Polacy ruszyli po alkohol 0%. Styczeń będzie bez procentów?

Chodzi zwłaszcza o Dry January, czyli światową akcję promującą ograniczanie spożycia alkoholu. W Polsce trend widać od dawna, zwłaszcza w przypadku piwa.

Publikacja: 05.01.2025 11:12

Polacy ruszyli po alkohol 0%. Styczeń będzie bez procentów?

Foto: Adobe Stock

Trend na alkohol bez procentów widać coraz mocniej po sklepowych półkach, choć z najnowszych badań firmy Nielsen IQ wynika, że warianty bezalkoholowe to nadal nisza. Niemniej tak producenci, jak i sklepy stawiają na rozwijanie takiej oferty.

Znikające procenty z alkoholu

– Największe znaczenie w wartości sprzedaży mają wśród kategorii piw – jest to ok 7,5 proc. – mówi Anna Wagner z NieslenIQ. – Na drugim miejscu są wina odalkoholizowane, które odpowiadają za ok 2,2 proc. wartości sprzedaży całej kategorii – dodaje podkreślając, że w przypadku tylko win musujących warianty bezalkoholowe to 5,7 proc. wartości sprzedaży segmentu. Na trzecim miejscu znalazł się odpowiednik ginu z to 1,4 proc. – Również w lokalach gastronomicznych, według corocznej ankiety CGA – an NIQ Company, konsumenci ograniczający spożycie alkoholu najbardziej lubią lub są skłonni do spróbowania piw bezalkoholowych – jest to 33 proc. z nich), co czwarty sięga po wino odalkoholizowane, a co piąty po bezalkoholowe zamienniki alkoholi mocnych i różnego rodzaje koktajle – wyjaśnia ekspertka.

Czytaj więcej

Mocno wzrosła cena minimalna alkoholi w Rosji. W sklepach jeszcze drożej

O rozwijaniu oferty tego rodzaju produktów zgodnie mówią przedstawiciele handlu, obecnie to zdecydowanie jedna z najmocniej rosnących części rynku. – Po szerokości oferty i dystrybucji widzimy, że trend umacnia się i można powiedzieć również, że staje się modny – przyznaje Halina Włodarska-Basek, dyrektor grupy produktów napoje-alkohole w sieci Auchan. – Dla konsumenta nie jest to już tylko alternatywa (gdy nie może skorzystać z procentów), a możliwość wyboru, nawet bardzo często – chęć – dodaje.

Styczeń bez alkoholu. Światowa akcja Dry January

Trend mogą nasilić jeszcze takie akcje jak Dry January, rozpoczęty w 2013 r. w Wielkiej Brytanii. Wtedy wzięło w niej udział około 4 tys. osób. Do 2018 r. liczba ta wzrosła do 40 tys. i nadal rosła do 175 tys. osób w 2023 r. Zaczął się pojawiać także w innych krajach, w 2023 r. 15 proc. dorosłych Amerykanów, czyli ok. 26 mln osób, zobowiązało się do jego stosowania.

– Chęć celebrowania wspaniałych chwil nie musi się wiązać z wyrzeczeniami – zauważa Joanna Semczuk, członek zarządu, dyrektor ds. logistyki i handlu w firmie Henkell Freixenet Polska.

To oferta skierowana do osób świadomie ograniczających konsumpcję alkoholu – liczących spożywane kalorie, przyjmujących leki czy kierowców. Produkty 0% to już wręcz stały element modnych imprez, wesel czy firmowych eventów.

– Produkty 0% to segment dopiero kształtujący się, który cały czas otwarty jest na nowości i jakościowe produkty – ocenia z kolei Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska. – Jako firma widzimy w nim olbrzymi potencjał i poświęcamy dużo uwagi, by zrozumieć motywy zakupowe konsumentów oraz zaoferować im najlepszy produkt – dodaje.

Czas na zmiany. Polacy ograniczają spożycie napojów alkoholowych

Trendu wyraźnego ograniczania konsumpcji napojów alkoholowych nie da się już nie zauważyć. Konsumenci nie tylko rezygnują z napojów z procentami, czego efektem są spadki wolumenu sprzedaży, ale także coraz częściej wybierają produkty o niższej zawartości alkoholu. – Przepisy dotyczące wyrobów gronowych w tych wersjach zostały już dość dawno uregulowane. Natomiast polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich, np. cydrów, win owocowych i miodów pitnych, wciąż nie mają możliwości oferowania opcji bezalkoholowych i – w niektórych przypadkach – niskoalkoholowych, z powodu braku odpowiednich regulacji – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Aby to zmienić, nasza organizacja złożyła do Ministerstwa Rolnictwa wniosek o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Konieczna jest istotna zmiana tego aktu prawnego. Postulujemy przede wszystkim o obniżenie dolnych limitów zawartości alkoholu dla niektórych kategorii, modyfikację definicji oraz określenie dopuszczalnych metod dealkoholizacji – dodaje.

Wino takie jest wytwarzane z wina alkoholowego, które poddaje się dealkoholizacji. Zatem na samym początku trzeba stworzyć dobrej jakości wino, z dobrego surowca, jakim jest odpowiednia odmiana winogron. Następnie do produkcji bezalkoholowych odpowiedników win spokojnych lub musujących wybiera się jedną z kilku metod.

Trend na alkohol bez procentów widać coraz mocniej po sklepowych półkach, choć z najnowszych badań firmy Nielsen IQ wynika, że warianty bezalkoholowe to nadal nisza. Niemniej tak producenci, jak i sklepy stawiają na rozwijanie takiej oferty.

Znikające procenty z alkoholu

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Przemysł spożywczy
Foie gras i łosoś zdominowały francuskie święta
Przemysł spożywczy
Piwo z Polski i innych krajów Unii Europejskiej wlewa się do Rosji
Przemysł spożywczy
Mocno wzrosła cena minimalna alkoholi w Rosji. W sklepach jeszcze drożej
Przemysł spożywczy
Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra. To rynek wart miliard złotych
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Przemysł spożywczy
Duże zmiany w produkcji żywności. Uprawy trafiły do centrów miast, a owady do chipsów
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay