Skierowany do konsultacji społecznych projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego nie odbiega od zapowiedzi autorów z listopada ub. roku. Powstały we współpracy ministerstw: Sprawiedliwości, Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Infrastruktury, ma na celu skuteczniejszą walkę z piratami drogowymi oraz eliminację z dróg recydywistów wielokrotnie łamiących zakaz prowadzenia pojazdów.
Wprowadza też coś na kształt „zabójstwa drogowego”, czyli kwalifikowaną nową postać wypadku ze skutkiem śmiertelnym (proj. art. 177 § 2a k.k.). Chodzi o takie przypadki, w których sprawca uczestniczył w nielegalnym wyścigu, rażąco przekroczył dopuszczalną prędkość (o ponad połowę na autostradach i drogach ekspresowych oraz dwukrotnie na pozostałych) lub spowodował ten wypadek w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia pojazdów. W takich sytuacjach, w odróżnieniu od „zwykłego”, którego następstwem jest śmierć innej osoby albo ciężki uszczerbek na jej zdrowiu (art. 177 § 2 k.k.), kara będzie wynosić zamiast od sześciu miesięcy do ośmiu lat – od roku do lat dziesięciu.
Czytaj więcej
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h, także poza obszarem zabudowanym, będzie skutkowało zatrzymaniem prawa jazdy na trzy miesiące. Za to uprawnienia do kierowania będzie można zdobyć już w wieku 17 lat, lecz w stosunku do młodych kierowców wymogi będą surowsze.
Definicja nielegalnego wyścigu wymaga poprawy
Zdaniem dr. Grzegorza Bogdana z Uniwersytetu Jagiellońskiego ten nowy przepis jest skonstruowany poprawnie, jednak pewne zastrzeżenia budzi definicja nielegalnego wyścigu z proj. art. 115 § 26 k.k.
Ma to bowiem być odbywająca się bez zezwolenia „rywalizacja kierujących co najmniej dwoma pojazdami mechanicznymi w ruchu lądowym, z zamiarem pokonania określonego odcinka drogi w jak najkrótszym czasie i z naruszeniem zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym” lub tzw. drift, czyli „celowe wprowadzenie pojazdu w poślizg lub doprowadzenie do utraty styczności z nawierzchnią chociażby jednego z kół pojazdu, wykonane w trakcie zgromadzenia zorganizowanego na otwartej ogólnodostępnej przestrzeni”.