Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach

Pierwszy raz od 1979 r. zmalały na świecie przewozy towarów kontenerami. Decyzje Donalda Trumpa wywołały odpływ 8,6 mld dolarów ze zrównoważonych funduszy inwestycyjnych. Przed cłami Trumpa eksport mocnych alkoholi do UE zwiększył się w 2024 r. o 10 proc. do 2,4 mld dolarów.

Publikacja: 26.04.2025 18:00

Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach

Foto: Bloomberg

Firma doradcza z zakresu transportu morskiego, Drewry z Londynu przewiduje, ze w tym roku wielkość przeładunków kontenerów na świecie zmaleje o 1 proc. na skutek polityki handlowej USA. Będzie to trzeci spadek popytu od czasu, gdy brytyjska firma zaczęła zbierać takie dane w 1979 r. Pierwszy raz doszło do spadku o 8,4 proc. po kryzysie finansowym w 2009 r., drugi raz o 0,9 proc. po ogłoszeniu pandemii w 2020 r. — Zakładając, że dwie trzecie obecnych stawek celnych zostanie utrzymane, to import USA z Chin może zmaleć o 40 proc. Przeniesienie produkcji z Chin do krajów obłożonych mniejszym cłem może ograniczyć spadek popytu na przewozy kontenerami, amerykański import mógłby wtedy zwiększyć się o 15 proc. — stwierdzono w Drewry.

Gdy pojawiły się pierwsze Duke stawki wobec Chin firma RC Willey Home Furnishings należąca do konglomeratu Berkshire Hathaway wstrzymała wszystkie zamówienia mebli w chińskich fabrykach, nawet te, które były już gotowe do wysyłki. Jednocześnie zaczęła zamawiać meble w Wietnamie, ale przestała, gdy Trump nałożył na ten kraj stawkę 46 proc. — Największym zabójcą zaufania konsumentów jest niepewność i z nią mamy teraz do czynienia — powiedział Reuterowi prezes firmy Jeff Child.

Niemiecki armator Hapag-Lloyd podał, że jego klienci anulowali 30 proc. wysyłek towarów z Chin do USA. Amerykańska federacja handlu detalicznego przewiduje, że wielkość importu towarów kontenerami zmaleje w II półroczu o co najmniej 20 proc., bo firmy wstrzymają zamówienia.

Odpływ pieniędzy z funduszy inwestycyjnych

Inwestorzy wycofali w I kwartale rekordową sumę 8,6 mld dolarów z globalnych funduszy inwestycyjnych — podała firma badawcza Morningstar, a powodem tego odpływu jej zdaniem była zmiana klimatu i inicjatywy prezydenta USA. Najwięcej środków netto odpłynęło z Europy — 1,2 mld dolarów pierwszy raz od 2018 r. wobec napływu kwartał wcześniej 20,4 mld. Powrót Trumpa do władzy zmienił ważność celów w Europie, a jego dekrety wykonawcze wywołały nowe ryzyka prawne. — oceniła firma.

- Wyniki kwartału sygnalizują zmianę nie tylko w napływie środków, ale też zmianę znaczenia zrównoważonej strategii inwestycyjnej i jej pozycji na rynku — wyjaśniła Hortense Bioy, szefowa działu badań w Morningstar Sustainalytics. — Dostrzegamy dalsze oznaki konsolidacji, rebrandingu i ostrożnego rozwoju produktu w nasilającej się w Stanach kolizji dotyczącej ESG, która teraz zaczyna wyraźnie wpływać na nastroje w Europie — dodała.

Większy eksport z USA w obawie przed cłami

Eksport mocnych alkoholi z USA do Unii Europejskiej zwiększył się w 2024 r. o 10 proc. do 2,4 mld dolarów, ale udział burbona wynoszący 54 proc. zmalał o 5,4 proc. do 1,3 mld — podała branżowa Distilled Spirits Council of the US (DISCUS). Ten wzrost wynikał z obaw, że Europejczycy wprowadzą w 2025 r. wyższe stawki celne na burbona. Ostatnie decyzje Trumpa wywołały w Stanach obawy, że Unia zastosuje cła retorsyjne, co tylko zwiększyło niepewność gorzelni i eksporterów.

Szef DISCUS, Chris Swonger ocenia, że „niestety trwające spory handlowe nie związane z naszym sektorem wywołały niepewność, zepchnęły wiele gorzelni amerykańskich na pobocze i ograniczyły wzrost sprzedaży. Niedawna decyzja UE, by nie przywracać ceł retorsyjnych na burbona i inne mocne alkohole z USA jest pozytywnym pierwszym krokiem prowadzącym sektory obu krajów do zerowych stawek i do uwolnienia mocnych alkoholi od tych sporów handlowych — cytuje Reuter.

Od czasu zawieszenia w 2022 r. stawek celnych na trzy lata eksport burbona do Unii skoczył o prawie 60 proc. do 699 mln dolarów w 2024 r. z 439 mln w 2021 r.

Firma doradcza z zakresu transportu morskiego, Drewry z Londynu przewiduje, ze w tym roku wielkość przeładunków kontenerów na świecie zmaleje o 1 proc. na skutek polityki handlowej USA. Będzie to trzeci spadek popytu od czasu, gdy brytyjska firma zaczęła zbierać takie dane w 1979 r. Pierwszy raz doszło do spadku o 8,4 proc. po kryzysie finansowym w 2009 r., drugi raz o 0,9 proc. po ogłoszeniu pandemii w 2020 r. — Zakładając, że dwie trzecie obecnych stawek celnych zostanie utrzymane, to import USA z Chin może zmaleć o 40 proc. Przeniesienie produkcji z Chin do krajów obłożonych mniejszym cłem może ograniczyć spadek popytu na przewozy kontenerami, amerykański import mógłby wtedy zwiększyć się o 15 proc. — stwierdzono w Drewry.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł
Handel
Polacy mają dość wojny cenowej Lidla z Biedronką
Handel
Zwrot akcji na wojnie handlowej. Trump zapowiada mniejsze cła na produkty z Chin