Polska firma wygrała przetarg i zbuduje promy dla Szkotów

Gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding podpisała kontrakt na budowę siedmiu promów elektrycznych dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL).

Publikacja: 17.04.2025 12:20

Tanera Mor, Szkocja. Promy polskiej produkcji będą wozić pasażerów i auta głównie w rejonie archipel

Tanera Mor, Szkocja. Promy polskiej produkcji będą wozić pasażerów i auta głównie w rejonie archipelagu Hebrydów

Foto: Lion's Bank

Remontowa wygrała przetarg publiczny ogłoszony w lipcu 2024 r. Kontrakt na budowę promów wraz z kompleksową modernizacją zasilania infrastruktury portowej i nabrzeża ma mieć wartość 175 mln funtów. Oferta polskiej stoczni została oceniona najwyżej pod względem jakości i ceny, zostawiając w pokonanym polu oferty przedsiębiorstw Cemre Marin Endustri A.S. z Turcji, Damen Offshore and Specialized Vessels B.V. z Niderlandów, Cammell Laird z Anglii oraz Ferguson Marine Port Glasgow ze Szkocji.

Szkoci bez wygranej w przetargu

Brak sukcesu w tym przetargu ze strony ostatniej z wymienionych firm wywołał kontrowersje wśród szkockiego społeczeństwa, pojawiły się oskarżenia wobec tamtejszego rządu i Szkockiej Partii Narodowej (SNP) o nienależytą dbałość o interes narodowy i lokalny biznes. Natomiast szef CMAL Kevin Hobbs jednoznacznie bronił przebiegu i wyniku przetargu. - Naszym obowiązkiem jest przestrzeganie strategii zamówień publicznych dla Szkocji i wyznaczenie stoczni zdolnej do produkcji wysokiej jakości statków, które spełniają potrzeby mieszkańców, zapewniając jednocześnie najlepszą wartość dla finansów publicznych. Jesteśmy pewni zdolności Remontowej, ponieważ współpracowaliśmy z nią wcześniej, ostatnio przy dostawie MV Finlaggan w 2011 roku – zadeklarował Hobbs.

Czytaj więcej

Douglas Alexander: Wielka Brytania chce mocniej współpracować z Polską

Wspomniana współpraca Remontowej z tym armatorem miała miejsce w latach 2005-2011, kiedy to zostały przekazane trzy promy (oprócz MV Finlaggan także MV Bute i MV Argyle) przeznaczone do  obsługi ruchu pasażersko-samochodowego pomiędzy Glasgow i innymi miastami szkockiego wybrzeża a wyspami w archipelagu Hebrydów na zachodzie Szkocji. Stocznia Remontowa wzięła też udział w ogłoszonym w 2014 roku przez należącą do CMAL spółkę CalMac przetargu na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych, gdzie zajęła drugie miejsce, przegrywając właśnie z Ferguson Marine, która wkrótce potem popadła w kłopoty finansowe, wciąż rzutujące na jej obecną kondycję.

Promy z napędem elektrycznym

Promy zbudowane w ramach obecnego kontraktu zostaną wyposażone w napęd elektryczny. Długość jednostki wyniesie ok. 50 m, a szerokość to ok. 12,5 m. Sześć z nich będzie mogło jednorazowo zabrać na pokład 150 pasażerów i 24 samochody, zaś siódmy prom będzie przewozić 250 pasażerów i 16 samochodów. Będą dostarczane począwszy od 3. kwartału 2027 roku aż po 1. kwartał 2029 r. Mają obsługiwać 9 połączeń głównie w rejonie archipelagu Hebrydów. Ich wprowadzenie do kursowania jest częścią 10-letniego programu wymiany floty małych jednostek (ang. Small Vessel Replacement Programme – SVRP).

Czytaj więcej

Anna Clunes: dialog i stabilne otoczenie biznesowe pomagają relacjom handlowym

Fiona Hyslop, sekretarz transportu w lokalnym szkockim rządzie, entuzjastycznie odniosła się do nowego polsko-szkockiego kontraktu. - Cieszę się, że został osiągnięty kamień milowy w przetargu na budowę i dostarczenie siedmiu nowych małych jednostek do naszej sieci promowej. Te statki pomogą poprawić łączność dla mieszkańców wyspy, wzmocnić przedsiębiorstwa i społeczności. Ich elektryczna eksploatacja przyczyni się również do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla z floty promowej Szkocji, dzięki czemu podróż promem stanie się bardziej zrównoważona – powiedziała Hyslop.

Remontowa wygrała przetarg publiczny ogłoszony w lipcu 2024 r. Kontrakt na budowę promów wraz z kompleksową modernizacją zasilania infrastruktury portowej i nabrzeża ma mieć wartość 175 mln funtów. Oferta polskiej stoczni została oceniona najwyżej pod względem jakości i ceny, zostawiając w pokonanym polu oferty przedsiębiorstw Cemre Marin Endustri A.S. z Turcji, Damen Offshore and Specialized Vessels B.V. z Niderlandów, Cammell Laird z Anglii oraz Ferguson Marine Port Glasgow ze Szkocji.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Jacek Tomczak: Expo to świat wolnego handlu
Eksport
KUKE weźmie na siebie 80 proc. ryzyka transportu towarów na Ukrainę
Eksport
Douglas Alexander: Wielka Brytania chce mocniej współpracować z Polską
Eksport
Wietnam jako kierunek eksportu? Oto bariery i perspektywy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Eksport
Ożywienie w stosunkach polsko-islandzkich. Islandia dąży do UE