirowski

„Burza. Regulamin wyspy” Katarzyny Minkowskiej z Teatrum im. Jana Kochanowskiego w Opolu zwyciężyła konkurs polskich inscenizacji Szekspira na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, zdobywając główną nagrodę Złotego Yoricka.

Publikacja: 04.08.2024 11:23

Scena Próby Prospera

Scena Próby Prospera

Foto: Edgar de Poray

„Burzę. Regulamin wyspy” Katarzyny Minkowskiej z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu uznano za ważny i artystycznie znaczący głos w toczącej się dyskusji na temat dynamiki i struktur władzy w teatrze.

Festiwal Szekspirowski, narcyzm i przebaczenie

„Twórcy i twórczynie bardzo sprawnie uwspółcześnili dramat Szekspira, zachowując jego strukturę oraz uniwersalność. Dramat pozostał poruszającą opowieścią o narcyzmie, uprzywilejowaniu, zachłanności, przekraczaniu granic, buncie i przebaczeniu” – napisało w uzasadnieniu Jury festiwalu w składzie: Emily Ansenk, dyrektorka Holland Festival od 2019 roku, Inge Ceustermans, dyrektorka generalna Festival Academy, organizacji non-profit zainicjowanej przez European Festivals Association (EFA) oraz Dorota Semenowicz, w latach 2009–2023 kuratorka Malta Festival Poznań, a od września 2024 pełnomocniczka Narodowego Starego Teatru ds. współpracy międzynarodowej.

Czytaj więcej

Przełom. Dyrektor Głuchowski ma zostać w Teatrze im Słowackiego

Zwycięski teatr otrzymał statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną w wysokości 40 000 zł ufundowaną przez Partnera Konkursu Bank Pekao S.A.

Opolski spektakl otrzymał również Nagrodę Dziennikarzy „Za wpisanie w strukturę utworu Szekspira współczesnej opowieści, gorzkiej i czułej zarazem, o tym, jak żegnamy starych mistrzów i z podniesionym żaglem wypływamy w nieznane”.

We współczesnym ujęciu Katarzyny Minkowskiej, „Burza” staje się opowieścią o blaskach i mrokach sztuki. Prospero-demiurg przygotowuje tu swoje opus magnum, twórczemu aktowi podporządkowując całe życie – swoje i innych. Koszty rosną, a granice między życiem i tworzeniem zacierają się, coraz radykalniej, coraz ryzykowniej, bezpowrotnie.

Reżyserka stawia pytania: ile wolno wielkiemu talentowi? Po co nam wielka sztuka? Ile wybaczy i czego oczekuje publiczność? Jak zawsze, zdecydujemy na końcu: „Każdy z nas ma do łaski prawo / Więc mnie rozgrzeszcie – bijąc brawo.”

Czytaj więcej

Ludzkie drapieżniki i empatyczne zwierzęta

W konkursie SzekspirOFF, statuetkę i nagrodę główną w wysokości 15 000 zł ufundowaną przez Partnera Konkursu ASTE otrzymało „To bitch or not to bitch” – Hertz Haus. Nagrodę przyznano za innowacyjne podejście do twórczości Szekspira na poziomie treści (wybór poematu ,,Gwałt na Lukrecji”) i formy przedstawienia.

W werdykcie podkreślono oryginalne podejście do tematu gwałtu, bez sięgania po bezpośrednie reprezentacje przemocy, skupienie się na śladach, jakie gwałt pozostawia na kobiecym ciele i kobiecej psychice oraz na opiece nad skrzywdzonym ciałem. Dziennikarze również wyróżnili ten spektakl.

Szekspir oraz ból agonii

Statuetkę Nowego Yorricka otrzymała „Ekspedycja »Burza«” w reżyserii Alexandra Dulaka, (wybór Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie). Spektakl został nagrodzony za wykreowanie na scenie wyrazistego, zapadającego w pamięć obrazu samotności i bólu agonii przy minimalistycznym wykorzystaniu narzędzi teatralnych.

Dziennikarze postanowili również wyróżnić spektakl „Makbet” w reżyserii Pawła Palcata z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie.

Czytaj więcej

Jerzy Stuhr: Chciałem do teatru, poniosło mnie do kina

Nagroda Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego „Księga Prospera” przypadła spektaklowi „Ofelia. Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova za „porywające emocjonalnie i pogłębione intelektualnie odczytanie “Hamleta” po zdjęciu z niego horacjańskiego filtru oraz za wyrafinowaną formalnie opowieść, w której woda i karafki mają moc ilustrowania walki o władzę”.

Księga Prospera to nagroda przyznawana przez Polskie Towarzystwo Szekspirowskie za najciekawsze sceniczne odczytanie utworów Williama Szekspira.

Organizatorem festiwalu jest Gdański Teatr Szekspirowski.

Teatr
„Nie trzeba było tego mówić”, czyli jak wywołaliśmy aferę
Teatr
Niemieckie teatry zmagają się z kryzysem finansowym
Teatr
Teatr 2024, czyli iluzja konkursów ministerialnych. Krzysztof Warlikowski najlepszy
Teatr
Premiera w Teatrze Studio. Warszawa jest pazerna jak dawne Mahagonny
Teatr
Monika Strzępka i Maciej Nowak zainspirowali serial „Udar” Pawła Demirskiego. Nowak dyrektorem Narodowego?