Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) to organizacja zrzeszająca biura doradzające konsumentom we wszystkich krajach UE, która pomaga w polubownym rozstrzyganiu sporów transgranicznych w ramach Unii. W 2024 r. obsłużyła ponad 130 tys. osób, a 59 proc. spraw zakończyło się pozytywnie dla konsumentów. Na podstawie swoich doświadczeń przedstawiła ona Komisji Europejskiej propozycje koniecznych zmian w prawie, które miałyby wzmocnić ochronę konsumencką w UE.
Lepsza ochrona podróżnych – kwestie zagubionego bagażu, przesiadek i niewypłacalności przewoźnika
Najwięcej propozycji zmian dotyczy praw pasażerów lotniczych – przede wszystkim poprzez wprowadzenie kompleksowych środków ochrony w przypadkach niewypłacalności linii lotniczych, ale także podróży multimodalnych (przy użyciu kilku rodzajów transportu). W razie problemów miałyby one zabezpieczać prawo do zmiany trasy, pomocy w razie opóźnień lub odszkodowania. ECC-Net proponuje też aby ochrona jaka przysługuje pasażerom lotniczym obejmowała także podróżujących drogą morską lub autobusami.
Postulaty dotyczą też kwestii transportu bagażu – zdaniem ECC-Net należy w tej kwestii ustalić standardy dotyczące wielkości i wagi przewożonych bagaży, jak i doprecyzować procedury odszkodowawcze w razie zniszczenia, zagubienia lub opóźnienia w jego dostarczeniu. Konieczne jest także jasne zdefiniowanie pojęcia „nadzwyczajnych okoliczności” przez wskazanie konkretnych zdarzeń, które kwalifikują się jako takie – aby ograniczyć możliwość powoływania się na taki argument przez linie lotnicze w celu zwolnienia się z odpowiedzialności odszkodowawczej.
– W mojej ocenie wzmacnianie ochrony konsumentów, które obserwujemy od dłuższego czasu, to kierunek w którym warto podążać. Mimo wszystko są oni stroną słabszą, od której należy wymagać mniej niż od przedsiębiorcy zawodowo zajmującego się jakąś działalnością. Stąd pewne ciężary są przerzucone na przedsiębiorcę. Jest to moim zdaniem uzasadnione – do momentu, w którym ta ochrona nie utrudnia życia samemu konsumentowi – mówi Julian Tateno, radca prawny z kancelarii Markiewicz Sroczyński Mioduszewski.
Czytaj więcej
Niemieccy pasażerowie mogą składać przez internet wnioski o odszkodowanie za opóźnione lub odwoła...