Korespondencja z Awinionu
Wyjątkowo gorący odbiór we francuskich mediach miały „Matki. Pieśń na czas wojny”, chór kobiet, które przeżyły terror w Ukrainie i Białorusi. Wśród nich są uchodźczynie przed bestialstwem Rosjan z Mariupola i Irpienia.
Chór uchodźczyń przed rosyjskim bestialstwem
Międzynarodową koprodukcją dyrygowała reżyserka Marta Górnicka, a pokazano ją trzykrotnie na najważniejszej i największej scenie festiwalu, czyli na mieszczącym 3 tysiące widzów Dziedzińcu Głównym Pałacu Papieży. Po zeszłorocznym czytaniu tekstu na zaproszenie dyrektora Tiago Rodriguesa Marta Górnicka podkreślała, że na Zachodzie już nikt wojną się nie interesuje, tym bardziej potrzebny jest głos, który będzie o niej przypominać. Tak też się stało. „Le Monde”, oceniając tegoroczną edycję festiwalu krytyczniej niż zeszłoroczną, spektakl Marty Górnickiej wymienił wśród czterech najważniejszych pokazów, pisząc, że zaproponowała „ceremonię jednoczącą publiczność we wspólnocie dla zamęczonej Ukrainy”. „La Provance” stwierdziło, że chór kobiet jest „głosem, który podtrzymuje przy życiu zanikające obrazy wojny”, zaś samą sztukę określiło jako protest „przeciw zapomnieniu i obojętności”.
Czytaj więcej
Sezon wakacyjny nie musi oznaczać przerwy od teatru. Stołeczny Teatr Capitol za-prasza na spektakle w licu i sierpniu. Wakacje, to doskonały czas, aby delektować się sztuką i nadrobić teatralne zaległości. To również wyjątkowa okazja dla tury-stów, by cieszyć się warszawskim teatrem w wakacyjnej atmosferze.
Entuzjastyczna jest recenzja „Artcena”, wspominająca antyczne inspiracje związane z cytowanymi greckimi klasykami: „Pod fantastycznym przewodnictwem polskiej artystki Marty Górnickiej Ukrainki, Białorusinki i Polki (…) tworzą prężny chór, przekazujący świadectwa matek i dzieci, które uciekły przed wojną i prześladowaniami”. „Te kobiety o wyjątkowej witalności przychodzą, aby nas obudzić i rzucić nam wyzwanie”, gdy „bomby nadal niszczą Ukrainę”.