Europejskie małe i średnie firmy powinny więcej eksportować

Co ciekawe to pogląd, który podzielają zarówno Komisja Europejska, jak i Węgry, które przewodzą w tym półroczu w Radzie Unii Europejskiej. Bruksela ma przygotować specjalną strategię dla unijnych MŚP w zakresie wsparcia ich eksportu.

Publikacja: 28.11.2024 13:30

Komisja Europejska chce zwiększyć produktywność sektora MŚP

Komisja Europejska chce zwiększyć produktywność sektora MŚP

Foto: Adobe Stock

Podczas corocznego europejskiego Zgromadzenia MŚP (ang. SME Assembly) organizowanego przez Komisję Europejską i kraj sprawujący w danym półroczu prezydencję w Radzie UE (obecnie są to Węgry) zgodnie mówili o tym Richárd Szabados, sekretarz stanu ds. MŚP w węgierskim rządzie, jak i Bonifacio Garcia Porras, Head of Unit z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP.

Węgry nastawione proeksportowo

- Jako prezydencja węgierska koncentrujemy się na tym jak wygląda stan Unii Europejskiej, jako całości i jakie stoją przed nią szanse i wyzwania wskazane m.in. w raporcie Mario Draghiego. W naszej ocenie to przede wszystkim transformacja energetyczna, zapewnienie taniej energii po pandemii koronawirusa i w trakcie trwania wojny na Ukrainie, luka innowacyjna pomiędzy Unią a USA i Chinami, konkurencyjność w przemyśle ciężkim (stalowym, metalurgicznym), ale także konkurencyjność w sektorze MŚP, a to oznacza konkurowanie przez małe i średnie europejskie firmy na rynkach zagranicznych – mówił w Budapeszcie Richárd Szabados. Przedstawiciel węgierskiego rządu podkreślił, że Węgry są nastawione proeksportowo i nie chodzi tylko o sprzedaż wewnątrz UE, ale także poza Unię. – Dlatego też instytucje unijne muszą być w stanie wspierać i finansować MŚP w tym zakresie. Popieramy też formułę partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) – dodał Szabados.

Czytaj więcej

W polskich eksporterów uderzą kłopoty Niemiec i wojna celna z Chinami

Z kolei Bonifacio Garcia Porras, z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP stwierdził obrazowo, że mikro, małe i średnie firmy to „bijące serce europejskiej gospodarki, jej mięśnie, bez nich nie ma chleba i kawy”. Przedstawiciel Komisji Europejskiej wskazał tradycyjne już wyzwania dla MŚP, którymi są m.in. dostęp do preferencyjnego finansowania, bariery administracyjne, zbyt niski poziom produktywności, ale też i nowe zagrożenia jak np. powodzie, do których doszło ostatnio w Hiszpanii, a wcześniej w innych krajach UE, w tym w Polsce, Czechach i Niemczech, czyli ekstremalna pogoda. Odnosząc się do kwestii PPP poinformował, że w ocenie KE możliwa jest rewizja dyrektyw dotyczących partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Komisja Europejska chce zwiększyć produktywność sektora MŚP. Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen, wskazała, że potrzebujemy Unii Europejskiej bardziej zjednoczonej, a to w rozumieniu przewodniczącej oznacza m.in. zwiększenie sprzedaży transgranicznych usług i produktów – mówił Garcia Porras.

Czytaj więcej

Jedzenie dla brytyjskich pupili od polskich producentów i dostawców

W tym celu ma być opracowana specjalna unijna strategia. Zamysłem przewodniczącej KE jest rozruszać Jednolity Rynek Europejski. W ocenie von der Leyen jest on największym zasobem UE, ale firmy z sektora MŚP powinny sprzedawać nie tylko na nim, ale także poza Unię do tzw. krajów trzecich. KE chce wesprzeć wyjście unijnych MŚP poza Unię, gdyż w ocenie urzędników z Brukseli za mało małych i średnich firm eksportuje. W tym zakresie Komisja chce zidentyfikować bariery utrudniające zagraniczną sprzedaż unijnym przedsiębiorcom i przygotować w 2025 r. strategię wsparcia ich w tym zakresie. Zdaniem Brukseli zagraniczna ekspansja będzie też swoistym testem działania dla wielu firm.

Pomoc ze strony EEN

Jak przypomniał Garcia Porras unijni przedsiębiorcy chcący eksportować mogą korzystać z działającej od 2008 r. Enterprise Europe Network. To największa na świecie sieć wspierająca MŚP w internacjonalizacji. Obejmuje ona ponad 60 krajów, 600 organizacji i 3000 ekspertów.

- Sieć EEN to także ponad 200 konsorcjów gotowych pomagać MŚP w sprzedaży poza UE – podkreślił przedstawiciel Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. rynku ewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP.

Eksport
Wielka Brytania pogłębia skłonność do współpracy z UE, w tym z Polską
Eksport
Uzbekistan coraz bliżej Światowej Organizacji Handlu
Eksport
Jedzenie dla brytyjskich pupili od polskich producentów i dostawców
Eksport
Rynek południowokoreański: jakie są szanse i wyzwania dla polskich firm?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Eksport
W polskich eksporterów uderzą kłopoty Niemiec i wojna celna z Chinami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao SA z ofertą EKO kredytu mieszkaniowego