W prowadzonej ostatnio dyskusji oceniającej efekty współdziałania nauki z biznesem umyka inny ważny model współpracy – pomiędzy samymi przedstawicielami biznesu. A przecież im więcej kontaktów i powiązań ma firma z otoczeniem zewnętrznym, tym więcej może się nauczyć i zyskać. Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości jako instytucję publiczną zajmującą się wspieraniem rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw interesują relacje biznesowe, które prowadzą do wzrostu innowacyjności polskich firm. Analizując dane z badań prowadzonych przez PARP i inne instytucje, a także doświadczenia innych krajów, zastanawiamy się, w jakim stopniu rozwinięte relacje biznesowe odpowiadają za poziom innowacyjności przedsiębiorstw.
Badania prowadzone przez PARP m.in. w ramach międzynarodowego projektu Global Entrepreneurship Monitor (GEM) wskazują, że wraz z rozwojem gospodarczym rośnie skłonność firm do współpracy. A więc wysoki poziom współpracy świadczy o dojrzałości gospodarki. Szczególnie wyraźnie widać to w przypadku produkcji. GEM wyodrębnia trzy typy krajów. W krajach najsłabszych, definiowanych jako te nastawione na czynniki produkcji, współpracuje ze sobą tylko 20 proc. firm. W krajach zorientowanych na efektywność udział współpracujących przedsiębiorców podwaja się do 38 proc. Natomiast w krajach nastawionych na innowacje, w zakresie produkcji współpracuje połowa firm.
W badaniu GEM analizowana jest również współpraca w zakresie zakupów i w przypadku sprzedaży już posiadanym klientom. I w tych obszarach również obserwujemy większą intensywność współpracy w bardziej rozwiniętych krajach.
Polska powyżej średniej
Wyniki te są bardzo ciekawe w przypadku Polski. Plasujemy się jako kraj nastawiony na efektywność z aspiracjami do grupy krajów zorientowanych na innowacje. Okazuje się, że w zakresie współpracy firm osiągamy jedne z najwyższych wskaźników, powyżej średniej dla krajów innowacyjnych.
Podobne wnioski możemy wyciągnąć, analizując dane GUS w zakresie współpracy przedsiębiorstw prowadzących działalność innowacyjną z innymi podmiotami. Również w tym zestawieniu Polska wygląda bardzo korzystnie na tle pozostałych krajów UE. Można śmiało powiedzieć, że świadczy to o dużym potencjale naszych przedsiębiorców. Jak pokazują badania prowadzone przez zespół prof. Juliusza Gardawskiego ze Szkoły Głównej Handlowej, charakteryzują się oni znacznie wyższym poziomem kapitału społecznego niż społeczeństwo polskie jako takie. Warto zatem przyjrzeć się bliżej tej współpracy, zastanowić, jakie elementy działają dobrze, a gdzie jest jeszcze miejsce na interwencję publiczną, która wsparłaby firmy w budowaniu i rozwijaniu najbardziej zaawansowanych form współpracy, które prowadzą do wzrostu innowacyjności.