Spektakl o narcyzmie mistrzów, mobbingu i buncie wygrał Festiwal Szekspirowski

„Burza. Regulamin wyspy” Katarzyny Minkowskiej z Teatrum im. Jana Kochanowskiego w Opolu zwyciężyła konkurs polskich inscenizacji Szekspira na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, zdobywając główną nagrodę Złotego Yoricka.

Publikacja: 04.08.2024 11:23

Scena Próby Prospera

Scena Próby Prospera

Foto: Edgar de Poray

„Burzę. Regulamin wyspy” Katarzyny Minkowskiej z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu uznano za ważny i artystycznie znaczący głos w toczącej się dyskusji na temat dynamiki i struktur władzy w teatrze.

Festiwal Szekspirowski, narcyzm i przebaczenie

„Twórcy i twórczynie bardzo sprawnie uwspółcześnili dramat Szekspira, zachowując jego strukturę oraz uniwersalność. Dramat pozostał poruszającą opowieścią o narcyzmie, uprzywilejowaniu, zachłanności, przekraczaniu granic, buncie i przebaczeniu” – napisało w uzasadnieniu Jury festiwalu w składzie: Emily Ansenk, dyrektorka Holland Festival od 2019 roku, Inge Ceustermans, dyrektorka generalna Festival Academy, organizacji non-profit zainicjowanej przez European Festivals Association (EFA) oraz Dorota Semenowicz, w latach 2009–2023 kuratorka Malta Festival Poznań, a od września 2024 pełnomocniczka Narodowego Starego Teatru ds. współpracy międzynarodowej.

Czytaj więcej

Przełom. Dyrektor Głuchowski ma zostać w Teatrze im Słowackiego

Zwycięski teatr otrzymał statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną w wysokości 40 000 zł ufundowaną przez Partnera Konkursu Bank Pekao S.A.

Opolski spektakl otrzymał również Nagrodę Dziennikarzy „Za wpisanie w strukturę utworu Szekspira współczesnej opowieści, gorzkiej i czułej zarazem, o tym, jak żegnamy starych mistrzów i z podniesionym żaglem wypływamy w nieznane”.

We współczesnym ujęciu Katarzyny Minkowskiej, „Burza” staje się opowieścią o blaskach i mrokach sztuki. Prospero-demiurg przygotowuje tu swoje opus magnum, twórczemu aktowi podporządkowując całe życie – swoje i innych. Koszty rosną, a granice między życiem i tworzeniem zacierają się, coraz radykalniej, coraz ryzykowniej, bezpowrotnie.

Reżyserka stawia pytania: ile wolno wielkiemu talentowi? Po co nam wielka sztuka? Ile wybaczy i czego oczekuje publiczność? Jak zawsze, zdecydujemy na końcu: „Każdy z nas ma do łaski prawo / Więc mnie rozgrzeszcie – bijąc brawo.”

Czytaj więcej

Ludzkie drapieżniki i empatyczne zwierzęta

W konkursie SzekspirOFF, statuetkę i nagrodę główną w wysokości 15 000 zł ufundowaną przez Partnera Konkursu ASTE otrzymało „To bitch or not to bitch” – Hertz Haus. Nagrodę przyznano za innowacyjne podejście do twórczości Szekspira na poziomie treści (wybór poematu ,,Gwałt na Lukrecji”) i formy przedstawienia.

W werdykcie podkreślono oryginalne podejście do tematu gwałtu, bez sięgania po bezpośrednie reprezentacje przemocy, skupienie się na śladach, jakie gwałt pozostawia na kobiecym ciele i kobiecej psychice oraz na opiece nad skrzywdzonym ciałem. Dziennikarze również wyróżnili ten spektakl.

Szekspir oraz ból agonii

Statuetkę Nowego Yorricka otrzymała „Ekspedycja »Burza«” w reżyserii Alexandra Dulaka, (wybór Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie). Spektakl został nagrodzony za wykreowanie na scenie wyrazistego, zapadającego w pamięć obrazu samotności i bólu agonii przy minimalistycznym wykorzystaniu narzędzi teatralnych.

Dziennikarze postanowili również wyróżnić spektakl „Makbet” w reżyserii Pawła Palcata z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie.

Czytaj więcej

Jerzy Stuhr: Chciałem do teatru, poniosło mnie do kina

Nagroda Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego „Księga Prospera” przypadła spektaklowi „Ofelia. Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova za „porywające emocjonalnie i pogłębione intelektualnie odczytanie “Hamleta” po zdjęciu z niego horacjańskiego filtru oraz za wyrafinowaną formalnie opowieść, w której woda i karafki mają moc ilustrowania walki o władzę”.

Księga Prospera to nagroda przyznawana przez Polskie Towarzystwo Szekspirowskie za najciekawsze sceniczne odczytanie utworów Williama Szekspira.

Organizatorem festiwalu jest Gdański Teatr Szekspirowski.

„Burzę. Regulamin wyspy” Katarzyny Minkowskiej z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu uznano za ważny i artystycznie znaczący głos w toczącej się dyskusji na temat dynamiki i struktur władzy w teatrze.

Festiwal Szekspirowski, narcyzm i przebaczenie

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Musical „Heathers”. Przemoc, seks i śmierć w szkole
Teatr
Cricoteka, współczesna ikona architektury Krakowa, świętuje dziesięciolecie
Teatr
Rusza Malta Festival Dominiki Kulczyk. Będą m.in. Tim Robbins i Orhan Pamuk
Teatr
Teatr Słowackiego od stycznia narodowy. Głuchowski dyrektorem na trzy lata
Materiał Promocyjny
„Razem czy osobno?” – muzyczno-komediowa nowość z Gwiazdami!
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.