[b][i]Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie, czy zarządca wspólnoty, któremu powierzono zarządzanie, musi uzgadniać z zarządem wspólnoty planowane czynności remontowe, ich wykonawcę i wysokość wynagrodzenia dla niego. W jaki sposób zarządca wybiera wykonawcę - w drodze przetargu, czy też decyduje tu wysokość kosztów remontu? [/i] [/b]
[b]- R.C.[/b]
Z pytania nie wynika jasno, czy osoba, której – jak pisze czytelnik - powierzono zarządzanie, to faktycznie zarządca wspólnoty, czy też „tylko” jej administrator, działający na zlecenie zarządu wybranego przez właścicieli lokali. Odpowiedź na to pytanie jest istotna, jeśli chcemy określić kompetencje tej osoby, nie tylko w przypadku przeprowadzania remontu.
We wspólnotach, które powierzyły zarząd osobie fizycznej (np. licencjonowanemu zarządcy) zwykle nie funkcjonuje dodatkowo wybieralny zarząd. Wynika to z faktu, że kompetencje zarządu wybranego na podstawie art. 20 ust 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=128489]ustawy o własności lokali[/link] oraz zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w akcie notarialnym na podstawie art. 18 ust. 1 potencjalnie mogą być takie same. Byłyby to więc dwa dublujące się organy we wspólnocie.
Prawo nie zabrania określenia innego sposobu zarządzania nieruchomością wspólną, byle tylko jego wybór został stwierdzony umową właścicieli w formie aktu notarialnego. Właściciele mogą na przykład zdecydować, że pracę zarządcy, któremu zarząd powierzono na podstawie art. 18 ust. 1, będzie na bieżąco nadzorowała grupa osób wybrana spośród właścicieli lokali. Nie będzie ona jednak zarządem w rozumieniu art. 20