Wietnam jako kierunek eksportu? Oto bariery i perspektywy

Decyzje polityczne o odważnym włączeniu się w globalny obieg handlowy sprawiają, że socjalistyczny Wietnam stanowi coraz atrakcyjniejsze miejsce dla inwestorów i eksporterów. Co może czekać polskich przedsiębiorców na tym rynku?

Publikacja: 25.03.2025 11:30

Polski eksport do Wietnamu stale rośnie

Polski eksport do Wietnamu stale rośnie

Foto: materiały prasowe

Wietnam wzmacnia swą pozycję na gospodarczej mapie świata dzięki dynamicznemu wzrostowi gospodarczemu oraz rosnącej integracji z rynkami międzynarodowymi. Pomaga w tym członkostwo w regionalnych układach handlowych oraz umowy o wolnym handlu z dojrzałymi rynkami. Z tych pierwszych szczególnie istotne są: RCEP, strefa wolnego handlu dziewięciu państw Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), Chin, Australii, Japonii, Nowej Zelandii i Korei Południowe oraz transpacyficzne partnerstwo CPTPP. Dla polskich firm najważniejsze znaczenie ma jednak wietnamska umowa o wolnym handlu z Unią Europejską (EVFTA). W chwili jej wejścia w życie w 2020 r. Wietnam zliberalizował ponad 65 proc. stawek na przywóz towarów z UE, a pozostałe zobowiązania są realizowane w okresie przejściowym trwającym do 10 lat, czyli do 2030 r.

Wymiana handlowa Polska-Wietnam rośnie

Choć udział Wietnamu w całości eksportu Polski to jedynie ponad promil (0,15 proc.), to nasz eksport do Wietnamu stale rośnie. W pierwszym półroczu 2024 r. jego wartość wyniosła 270 mln euro, co oznacza wzrost o 8 proc. względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Największy udział w eksporcie mają produkty rolno-spożywcze (30 proc.) oraz maszyny i urządzenia (25 proc.). Wedle danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w okresie od stycznia do listopada 2024 r. eksport wyniósł 49,2 mln euro (ok. 212 mln zł). Powodzeniem na wietnamskim rynku cieszyło się mięso i podroby z drobiu, filety rybne, jelita i żołądki zwierzęce oraz podroby wołowe. Liczne wyzwania w eksporcie przekładają się na wyniki bilansu handlowego. Pomimo rosnącej wymiany handlowej między Polską a Wietnamem, w 2023 r. nasz kraj odnotował deficyt przekraczający 4 mld zł.

Czytaj więcej

Ożywienie w stosunkach polsko-islandzkich. Islandia dąży do UE

Wietnam - bariery w dostępie do rynku

Planując sprzedaż do Wietnamu należy uwzględnić bariery dostępu do tego rynku, które w zależności od sektora wymagają nakładów finansowych, pracy i czasu. Ministerstwo Rozwoju i Technologii wskazuje, że główne przeszkody dotyczą ochrony inwestorów mniejszościowych, procedur administracyjnych, własności intelektualnej, standardów audytu, barier pozataryfowych, procedur celnych oraz korupcji.

Szczególnie trudny jest eksport produktów zwierzęcych i mlecznych, który wiąże się z długotrwałymi procedurami zatwierdzania zakładów eksportujących oraz skomplikowanymi kontrolami weterynaryjnymi i sanitarnymi. To także ograniczenia na import zwierząt i produktów zwierzęcych, a uznanie kraju za bezpieczne źródło pochodzenia stanowi warunek dopuszczenia towarów na rynek. Procedury akceptacyjne są czasochłonne np. w przypadku jabłek trwają średnio trzy lata, a proces dotyczący borówek wciąż nie został zakończony.

Dodatkowe utrudnienia występują w imporcie alkoholu, gdzie eksporterzy muszą zmagać się z wysokimi cłami, systemem licencji importowych oraz ograniczoną liczbą portów przeznaczonych do odprawy tego rodzaju towarów. Sprzedaż alkoholu podlega też koncesjonowaniu, co dodatkowo komplikuje sprawę.

Znaczne trudności występują także w sektorze farmaceutycznym. Wymogi dotyczące autoryzacji rynkowej są skomplikowane, a procedury rejestracyjne czasochłonne, co utrudnia szybkie wprowadzanie nowych leków i produktów medycznych na rynek. Dodatkowo dystrybucja farmaceutyków jest ograniczona, ponieważ wiele leków trafia do pacjentów bezpośrednio za pośrednictwem placówek medycznych, a sprzedaż w aptekach jest mniej powszechna.

Stale rosnący eksport pokazuje jednak, że bariery i trudności w perspektywie czasu da się przejść. A Wietnam stał się już największym w Azji Południowo-Wschodniej odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych. Z kolei firma Adamed zbudowała tam zakład produkcyjny, obsługujący rynki ASEAN.

Wyzwanie i szansa - wielość tradycji

Wietnam opiera się nie tylko na tradycjach buddyjskich, ale również konfucjańskich. Szczególnie ten drugi aspekt ma istotny wpływ na niektóre elementy porządku społecznego. W związku z tym pewne zwyczaje kulturowe mogą przypominać te obowiązujące choćby w Chinach. Państwo Środka w ciągu setek lat odcisnęło istotne piętno na kulturze Wietnamu. Na własną rękę można się o tym przekonać zwiedzając zabytki, w tym powstałą w 1070 r. Świątynię Literatury, która kształciła urzędników państwowych zgodnie z konfucjanizmem. Z drugiej strony warto pamiętać, że stosunki wietnamsko-chińskie są niemal tak samo skomplikowane jak polsko-niemieckie. Nie warto więc automatycznie przenosić swych doświadczeń z ChRL na południowego sąsiada.

Czytaj więcej

Czy Wielka Brytania ma szansę dołączyć do unii celnej UE?

Jednocześnie warto dodać, że prawie 10 proc. populacji Wietnamu stanowią chrześcijanie, w większości katolicy. Jest to wprawdzie spadek europejskich tradycji kolonialnych w tym państwie, ale jednocześnie taka wspólnota kultury ułatwia nawiązywanie bliższych relacji między Polakami i Wietnamczykami, i wymiany poglądów na płaszczyźnie religijnej.

Jak pielęgnować tę znajomość?

W kulturze wietnamskiej kluczową rolę odgrywa pielęgnowanie relacji i znajomości. Mogą one otworzyć wiele drzwi, a także stanowić dodatkowe zabezpieczenie. Warto inwestować w relacje, poświęcając czas na spotkania i wspólne wyjścia także poza godzinami pracy, np. do restauracji, parku czy na aktywności sportowe. Na początku znajomości warto wręczyć prezent. Może być nim np. jakiś przedmiot charakterystyczny dla regionu, z którego pochodzi dana firma lub przedsiębiorca. Ważny w tym kontekście jest element symboliczny. Może to być zarówno butelka lokalnego alkoholu, jak i bombonierka czekoladek, figurka czy książka o danym regionie po angielsku, jeśli partnerzy mówią w tym języku. Przy tym, tak jak w przypadku Chin, ważny jest estetyczny i elegancki sposób opakowania prezentu.

Jeśli partner biznesowy z Wietnamu przyjeżdża do Polski, zazwyczaj oczekuje pełnej opieki podczas pobytu. Oczywiście zdarzają się też inne przypadki, szczególnie jeśli nasz kontrahent należy do coraz liczniejszej grupy, która kształciła się na prestiżowych zachodnich uczelniach i jest otwarty na inne modele współpracy. Niemniej jednak warto zadbać o jego wizytę, np. zapraszając na obiad lub kolację do miejsca serwującego lokalne specjały. Można też delegować pracownika firmy, który w czasie wolnym oprowadzi gości z Wietnamu po mieście.

Plan pobytu warto ustalić wspólnie z partnerem, być może dodatkowa opieka nie będzie konieczna, ale dobrze jest zakomunikować gotowość do jej zapewnienia. Taki gest na pewno będzie doceniony, a wspólne biesiadowanie zawsze jest dobrym sposobem pogłębienia relacji zawodowych.

Ostatnia dekada pokazała, że istnieje przestrzeń na pogłębienie polsko-wietnamskich relacji gospodarczych. Sygnałem zainteresowania Hanoi Warszawą była styczniowa wizyta premiera Phama Minh Chinha. Warto wykorzystać ten moment na pogłębienie zainteresowania rynkiem wietnamskim. Ponieważ jawi się on coraz większej liczbie firm z wielu państw jako atrakcyjny kierunek sprzedaży i produkcji z rosnącą liczbą konsumentów, to z upływem czasu będzie na nim coraz ciaśniej.

Wietnam wzmacnia swą pozycję na gospodarczej mapie świata dzięki dynamicznemu wzrostowi gospodarczemu oraz rosnącej integracji z rynkami międzynarodowymi. Pomaga w tym członkostwo w regionalnych układach handlowych oraz umowy o wolnym handlu z dojrzałymi rynkami. Z tych pierwszych szczególnie istotne są: RCEP, strefa wolnego handlu dziewięciu państw Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), Chin, Australii, Japonii, Nowej Zelandii i Korei Południowe oraz transpacyficzne partnerstwo CPTPP. Dla polskich firm najważniejsze znaczenie ma jednak wietnamska umowa o wolnym handlu z Unią Europejską (EVFTA). W chwili jej wejścia w życie w 2020 r. Wietnam zliberalizował ponad 65 proc. stawek na przywóz towarów z UE, a pozostałe zobowiązania są realizowane w okresie przejściowym trwającym do 10 lat, czyli do 2030 r.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Ożywienie w stosunkach polsko-islandzkich. Islandia dąży do UE
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Eksport
Wyboista droga do wznowienia eksportu mięsa z Polski do Chin
Eksport
Czy Wielka Brytania ma szansę dołączyć do unii celnej UE?
Eksport
Polityka rolna Kazachstanu. Szanse i zagrożenia dla polskich firm
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Eksport
Wielka Brytania wdrożyła trzecią fazę pobrexitowych przepisów granicznych
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście