„Udar” nie jest, jak „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, zapisem konkretnych wydarzeń z udziałem bohemy, a może celebrytów, jakbyśmy dziś powiedzieli. Z pewnością jednak daleki potomek Tadeusza Boya-Żeleńskiego mógłby napisać o „Udarze” tak, jak Żeleński napisał „Plotkę o 'Weselu' Wyspiańskiego” – wskazując związki bohaterów sztuki lub scenariusza z rzeczywistymi postaciami z kręgu autora. Tym razem w Warszawie.
O czym opowiada serial „Udar" Pawła Demirskiego?
Paweł Demirski, jeden z najbardziej wpływowych, jeśli nie najbardziej wpływowy dramatopisarz po 1989 r., oraz współautor głośnych premier Moniki Strzępki, wychodząc od autentycznego wydarzenia, czyli udaru Macieja Nowaka, inspirował się także kryzysem w związku ze Strzępką. Z dzisiejszej perspektywy można napisać, że przez wiele lat tworzył z nią najważniejszy progresywny duet w polskim teatrze. To już jednak historia. Serial jest tego potwierdzeniem.
Paweł Demirski Maciejem Nowakiem opiekował się w czasie jego choroby, tak jak Nowak zaopiekował się talentem Demirskiego podczas swojej dyrekcji w Teatrze Wybrzeże (2000–2006), gdzie zaczynała polska sceniczna czołówka ówczesnego pokolenia – poza Demirskim również Jan Klata i Michał Zadara, Wojciech Klemm, Grzegorz Wiśniewski.
Oczywiście nie z tego najbardziej znany jest Maciej Nowak tym, którzy w teatrze bywają od święta. Nowak to od lat recenzent kulinarny „Gazety Wyborczej”, a był też jurorem w programie „Top Chef” w Polsacie. Byłoby jednak niesmaczne nie wspomnieć o tym, że jego daniem głównym był w latach 2003-2013 r. Instytut Teatralny, którym kierował jako pierwszy dyrektor i pomysłodawca. Obecnie jest dyrektorem artystycznym w Teatrze Polskim w Poznaniu. Wcześniej stworzył i kierował gazetą „Goniec Teatralny” oraz „Ruchem Teatralnym”. Słowem: Maciej Nowak to najbardziej wpływowy teatralny kucharz.