- Jeśli placówka, w której pacjent zwykle umawia wizyty do lekarza rodzinnego została zamknięta w wyniku powodzi, może on zwrócić się o pomoc do innej placówki medycyny rodzinnej (POZ), która ma podpisaną umowę z NFZ. Nie ma w takim przypadku ograniczeń związanych z miejscem zamieszkania pacjenta. W celu uzyskania pomocy należy skontaktować się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisać swoją sytuację - informuje Rzecznik Praw Pacjenta.

Dodaje, że można też skorzystać ze świątecznej i nocnej pomocy lekarskiej w dowolnym miejscu w kraju, należy jedynie mieć przy sobie dowód tożsamości oraz numer PESEL. Zachęca, by w razie pytań lub wątpliwości dzwonić na czynną całą dobę Telefoniczną Informację Pacjenta pod nr tel. 800  190 590.

Pacjenci z zalanych terenów mogą dzwonić do lekarzy z całej Polski

Zarządzenie, które podpisał prezes NFZ, umożliwia funduszowi pokrycie kosztów leczenia nawet w przypadku, gdy pacjent skorzysta z usług lekarza POZ spoza swojej "listy aktywnej".  - To rozwiązanie ma na celu zapewnienie niezbędnej pomocy wszystkim potrzebującym, niezależnie od ich stałego miejsca zamieszkania – wyjaśnił prezes NFZ Filip Nowak.

Oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia województwach dolnośląskim, małopolskim, śląskim i opolskim monitorują sytuację m.in w szpitalach, zakładach opiekuńczo-leczniczych i uzdrowiskach w zakresie m.in.  podtopień, braku prądu, koniecznej ewakuacji pacjentów, zabezpieczenia leków i sprzętu. Dyrektorzy Oddziałów Wojewódzkich NFZ pozostają w stałym i ścisłym kontakcie ze służbami Wojewodów.

Czytaj więcej

Powódź w Polsce. Woda zalewa szpital w Nysie. Ewakuacja pacjentów