TK: Obligatoryjny dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów niezgodny z konstytucją

Nakaz odbierania prawa jazdy dożywotnio i na wszystkie rodzaje pojazdów, w sytuacji popełnienia przestępstwa z art. 178 § 4 kodeksu karnego jest niezgodny z ustawą zasadniczą – uznał Trybunał Konstytucyjny.

Publikacja: 23.04.2025 17:45

TK: Obligatoryjny dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów niezgodny z konstytucją

Foto: Adobe Stock

Przepis art. 42 § 4 k.k. w zakresie w jakim obliguje sąd do orzeczenie środka karnego w postaci dożywotniego zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych za popełnienie przestępstwa z art. 178a § 4 k.k. (powtórna jazda w stanie nietrzeźwości) narusza zasadę trójpodziału władz, prawo do sądu oraz zasadę proporcjonalności.

Zakaz prowadzenia pojazdów. Jak brzmi zakwestionowany przez TK przepis

Zgodnie z zakwestionowanym art. 42 § 4 k.k. sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów dożywotnio w razie ponownego skazania osoby prowadzącej pojazd mechaniczny w warunkach określonych w § 3 tego przepisu. Chodzi o czyny z art. 178a § 4 k.k. (ponowne prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu), 173 k.k. (spowodowanie katastrofy komunikacyjnej skutkującej śmiercią lub ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu), oraz 177 § 2 i 355 § 2 (spowodowanie ciężkiego wypadku komunikacyjnego).

Spowodowanie ww. czynów, zgodnie z art. 42 § 3 k.k. również obliguje sąd do zastosowania dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów, choć w tym przypadku ustawodawca dał możliwość sądom do odstąpienia od zastosowania tego środka karnego gdy „zachodzi wyjątkowy wypadek, uzasadniony szczególnymi okolicznościami”. Pomimo tego zastrzeżenia TK w wyroku z czerwca ub. r. (w sprawie SK 22/21) uznał ten przepis za niekonstytucyjny, ponieważ w takim wypadku sąd nie może dostosować wymiaru kary do cech konkretnego sprawcy, okoliczności czynu oraz stopnia winy.

W świetle czerwcowego orzeczenia nie dziwi, że trybunał tym bardziej podniesie te same zastrzeżenia do art. 42 § 4 k.k., w którym ustawodawca nie przewidział możliwości odstąpienia od orzeczenia dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów, nawet wyjątkowo. Jednak z uwagi na to, że wyrok TK zapadł w odpowiedzi na pytanie prawne Sądu Rejonowego w Chojnicach, sąd konstytucyjny musiał wydać wyrok tylko w takim zakresie, w jakim dotyczył on rozpoznawanej przez sąd pytający sprawy.

Czytaj więcej

Koniec automatycznego dożywotniego zakazu dla kierowców za jazdę po alkoholu

Trybunał podkreślał, że ustawodawca przewidział taką samą sankcję za poważne przestępstwa skutkowe (spowodowanie ciężkiego wypadku czy nawet katastrofy) jak i przestępstwo bezskutkowe (formalne), które co prawda może skutkować spowodowaniem zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale nie musi (bo np. sprawca, który nieznacznie przekroczył 0,5 promila poruszał się motorowerem po drodze gruntowej).

Dla sankcji bezwzględnie oznaczonej nie ma akceptacji w demokratycznym państwie prawa - uzasadniał Justyn Piskorski

TK podkreślał, że stosowanie przez ustawodawcę sankcji bezwzględnie oznaczonych, które krępują ręce sądu, jest nieuprawnioną ingerencją władzy ustawodawczej w kompetencje władzy sądowniczej. – Realizując oczekiwania co do rozdzielenia tej ostatniej od pozostałych władz w kodeksie karnym, ustawodawca przyjął model sankcji względnie oznaczonych. Polega on na określeniu reakcji sankcji karnych za poszczególne czyny zabronione w sposób ramowy. Ich skonkretyzowanie spoczywa na sądzie orzekającym w konkretnej sprawie (…). Żaden inny organ władzy państwowej nie posiada kompetencji do zastępowania sądu w działalności orzeczniczej – uzasadniał Justyn Piskorski dodając, że dla sankcji bezwzględnie oznaczonej nie ma akceptacji w demokratycznym państwie prawa.

Może to m.in. prowadzić do wymierzania kary przekraczającej surowością stopień winy, co jest sprzeczne z dyrektywami wymiaru kary określonymi w art. 53 k.k. TK uznał też, że stosowanie takich przepisów w celu odstraszającym, prowadzi do przedmiotowego traktowania człowieka.

Czytaj więcej

Konfiskata pojazdu będzie wyjątkiem. Nie obejmie co najmniej 15 milionów aut

Trybunał Konstytucyjny o karaniu kierowców: „Sąd musi mieć swobodę”

Co ważne, choć przepisy kodeksu karnego pozwalają ubiegać się po 15 latach wykonywania dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdu o jego skrócenie, to z punktu widzenia oceny konstytucyjności nie ma to znaczenia. – Etap wykonania kary jest odrębny w stosunku do jej orzekania i na tym etapie sąd musi mieć swobodę, ale nie dowolność, w dostosowaniu reakcji karnej do wymogów przewidzianych w konstytucji. Takie określenie sankcji, które sprowadza rolę sędziego jedynie do określenia środka karnego w razie ziszczenia się określonych w ustawie przesłanek powoduje ograniczenie prawa sądzenia – orzekł TK uznając, że takie działanie ustawodawcy było charakterystyczne dla poprzedniego systemu. Zwłaszcza dla ustawy z 1985 roku o szczególnej odpowiedzialności karnej, która wyłączała możliwość nadzwyczajnego złagodzenia kary czy zawieszenia jej wykonania.  

Przepis art. 42 § 4 k.k. w zakresie w jakim obliguje sąd do orzeczenie środka karnego w postaci dożywotniego zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych za popełnienie przestępstwa z art. 178a § 4 k.k. (powtórna jazda w stanie nietrzeźwości) narusza zasadę trójpodziału władz, prawo do sądu oraz zasadę proporcjonalności.

Zakaz prowadzenia pojazdów. Jak brzmi zakwestionowany przez TK przepis

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo w Polsce
Będzie żałoba narodowa po śmierci papieża Franciszka. Podano termin
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Zawody prawnicze
Jeden na trzech aplikantów nie zdał egzaminu sędziowskiego. „Zabrakło czasu”
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w płacy minimalnej. Wiemy, co wejdzie w skład wynagrodzenia pracowników
Matura i egzamin ósmoklasisty
Szef CKE: W tym roku egzamin ósmoklasisty i matura będą łatwiejsze
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce