Lubelska delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadała treść "Informacji konsumenckiej", jaką otrzymują klienci Vision Express. Zgodnie z nią nabywca okularów nie może reklamować mechanicznych czy termicznych uszkodzeń powstałych wskutek naturalnego lub całkowitego zużycia. Powinien też okresowo konserwować okulary.
UOKiK doszedł do wniosku, że ograniczenia te są niezgodne z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. "Informacje te są nieprawdziwe w kontekście art. 4 ustawy, który nie tylko nie ogranicza możliwości składania reklamacji wyłącznie do wad fizycznych, ale i nie uzależnia jej w żadnym zakresie od powstania wskazanych przez spółkę uszkodzeń" – uzasadnił decyzję.
Kontrolerzy przywołali też art. 7 ustawy, zgodnie z którym sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, o czym kupujący wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien wiedzieć. "Artykuł ten wskazuje zatem przypadki, w których sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności. Wydaje się, że regulacja ustawowa w sposób celowy ogranicza odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność z umową jedynie do przypadku, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub powinien wiedzieć" – napisano w uzasadnieniu decyzji.
Także zapis dotyczący zabiegów konserwacyjnych wzbudził zastrzeżenia UOKiK. "Może sugerować, iż powinność dokonania czynności konserwacyjnych wynika z ustawy i jest obligatoryjna. Tymczasem ustawa nie uzależnia możliwości dochodzenia roszczeń od dokonania wskazanych przez sprzedawcę czynności"– wyjaśniono.
Decyzja nie jest prawomocna. Spółka może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.