Aktualizacja: 16.02.2025 14:39 Publikacja: 28.12.2021 19:16
Foto: Adobe Stock
Od 1 stycznia 2022 r. zmieni się rzeczywistość drogowa dla milionów kierowców. Wejdzie w życie nowy taryfikator mandatów i punktów karnych. Surowe zasady dotkną wszystkich kierujących. Łatwiej będzie im stracić prawo jazdy i trudniej pozbyć się niechcianych punktów karnych. Wszystko w trosce o poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Najdotkliwszą zmianą będzie pierwsza od 26 lat podwyżka mandatów. Nowelizacja pozwoli Policji na nałożenie na kierowcę nawet 5 tys. zł mandatu i 15 punktów karnych. Wzrosną np. kary za przewinienia wobec pieszych. Nieustąpienie pierwszeństwa może kosztować kierowcę 1,5 tys. zł. Sąd zaś będzie mógł nałożyć na kierowcę aż 30 tys. zł grzywny.
W kwietniu ruszą wypłaty 13. emerytury. Jej wysokość brutto stanowi równowartość najniższej emerytury. Świadczenie podlega oskładkowaniu i opodatkowaniu. Ile wyniesie netto? Nie wszyscy seniorzy otrzymają na rękę tę samą kwotę.
Eksperci biją na alarm. Rośnie handel ludźmi i przemyt bronią dokonywane przez obcokrajowców. Polska to jednak przespała, a nasze służby tego nie wykrywają. Deportacje to za mało. Potrzebna jest nowa strategia i zmiany w strukturze policji – twierdzi prof. Tomasz Safjański, były szef krajowego biura Interpolu w Polsce.
Prawie 6 mln zł – na tyle opiewają dotychczasowe roszczenia komorników związane z przymusową emeryturą, na którą byli wysyłani po ukończeniu 65. roku życia. Choć suma ta może jeszcze wzrosnąć, to do konsultacji trafił projekt przywracający poprzedni wiek emerytalny, który ma postawić tamę roszczeniom.
W Trybunale Konstytucyjnym odbyło się w czwartek spotkanie z przedstawicielami organizacji skupiających prawników sympatyzujących lub kojarzonych z poprzednią władzą.
W razie niewykonania obowiązku informacyjnego bank (lub pożyczkodawca) może zostać pozbawiony prawa do odsetek. Może tak być nawet wtedy, gdy indywidualna waga naruszenia tego obowiązku i jego konsekwencje dla konsumenta będą się różnić w zależności od przypadku - to sedno czwartkowego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w pierwszej polskiej sprawie dotyczącej „darmowego” kredytu.
Projekt ustawy 6 lutego 2025 r. (nr projektu UD 185) przewiduje wiele zmian w zakresie regulacji przepadku pojazdu mechanicznego na podstawie art. 44b k.k. Przypomnijmy, że już w trakcie prac legislacyjnych, pojawiały się kontrowersje co do zasadności formułowanych zapisów. Nie może przeto dziwić, że po prawie rocznym okresie ich funkcjonowania, zdecydowano się na przedstawienie propozycji zmian ustawodawczych.
Rząd chce wprowadzić możliwość orzekania przepadku pojazdu za złamanie zakazu siadania za kółkiem. W praktyce jednak taka sankcja grozi niewielu z nich. Za to dostaną mocniej po kieszeni, przynajmniej na papierze.
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) nie tylko odpowiada za produkcję praw jazdy i dowodów rejestracyjnych, lecz także obsługuje płatności za te dokumenty. Ma się to jednak zmienić jeszcze w tym roku.
Penalizacja nielegalnych wyścigów, wprowadzenie „zabójstwa drogowego”, zaostrzenie sankcji za łamanie sądowego zakazu prowadzenia pojazdów i zmiany w instytucji przepadku pojazdów – tak rząd chce walczyć z piratami drogowymi. Niektóre propozycje budzą zastrzeżenia prawników.
Ministerstwo Infrastruktury zastanawia się nad obniżeniem wymaganego wieku dla osób starających się o prawo jazdy kategorii C.
Weryfikacja uprawnień kierowców powinna się odbywać w powszechny sposób na stacjach paliw – twierdzi posłanka KO. Ministerstwo Infrastruktury prosi o więcej czasu na odpowiedź, jednak ekspert studzi entuzjazm: to raczej niewykonalne.
W czwartek opublikowano projekt ustawy, który ma pomóc w walce z patologiami na polskich drogach. Zakłada on m.in. podwyższenie kar, wprowadzanie nowego przestępstwa oraz zmienia zasady konfiskaty pojazdów.
Już nie fotoradary, a odcinkowe pomiary prędkości (OPP) okazują się największym wrogiem tych, którzy za kierownicą lubią mocniej docisnąć pedał gazu. Są bardziej skuteczne, a już wkrótce ich liczba zdecydowanie wzrośnie - niemal dwukrotnie. W przyszłym roku będą w sumie nadzorować niemal 700 km dróg.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas