Dopłaty do rowerów elektrycznych jeszcze w tym kwartale? W grze nawet 4,5 tys. zł

W II kwartale br., a więc lada moment, ma ruszyć nowy program dopłat do rowerów elektrycznych. Z projektu, którego konsultacje odbyły się w lutym br., wynika, że maksymalna kwota refundacji wyniesie 4,5 tys. zł. Dofinansowaniem objęte będą wyłącznie rowery wyprodukowane w UE.

Publikacja: 26.04.2025 05:50

Projekt programu „Mój rower elektryczny” zakłada, że szansę na dofinansowanie mają tylko rowery wypr

Projekt programu „Mój rower elektryczny” zakłada, że szansę na dofinansowanie mają tylko rowery wyprodukowanie w UE

Foto: Adobe Stock

Zapowiedzi dotyczące wprowadzenia programu „Mój rower elektryczny” pojawiły się w 2024 r. Pierwszy projekt przedstawiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zakładał, że dofinansowanie będzie wynosiło do 5 tys. zł na zwykły rower elektryczny oraz do 9 tys. na rower transportowy (cargo) oraz wózek rowerowy. Po konsultacjach kwoty zmniejszono o połowę. Okazało się również, że program nie uzyskał dofinansowania z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W efekcie NFOŚiGW zamierza go wprowadzić w okrojonej formie. Budżet programu, który miał wynieść 300 mln zł, został zmniejszony do 50 mln zł. Środki te mają pochodzić z funduszy krajowych, a dokładniej – z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Na jakim etapie jest wdrażanie programu „Mój rower elektryczny”?

Od 12 do 25 lutego br. NFOŚiGW prowadził konsultacje społeczne nowej wersji programu „Mój rower elektryczny”. Wcześniej wiceprezes Funduszu Paweł Augustyn zdradził, że program powinien ruszyć w II kwartale 2025 r. W połowie kwietnia br. portal gramwzielone.pl, powołując się na informacje uzyskane w Funduszu, poinformował, że termin ten jest aktualny. Oznacza to, że najpóźniej z końcem czerwca powinien ruszyć nabór wniosków o dofinansowanie do rowerów elektrycznych. Informacje na ten temat zostaną opublikowane na stronie NFOŚiGW.

Czytaj więcej

Za jazdę na takim „rowerze" można zapłacić mandat i stracić prawo jazdy

Program „Mój rower elektryczny”. Co wiemy o nim do tej pory?

Projekt programu „Mój rower elektryczny” przedstawiony do konsultacji w lutym 2025 r. zakłada, że dofinansowanie obejmie:

  1. Nabycie w formie zakupu nowego roweru elektrycznego – do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 2500 zł.
  2. Nabycie w formie zakupu nowego roweru elektrycznego transportowego (cargo) oraz nowego elektrycznego wózka rowerowego – do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 4500 zł.

Osoby zainteresowanie najpierw będą musiały kupić rower z własnych funduszy, a potem ubiegać się o refundację części kosztów. Dofinansowanie będzie można otrzymać na pojazdy zakupione od 04.07.2024 r. do 30.05.2029 r. Nie będą nim objęte rowery elektryczne wzięte w leasing czy używane.

Z programu będą mogły skorzystać pełnoletnie osoby fizyczne. Każdy wnioskodawca będzie mógł otrzymać dofinansowanie tylko raz, z wyjątkiem przypadków kradzieży pojazdu, udokumentowanej zgłoszeniem na policję. Program ma być realizowany w latach 2025-2029, a nabory wniosków odbywać się będą w trybie ciągłym. Zawieranie umów możliwe będzie do 30 czerwca 2029 r., a środki mają być wydatkowane do 31 grudnia 2029 r. NFOŚiGW przewiduje, że dofinansowaniem zostaną objęte co najmniej 17 333 pojazdy.

Czytaj więcej

Ten patent zmieni oblicze motoryzacji. BMW skraca czas ładowania do jednej minuty

Jakie rowery elektryczne będą miały szansę na dofinansowanie?

Przypomnijmy – ostateczny kształt programu „Mój rower elektryczny” nie jest jeszcze znany. Jego projekt przedstawiony w lutym (i będący efektem wcześniejszych rozmów z branżą) zakłada, że dofinansowanie będzie dotyczyć wyłącznie nowych rowerów elektrycznych wyprodukowanych na terenie Unii Europejskiej, których data produkcji (zarówno roweru, jak i baterii) nie przekroczy 24 miesięcy przed zakupem. Pojazdy mają spełniać techniczne wymogi określone w przepisach krajowych oraz posiadać normę EN15194 i certyfikat CE.

Zakup ma obejmować komplet niezbędnych akcesoriów do ładowania. Akumulator powinien mieć pojemność co najmniej 10 Ah i być zabezpieczony przed łatwym demontażem. W przypadku rowerów transportowych (cargo) i wózków rowerowych wymagany jest minimalny udźwig ładunku na poziomie 60 kg. Z dofinansowania wyłączone będą rowery z tzw. manetką gazu i umożliwiające jazdę bez pedałowania, a także wyposażone w funkcję zwiększania limitu prędkości powyżej 25 km/godz.

Zapowiedzi dotyczące wprowadzenia programu „Mój rower elektryczny” pojawiły się w 2024 r. Pierwszy projekt przedstawiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zakładał, że dofinansowanie będzie wynosiło do 5 tys. zł na zwykły rower elektryczny oraz do 9 tys. na rower transportowy (cargo) oraz wózek rowerowy. Po konsultacjach kwoty zmniejszono o połowę. Okazało się również, że program nie uzyskał dofinansowania z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W efekcie NFOŚiGW zamierza go wprowadzić w okrojonej formie. Budżet programu, który miał wynieść 300 mln zł, został zmniejszony do 50 mln zł. Środki te mają pochodzić z funduszy krajowych, a dokładniej – z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Co2
Rusza nowe "Czyste Powietrze". Wyjaśniamy jak otrzymać dotację
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Transport
Polska Grupa Lotnicza ma nowego prezesa. Jest spoza branży
Transport
LOT ogłosił nowe połączenie. Od jesieni poleci do Marrakeszu
Transport
W PKP Cargo odstąpiono od „porozumienia walentynkowego”