Aktualizacja: 02.01.2015 09:35 Publikacja: 02.01.2015 04:12
Mateusz Morawiecki, prezes BZ WBK
Foto: materiały prasowe
Ostatni Kongres Obywatelski dokonał syntezy dwóch obszarów kompetencji niezbędnych do szybkiego rozwoju Polski. Modne ostatnio „kompetencje miękkie" – między innymi kapitał społeczny, kreatywność, wzajemne zaufanie, zdolność do współpracy – same w sobie nie wystarczą. Mogą skutecznie działać tylko w ramach dojrzałych, samouczących się i nowoczesnych instytucji, efektywnych sądów, przejrzystych procesów legislacyjnych, prorozwojowego budżetu państwa i budżetów samorządowych.
Jak w soczewce widać te niedoskonałości na przykładzie PPP – partnerstwa publiczno-prywatnego – czy raczej braku projektów tego typu. Tu sztywność procedur i brak dopasowanych do rzeczywistości ram prawnych i finansowych spotyka się z nieufnością urzędniczą i inercją instytucji powołanych do wdrażania PPP. W efekcie od lat nie ma prawie żadnych przykładów wdrożenia projektu w takim trybie. A tymczasem praca nad poprawą efektywności tego rodzaju instytucjonalnych i regulacyjnych rozwiązań jest niezbędna, byśmy mogli myśleć o nowych obszarach wzrostu gospodarczego Polski i lepszej przyszłości.
Licytacja polityków chcących pozbawić niepracujących Ukraińców prawa do 800+ niepostrzeżenie otwarła drzwi do wprowadzenia warunkowości wypłat z tego programu. I bardzo dobrze.
Władysław Kosiniak-Kamysz podpisał list intencyjny o m.in. sprzedaży Słowacji polskich zestawów przeciwlotniczych. Jednak inne zapowiedzi dotyczące współpracy z naszymi południowymi sąsiadami to odgrzewane kotlety, albo po prostu fantazje.
Choć od agresji Rosji europejskie wydatki na obronność szybko rosną, to i tak są znacznie mniejsze niż pod koniec zimnej wojny. Ale to się zmieni, i to cieszy. Martwi jednak polska impotencja przemysłowa.
Wojna wyrwała Europę z letargu. Spowodowała konieczność rewizji modelu rozwoju, przemyślenia Zielonego Ładu, odnowy przemysłów zbrojeniowego i ciężkiego. Zapewne też przebudowy agendy socjalnej. Ale tym, co odbiło się naszej gospodarce najmocniej i najtrwalej, to zmiana realiów rynku pracy.
Niezależnie od tego, czy po wyborach CDU wejdzie w koalicję z SPD czy z Zielonymi, Niemcy są w zupełnie innym położeniu niż w 2009 r., kiedy za jeden z największych problemów uważana była relacja długu do PKB, sięgająca wtedy około 80 proc. W tegorocznych wyborach obok kwestii migrantów najważniejsza jest gospodarka.
Pierwsze dwa miesiące 2025 roku jako Nextbike już za nami. Za nami także pierwsze przetargi, operacyjne wyzwania, branżowe dyskusje oraz plany na nadchodzące tygodnie – a wraz z nimi cenne spostrzeżenia na przyszłość. Choć trendy na 2025 rok stały się codziennością, my postanowiliśmy spojrzeć dalej i spróbować przewidzieć, jak będzie kształtować się sektor mikromobilności w 2030 roku.
W najbliższych latach planujemy zainwestować w rozwój około 120 mln zł. Przeznaczamy także setki tysięcy złotych na współpracę z lokalnymi społecznościami i działania edukacyjne. Jednak realizacja tych planów stoi pod znakiem zapytania w związku z brakiem ostatecznych decyzji KOWR dotyczących utworzenia Ośrodków Produkcji Rolniczej na części przejmowanych do Zasobu Skarbu Państwa ziem w wyniku zakończonych umów dzierżawy gruntów. – mówi Tomasz Zdziebkowski, Prezes Zarządu Top Farms.
Jako jeden z liderów branży czujemy się zobowiązani do wyznaczania standardów i podejmowania ambitnych zobowiązań. Naszym nadrzędnym celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto w całym łańcuchu dostaw do 2040 roku – mówi Dagmara Piasecka-Ramos, prezes PepsiCo w Polsce.
Jak wdrożyć program PPK, by stał się realnym benefitem dla pracowników i jednocześnie wspierał rozwój samorządu?
On-premise daje pełną kontrolę nad serwerami, PaaS oferuje narzędzia dla deweloperów, SaaS zachęca szybkim startem i niskimi nakładami wstępnymi, a IaaS kusi skalowalnością. Wszystkie ukazują jednak swoje prawdziwe oblicze, gdy firma zaczyna działać na większą skalę, a oczekiwania klientów rosną.
Polski rynek motoryzacyjny przechodzi dynamiczne zmiany, a liczba rejestracji pojazdów niskoemisyjnych bije kolejne rekordy. W 2024 roku liczba nowo zarejestrowanych samochodów hybrydowych wzrosła o 34,63%, osiągając 197 951 sztuk, podczas gdy rejestracje pojazdów elektrycznych wyniosły 23 445 sztuk, notując niewielki spadek o 1,69% względem 2023 roku.
W Polsce ewidentnie brakuje pieniędzy w tzw. rundach pre-seed. Pod względem finansowania start-upów na tym etapie jesteśmy w ogonie Europy Środkowo-Wschodniej.
Koleje Dolnośląskie rozszerzą swoją działalność o przewozy autobusowe. Nowe połączenia zyskają m.in. Polkowice, Bolków i Lwówek Śląski.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas