Ocena skutków regulacji to z założenia narzędzie analityczne mające wspierać i racjonalizować proces stanowienia prawa w Polsce. Pomimo upływu 23 lat od chwili wprowadzenia wymogu jej stosowania nie osiągnęła odpowiedniej dojrzałości systemowej, aby realizować swoje cele.
Mając na celu ochronę interesów ekonomicznych państwa, przedsiębiorców i obywateli, na których bezpośrednio oddziałują wprowadzane regulacje prawne, warto podjąć zdecydowane starania i doprowadzić do rozszerzenia OSR o pełnoprawną warstwę analityczną, zapewnić możliwość opiniowania przez ekspertów tworzonych analiz ekonomicznych oraz wprowadzić obligatoryjność stosowania ewaluacji ex post, tworząc tym samym solidny fundament do obiektywnej oceny zasadności i skutków proponowanych rozwiązań prawnych.
Dodatkowo należy wprowadzić wymóg opracowywania OSR dla wszystkich inicjatyw ustawodawczych oraz utworzyć centralną instytucję odpowiadającą za monitorowanie, nadzorowanie i koordynację całości procesu legislacyjnego na wszystkich jego etapach. Takie podejście zapewniłoby realną standaryzację procesu stanowienia prawa, jednolitość informacyjną i mierzalność skutków, a także adekwatną niezależność od inicjatorów tego procesu.
Czytaj więcej
Absurd konfiskaty pojazdu za przewinienia drogowe, dobre regulacje o prawie autorskim i kontrowersyjne przepisy o sygnalistach. Oto prawne perły i buble roku 2024.
Czym właściwie jest OSR ?
Zgodnie z ideą OSR ma być kluczowym elementem programu poprawy jakości istniejącej i wprowadzanej regulacji czy, szerzej, polityki publicznej. Jest to narzędzie analityczne wspierające proces tworzenia prawa, a także metoda posiłkowa w projektowaniu, implementowaniu i monitorowaniu oczekiwanych efektów systemu regulacyjnego, ukierunkowana na dostarczanie wiedzy na temat możliwych konsekwencji proponowanych oraz faktycznych efektów istniejącej regulacji. Celem OSR jest precyzyjne określanie wszystkich konsekwencji – zarówno korzyści, jak i kosztów – planowanej interwencji państwa. Powinna być stosowana już na początkowych etapach pracy nad koncepcją regulacji, jej celem i formą. Ma poprzedzać ewentualne przygotowanie projektu legislacyjnego. W założeniu OSR ma wzmacniać rolę argumentacji merytorycznej w procesie stanowienia prawa.