Merlin.pl nie obawia się rywali, ale zmian na rynku

Merlin, Empik i inne księgarnie internetowe zrywają ze specjalizacją. Książki, płyty, multimedia nie dominują już bowiem w e-handlu i go nie napędzają

Publikacja: 30.03.2008 22:43

W najbliższym miesiącu Merlin.pl – do ubiegłego roku największy rodzimy sklep internetowy – na dobre wchodzi w nowe branże handlu. Wiadomo, że uruchomi sprzedaż kosmetyków i innych artykułów z kategorii zdrowie-uroda, a także produktów dla domów i ogrodów.

– Książki i multimedia pozostaną jedną z naszych specjalności, ale nie chcemy zamykać się w tej ofercie. Zamierzamy być dostawcą szerokiego asortymentu towarów – powiedziała „Rzeczpospolitej" Anna Bogdańska, nowo powołana prezes Merlin.pl.

Jakich? – Zwracamy uwagę na takie, które mają najwyższą dynamikę sprzedaży w Internecie, a taka cechuje m.in. wyposażenie domów, kosmetyki, za

bawki – odpowiada Bogdańska.

$>

Spółka – wydawałoby się – nie miała powodów, aby odchodzić od profilu księgarni internetowej i budować internetowe centrum handlowe o szerokiej ofercie. Powiększyła w 2007 roku obroty o 19 milionów złotych, do 82 mln złotych, co więcej, zainwestowała w sklep e-cyfrowe.pl (ze sprzętem foto-wideo), który również zwiększył sprzedaż.

Nie zagrażają także Merlinowi.pl jego dotychczasowi rywale, między innymi Empik.com. Obok książek zaczął on wprawdzie sprzedawać konsole do gier, odtwarzacze MP3 i telefony, ale z ocen raportu E-commerce 2007 wynika, że Merlin.pl znacznie wyprzedził swego konkurenta. Miał obroty o ponad 30 milionów złotych większe.

Nadal nie jest zagrożeniem dla Merlina.pl kolejny rywal zajmujący się sprzedażą multimediów i książek, Stereo.pl, chociaż z tej trójki najbardziej zwiększył obroty – prawie trzykrotnie do 20 milionów złotych.

Inna kwestia, że również Stereo.pl nie zamyka się w dotychczasowej specjalności – z początkiem obecnego roku stał się właścicielem Pstryk.pl, jednego z liczących się sklepów fotograficznych.

– Przyglądamy się tej konkurencji, ale nie ona, ale przede wszystkim uruchamianie nowych działów handlu jest teraz dla nas wyzwaniem – powiedziała Anna Bogdańska, prezes Merlin.pl.

Inni uczestnicy rynku internetowego handlu nie są zaskoczeni strategią Merlina.

– To nie ucieczka od książek, ale wchodzenie w kolejne potencjalnie intratne branże, gdy jest jeszcze na to czas – powiedziała nam Anna Jasińska, specjalistka ds. marketingu w Ceneo.pl, porównywarce ofert i cen współpracującej z blisko tysiącem e-sklepów.

Poszukiwanie nowych branż staje się zrozumiałe, gdy wziąć pod uwagę zmiany struktury rodzimego handlu internetowego. Książki i multimedia tracą udział w strukturze asortymentowej, są teraz trzecią od końca branżą; największe to dom-ogród, prezenty, zdrowie-uroda.

Największy przyrost, ponaddwukrotny, obrotów notowały w 2007 roku sklepy między innymi z wyposażeniem domów, sprzętem AGD, RTV, komputerowym.

To na ich rzecz, mimo niemal 30-procentowego wzrostu obrotów Merlin.pl utracił czołową pozycję na rynku.

– Wszystko wskazuje, że w polskiej sieci jest już wystarczająco dużo sklepów z książkami – uważa Piotr Jarosz, analityk rynku handlu online. Tym tłumaczy zainteresowanie internetowych sprzedawców branżami, które nie są jeszcze tak rozwinięte. Sprzedaż książek w Internecie osiągnęła 300 milionów złotych rocznie i być może nie zwiększy już bardziej udziału w szacowanych na 4 miliardy złotych obrotach wszystkich e-sklepów.

Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Media
TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach
Media
Rosjanie są zmęczeni propagandą. Porzucają kremlowską telewizję
Media
Znów gorąco wokół TVN. Nowe informacje o inwestorach