Nie, zwłaszcza jeśli chodzi o wnioski o upadłość. Złożenie takiego wniosku nie zawsze może się wiązać z orzeczeniem upadłości przez sąd.
Rzecznik praw obywatelskich domaga się uregulowania w ustawie o usługach turystycznych zagadnienia odpowiedzialności za zmarnowany urlop. Czy resort przychyla się do takiego pomysłu?
Zastanawiamy się nad tym. Konsumenci domagają się często odszkodowania za zdarzenia, które nie wystąpiły z winy organizatora wycieczki. Turystom byłoby na pewno łatwiej, gdyby mieli jasność, w jakich przypadkach mogą wystąpić z roszczeniem.
Minister Gowin w swojej reformie deregulacyjnej zakłada otwarcie drogi do zawodu przewodnika. Czy wiedza osób, które oprowadzają turystów, nie musi być weryfikowana?
Przewodnik jest pewnego rodzaju wizytówką kraju. To, co przekazuje, ma szczególne znaczenie zwłaszcza dla turystów zagranicznych. Deregulacja nie musi jednak spowodować spadku poziomu wiedzy przewodników. Podstawowym weryfikatorem jakości ich usług będzie rynek. W pierwszej kolejności będzie to biuro podróży, potem stowarzyszenia przewodników, które mogą wypracować system certyfikacji. Również centra informacji turystycznej polecałyby usługi tylko najlepszych. Jeśli wiadomo, że przewodnik jest nierzetelny, jeżeli są na niego skargi, nie ma powodu, by go promować.
W projekcie przygotowanym przez resort sprawiedliwości znosi się warunek posiadania wykształcenia średniego przez pilota i przewodnika. Czy to dobry pomysł?
Ministerstwo Sportu i Turystyki opowiada się za utrzymaniem obowiązku posiadania wykształcenia średniego dla osób, które chcą wykonywać te zawody.