Można także powierzyć wyspecjalizowanej firmie czuwanie nad domeną. – Dbamy wtedy o to, aby ważność domeny była przedłużana i by nikt jej nie przejął. Bo gdyby ktoś to zrobił, mógłby chcieć potem odsprzedać nam domenę lub po prostu zachować ją dla siebie – mówi Paweł Laurów, specjalista ds. handlowych Onyx (www.onyx.pl).
[ramka][b]Na rynku wtórnym drożej[/b]
[b]Komentuje Daniel Kotyras, dyrektor ds. marketingu i PR w NetArt (serwis nazwa.pl):[/b]
Niezmiernie ważne jest pełne zabezpieczenie marki. W tym celu należy nie tylko zarejestrować domeny zawierające nazwę marki w połączeniu z najpopularniejszymi rozszerzeniami: pl, com.pl, com, eu.
Warto również rozważyć inne końcówki: regionalne i funkcjonalne bezpośrednio lub pośrednio związane z działalnością przedsiębiorstwa.
Dodatkowo jeśli nazwa zawiera polskie znaki diakrytyczne, firma powinna zarejestrować dwa pakiety domen: z użyciem „ogonków” (tzw. IDN) oraz pełen pakiet z ich odpowiednikiem nonIDN.
Jeśli nazwa składa się z dwóch lub więcej wyrazów, przedsiębiorstwo powinno zarejestrować dwa komplety domen: z użyciem myślnika rozdzielającego poszczególne słowa oraz ich odpowiedniki bez myślnika.
Należy także sprawdzić, jakie są najczęściej popełniane błędy w pisowni wybranej nazwy, i zarejestrować pakiet domen z tzw. literówkami.
Koszt rejestracji nawet najbardziej rozbudowanego pakietu nie jest wysoki. Zależnie od stopnia komplikacji nazwy liczba domen w pakiecie może się znacznie wahać, dlatego podanie stałego kosztu nie jest możliwe.
Zależy on także od tego, z jakich promocji skorzysta firma, jakie domeny znajdą się w pakiecie, u jakiego usługodawcy dokonana jest rejestracja.
Regularna cena rocznego abonamentu dla domeny pl w naszym serwisie wynosi 100 zł, w przypadku domeny eu oraz com – 50 zł. Cena domen funkcjonalnych to 75 zł, a regionalnych 50 zł.
Często koszt rejestracji za pierwszy rok jest obniżany przez rejestratorów do kilku groszy, a nawet do zera.
Zakup domeny na rynku wtórnym wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami. Jest to rozwiązanie dla firm, które wprowadziły już markę na rynek, zapominając o zabezpieczeniu jej funkcjonowania w Internecie, bądź dla firm, które chcą wprowadzić do Polski produkt sprzedawany już w innych krajach.
Zdarza się również, że przedsiębiorstwo jest zdecydowane na uruchomienie projektu pod konkretną nazwą. Wtedy także musi kupić pakiet domen. Jeśli sprzedawca nie ma w swoim portfelu wszystkich adresów, należy zarejestrować je bądź kupić gdzie indziej.
Ceny domen na rynku wtórnym są całkowicie wolne, mogą sięgać od kilku do kilkuset tysięcy złotych.[/ramka]
[ramka][b]Nazwa łatwa do zapamiętania[/b]
[b]Komentuje Przemysław Bojczuk, PPD.pl:[/b]
Dobrze dobrana nazwa domeny zapewni naturalny ruch odwiedzających, bo nie będzie problemu z zapamiętaniem adresu. Jeśli firma ABC ma stronę pod adresem abc.pl, może mieć pewność, że klienci bez kłopotu ją znajdą.
Wybranie adresu abc.biz.pl czy abc24.pl będzie już wymagało dodatkowego trudu. Dlatego taki adres należy rozpropagować i sprawić, by został zapamiętany.
Jeśli dodatkowo firma ma domenę generyczną ze swojej branży (np. narzędzia.pl, gdy sprzedaje narzędzia), może liczyć na odwiedziny klientów, którzy szukają narzędzi, a niekoniecznie zetknęły się z nazwą ABC.
Podstawową domeną polskiej firmy jest pl. Tu internauta zajrzy w pierwszej kolejności. Nie będzie miał też problemu z jej zapamiętaniem. Dobrym pomysłem jest też wykupienie domen: eu i com. Pomogą one w dotarciu do klienta zagranicznego.
Domeny IDN (zawierające polskie znaki) zostały wprowadzone w strefie pl ponad sześć lat temu, jednak wciąż są rzadko rejestrowane. To błąd.
Jeśli firma używa domeny zawierającej słowo z polskimi znakami, powinna zadbać zarówno o wersję bez ogonków, jak i z ogonkami (np. slon.pl i słoń.pl). Jeśli tego nie zrobi, może to wykorzystać konkurencja. Należy pamiętać, że abonent jest odpowiedzialny za domenę i powinien jej strzec.
Najczęstszą przyczyną utraty domen jest niedopilnowanie terminu płatności. Dlatego warto przedłużyć domenę na kilka lat naprzód.
Poza tym, jeśli jest to możliwe, warto ustawić automatyczne odnowienie w panelu rejestratora. Trzeba też pamiętać o aktualizacji danych, gdy firma zmienia e-mail, telefon lub się przeprowadza.
Inną przyczyną problemów jest zlecanie rejestracji domeny osobom lub firmom trzecim. Często np. agencja tworząca stronę rejestruje domenę na swoje dane zamiast na dane klienta.
A z prawnego punktu widzenia abonentem jest firma wpisana do rejestru. To ona może w pełni dysponować domeną. Nie ma znaczenia, że domenę użytkuje inna firma.
Zdarza się też, że domena jest przejmowana bez wiedzy abonenta. Może to zrobić były pracownik posiadający hasło, czasem nieuczciwy pośrednik. Jeśli firma ma komplet dokumentów związanych z domeną, szanse na jej odzyskanie są duże.[/ramka]