Czechy to drugi odbiorca polskiego eksportu i potentat kolejowy

Czechy są naturalnym partnerem dla polskich firm do współpracy w zakresie transportu towarowego, zarówno w obrocie surowcami, jak i produktami gotowymi.

Publikacja: 13.01.2025 10:45

Czechy to ważny partner handlowy Polski

Praga Czechy

Czechy to ważny partner handlowy Polski

Foto: Adobe Stock

Czechy liderem sektora kolejowego – z taką tezą możemy spotkać się w środowisku branżowym. Czeska kolej zarówno w aspekcie transportu pasażerskiego, jak i towarowego, stanowi przykład efektywności i innowacyjności.

Skąd tak silna pozycja kolei w Czechach?

W drugiej połowie XIX wieku Czechy będąc częścią Monarchii Austro-Węgierskiej (panowanie Habsburgów), były jednym z najważniejszych ośrodków przemysłowych Europy. W tym okresie czeski przemysł odpowiadał aż za dwie trzecie produkcji w Europie, a kolej stała się kluczowym środkiem transportu. Przemysł tekstylny, metalurgiczny, węglowy, chemiczny i maszynowy rozwinął się w tym okresie w zawrotnym tempie. Czechy były w stanie utrzymać pozycję jednego z liderów w branży kolejowej w Europie. Sieć kolejowa zbudowana w XIX wieku do dziś jest fundamentem nowoczesnego transportu w tym kraju.

Czytaj więcej

Czesi nagle chwalą Polskę. Jak przestaliśmy być krajem nierobów i fanatyków

Podróżować pociągiem po Czechach to czysta przyjemność. Przewoźnicy kolejowi przewieźli w 2023 roku ok. 184,6 mln pasażerów, czyli o prawie 10 proc. więcej rok do roku (dane Ministerstwa Transportu opublikowane na stronie internetowej Czeskiego Urzędu Statystycznego). Tymczasem w Polsce PKP Intercity przewiozło ok. 68 mln pasażerów w 2023 r., a w 2024 r. już 78,5 mln pasażerów. Należy przy tym pamiętać, że Polska ma trzykrotnie większą powierzchnię niż Czechy i prawie czterokrotnie więcej mieszkańców.

Czesi chętnie decydują się na podróż pociągiem bez względu na status społeczny. Podróżują wszystkie pokolenia. Dlaczego tak się dzieje? Warto zacząć od tego, że pociągi jeżdżą często, szybko i docierają do najdalszych zakątków kraju. Czechy charakteryzują się dużą gęstością sieci kolejowej, wynoszącą ok. 9,5 km linii kolejowej na każde 100 km², co stanowi jedną z najwyższych wartości w Europie. Na rynku pasażerskim panuje silna konkurencja dzięki czemu ceny są atrakcyjne a przewoźnicy proponują dodatkowe udogodnienia w cenie biletów. System sprzedaży biletów jest bardzo dynamiczny, np. rezerwując z wyprzedzeniem podróż z Ostrawy do Pragi, można kupić bilet już za kilkanaście złotych. Pociągi dalekobieżne kursują regularnie, w stałych odstępach czasu a dla podróżujących jest to wielka wygoda, bo nawet jeśli spóźnią się na pociąg to mają pewność, że wkrótce odjedzie kolejny.

Towary jadą właśnie przez Czechy

W 2022 r. czeska kolej towarowa przewiozła ponad 60 mln ton, a Czechy znalazły się w czołówce państw Unii Europejskiej pod względem udziału kolei w całkowitym transporcie towarów (ok. 20 proc.). Choć jest to stosunkowo mały kraj to jednak znajdujący się w strategicznym położeniu na mapie Europy.

Czechy leżą na skrzyżowaniu ważnych szlaków kolejowych. Pierwszy to Zachód-Wschód biegnący przez Ukrainę, Słowację, Czechy i dalej w stronę Niemiec i Niderlandów. Drugi to Północ-Południe, który łączy polskie porty z portami: Chorwacji, Słowenii, Włoch oraz całymi Bałkanami. Dzięki temu Czechy są krajem tranzytowym i pełnią rolę pomostu pomiędzy wieloma rynkami. Są kluczowym węzłem transportowym. Tamtejsze firmy dysponują bardzo dużym parkiem wagonowym. Wiele z tych wagonów można spotkać w Polsce gdzie są wykorzystywane do przewozów międzynarodowych.

Polski kapitał w Czechach

Na czeskim rynku sukcesy odnoszą też firmy z polskim kapitałem. Należą do nich m.in. PKP CARGO International, który jest drugim co do wielkości pracodawcą w swej branży w Czechach, a także Unipetrol Doprava. Silną pozycję i potencjał kolei w Czechach dostrzega prezes PKP Cargo International - Łukasz Grzesło.

- Rynek czeski jest dla grupy PKP CARGO bardzo ważny. Po pierwsze, Czechy są odbiorcą różnych grup towarów przewożonych koleją np. części do produkcji samochodów, a także paliw, produktów chemicznych czy stali. Po drugie, Czechy są krajem tranzytowym, oknem w stronę południowej Europy, gdzie kolej rośnie w siłę. Dzięki inicjatywom prezesa PKP S.A. Alana Beroud i jego silnej pozycji w ramach Międzynarodowego Związku Kolei UIC, mamy unikalną szansę na zdobycie nowych relacji biznesowych w tamtym regionie – wskazuje Grzesło.

Czytaj więcej

Europejskie małe i średnie firmy powinny więcej eksportować

Warto dodać, że Czechy są jednym z liderów w regionie Europy Środkowej, jeśli chodzi o transport intermodalny, który zyskuje na znaczeniu w związku z dążeniem do zmniejszenia emisji CO2 i zwiększenia efektywności logistyki. - W naszej ocenie rynek czeski jest bardzo perspektywiczny. Wzmacniają się nowe korytarze handlowe przez Czechy np. korytarz w stronę Słowacji i Ukrainy. Mocno rozwijamy także nasz terminal intermodalny w Paskovie pod Ostrawą, który stanowi doskonały hub łączący Bałtyk z Adriatykiem. Jako firma z polskim kapitałem, aktywnie promujemy wśród czeskich przedsiębiorców nasze porty morskie: Gdańsk, Gdynię, Szczecin i Świnoujście. Dzięki zakończonym remontom infrastruktury kolejowej, pociągi towarowe docierają z polskich portów do granicy z Czechami w mniej niż dobę, co czyni te przewozy konkurencyjne w stosunku do dostaw z portów niemieckich – dodaje Łukasz Grzesło.

W ostatnich latach Czechy znacząco zainwestowały w modernizację i rozbudowę swej infrastruktury kolejowej. O pozycji czeskich kolei może świadczyć także fakt, że pionierskie projekty a także testowanie nowoczesnych rozwiązań jest właśnie w pierwszej kolejności wdrażane w Czechach. W 2020 r. zainwestowano 10,3 mld czeskich koron (ok. 2 mld zł) w modernizację istniejących linii i budowę nowych odcinków. Ponadto, Czechy jako jeden z pierwszych krajów UE wprowadzają system ETCS (europejski system sterowania pociągiem), wdrażają nowoczesne technologie, takie jak systemy zarządzania ruchem kolejowym, automatyczne systemy bezpieczeństwa oraz pociągi nowej generacji.

Szansa dla polskich przedsiębiorców

W kontekście współpracy między Polską a Czechami, istnieje wiele możliwości dla polskich przedsiębiorców w branży transportowej. Czechy są naturalnym partnerem do współpracy w zakresie transportu towarowego, zarówno w obrocie surowcami, jak i produktami gotowymi.

Rozwój transportu pasażerskiego w Czechach stwarza okazje do inwestycji w nowoczesne technologie, systemy biletowe oraz usługę przewozu pasażerów. Ponadto, Czechy stanowią istotny rynek dla firm zajmujących się technologiami związanymi z zarządzaniem ruchem i infrastrukturą kolejową. W coraz większym stopniu inwestują w zrównoważony rozwój transportu, co otwiera możliwości dla firm zajmujących się ekologicznymi rozwiązaniami w logistyce i transporcie.

Autorka jest specjalistką od wprowadzania firm na czeski rynek, właścicielką firmy doradczo-usługowej w Czechach – DvaKraje.pl

Czechy liderem sektora kolejowego – z taką tezą możemy spotkać się w środowisku branżowym. Czeska kolej zarówno w aspekcie transportu pasażerskiego, jak i towarowego, stanowi przykład efektywności i innowacyjności.

Skąd tak silna pozycja kolei w Czechach?

Pozostało jeszcze 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Patrick Haughey: Rzeszów to dobra baza dla irlandzkich starań o odbudowę Ukrainy
Eksport
Bartosz Łopiński: W międzynarodowym rozwoju firmy warto postawić na kulturę
Eksport
W którą stronę biegnie kolejowa sieć Kazachstanu, a zatem i towary?
Eksport
Jak wygląda sytuacja unijnych MŚP na zagranicznych rynkach?
Eksport
Wielka Brytania pogłębia skłonność do współpracy z UE, w tym z Polską