Opłaty za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych ustala rada gminy. Wynika to z art. 14 ust. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175841]ustawy o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)[/link] oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).[/link]
[srodtytul]Stosunki umowne...[/srodtytul]
Świadczenia przedszkoli publicznych w zakresie przekraczającym podstawę programową bez wątpienia są świadczeniami wynikającymi z umów wzajemnych. Umowa jest wzajemna, gdy obie strony zobowiązują się do tego, że świadczenie jednej z nich ma być odpowiednikiem świadczenia drugiej strony (art. 487 § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]). [b]Ustawodawca – wyposażając radę gminy w kompetencję wynikającą z art. 14 ust. 5 ustawy oświatowej – zezwala na jednostronne ukształtowanie jednego z elementów stosunku prawnego łączącego strony umowy: ceny. [/b]
Nie oznacza to jednak, że można kształtować te opłaty w sposób dowolny. Jest to bowiem stosunek o charakterze cywilnoprawnym i nie może być kształtowany wbrew art. 353[sup]1[/sup] kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania pod warunkiem, że jego treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W tym przypadku zasada swobody umów doznaje wyłomu poprzez upoważnienie jednej ze stron umowy do jednostronnego określenia świadczenia dotyczącego drugiej strony. Upoważnienie takie powinno być zatem traktowane jako wyjątkowe i jako takie musi odpowiadać najwyższym standardom zgodności z prawem [b](por. wyrok NSA z 3 marca 2009 r., sygn. akt I OSK 1189/08)[/b].
[srodtytul]... wykluczają sztywność świadczenia[/srodtytul]