Nowe regulacje wprowadzono w ramach nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – przypomina Naczelna Rada Aptekarska w opracowaniu przygotowanym przez Mariana Witkowskiego, wiceprezesa NRA.
Zwrot wynagrodzenia za dyżury apteczne
Od 14 lutego apteki ogólnodostępne, które nie pełniły wyznaczonego dyżuru lub pełniły go w mniejszym zakresie, niż określono w uchwale zarządu powiatu, są zobowiązane do zwrotu otrzymanego wynagrodzenia ryczałtowego (wypłacanego przez NFZ) wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie. Zwrot będzie dotyczył niewykonanych dyżurów w okresie liczonym od momentu wyznaczenia do ich pełnienia. Apteka będzie musiała zwrócić środki w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
Czytaj więcej
Ulga na dziecko to jedno z odliczeń, które można zastosować podczas składania zeznania rocznego. Pozwala ono na obniżenie kwoty podatku należnego do zapłaty. Aby móc z niego skorzystać, należy jednak spełnić pewne warunki.
Kiedy zwrot pieniędzy za niewykonane dyżury nie będzie obowiązkowy?
„Nie wszystkie sytuacje, w których apteka nie pełniła dyżuru, będą skutkowały koniecznością zwrotu wynagrodzenia. Ustawodawca przewidział dwa wyjątki” – wyjaśnia wiceprezes NRA. Pierwszym jest działanie siły wyższej, czyli sytuacji, w której apteka nie mogła pełnić dyżuru z powodu zdarzeń niezależnych, np. klęsk żywiołowych, awarii czy poważnych problemów zdrowotnych personelu. Drugi wyjątek obejmuje „inne przyczyny losowe”. „Mogą to być sytuacje wyjątkowe, np. nagła choroba farmaceuty bez możliwości zastępstwa” – czytamy.
Z obowiązku dokonania zwrotu wynagrodzenia za niezrealizowane dyżury będą zwolnione apteki, które powiadomią o wyjątkowych, losowych sytuacjach zarząd powiatu i NFZ, w terminie 14 dni od wystąpienia przyczyny. „Ustawodawca podkreślił, że wyjątki te obowiązują jedynie w sytuacjach prawidłowo udokumentowanych i zgłoszonych we wskazanych terminach” – wyjaśnia Witkowski.