Materiał powstał we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego
W Instytucie Wzornictwa Przemysłowego (IWP) mamy swego rodzaju nowe otwarcie. Latem i jesienią nastąpiły zmiany w kierownictwie instytucji. Co to oznacza dla działalności IWP, co się zmieni?
Tak, latem p.o. prezesa IWP został Adrian Musiał, żeby we wrześniu zostać oficjalnie prezesem instytutu. Ja do zarządu dołączyłam w połowie września i rzeczywiście był to dla mnie bardzo intensywny czas. Adrian Musiał ma duże doświadczenie na rynku nieruchomości, co w przypadku IWP jest bardzo ważne, ponieważ instytut dysponuje jako spółka nieruchomościami, z których wynajmu w dużej mierze się utrzymuje. Ja mam doświadczenie marketingowe i przez lata pracowałam w obszarze rynku mediowego. Mam nadzieję, że wspólnie nasze kompetencje i zbieżna wizja rozwoju IWP oznaczają zmianę na lepsze.
Na czym się obecnie skupiacie, co jest dziś najważniejsze, jeśli chodzi o funkcjonowanie instytutu?
Niewiele osób wie, że Instytut Wzornictwa Przemysłowego od 2007 roku działa jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W naszym działaniu jest to kluczowe – ponieważ oznacza, że podstawowym zadaniem jest przynoszenie zysku. Nie otrzymujemy regularnego wsparcia na różne inicjatywy, które możemy określić mianem misyjnych – takie jak na przykład wystawy, warsztaty czy wspieranie młodych w świecie wzornictwa przemysłowego. Takie wsparcie od instytucji kultury czy państwa jednak się zdarza, np. ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, chociażby w postaci ufundowania nagrody specjalnej w naszych konkursach – za co jesteśmy bardzo wdzięczni. Mimo bardzo dobrych relacji i współpracy z instytucjami działającymi w obszarze kultury nie otrzymujemy stałego wsparcia, które pozwoliłoby na szerszy rozwój działań statutowych. Aktualnie więc skupiamy się na strategicznym dopięciu wizji instytutu tak, aby na siebie zarabiał, realizując jednościennie projekty wspierające wzornictwo. Tu przykładowo chcemy mocno zaktywizować działania Fundacji IWP, dzięki której możemy się starać np. o określone granty.
Jakie są priorytety działania IWP w najbliższym czasie?
Dla mnie w tym roku kluczowe jest wprowadzenie na rynek, we współpracy z partnerami biznesowymi, projektów i wzorów ze „złotej ery” IWP, czyli z lat 50. i 60. Chcę, aby te cudowne projekty znów zawitały do naszych domów i tym samym przypominały o istnieniu Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Istotne jest, aby zrobić to z wielką dbałością i szacunkiem dla osób, które wtedy dla nas projektowały. Są to legendy wzornictwa przemysłowego, takie jak chociażby Danuta Duszniak czy Alicja Wyszogrodzka. Mam nadzieję, że dochód z tych inicjatyw pomoże nam nie tylko podjąć szereg działań wspierających wzornictwo przemysłowe w Polsce, lecz także przypomnieć o tych niesamowitych osobach i ich pracy.
Przyszły rok to również rok prof. Wandy Telakowskiej, założycielki IWP. Z tej okazji planujemy szereg przedsięwzięć, z których największym będzie wystawa poświęconą pani Wandzie. Marzę, aby ta ekspozycja mówiła szerzej o wspaniałych kobietach tworzących wtedy w dużej większości instytut, ale dyskusje nad jej kształtem jeszcze trwają.
A czego dotyczą najważniejsze wyzwania w dłuższym okresie?
Największymi wyzwaniami są wspieranie polskiego wzornictwa, podejmowanie inicjatyw edukacyjnych oraz zadbanie o dziedzictwo IWP bez regularnego wsparcia finansowego.
Wzornictwo w nazwie to zobowiązanie. W jaki sposób IWP chce promować ciekawe wzornictwo przemysłowe w Polsce?
Pomysłów i chęci nie brakuje, jednak od czegoś trzeba zacząć. Na pewno w przyszłym roku gruntowej zmiany wymaga formuła naszych kluczowych konkursów – Dobry Wzór i Young Design. Oba mają długoletnie tradycje, bo odpowiednio 31 i 18 lat, jednak oba potrzebują dostosowania do współczesnych warunków. Z moich wstępnych obserwacji i rozmów z branżą widzę, że jest również duże zapotrzebowanie na networking między projektantami i biznesem. To także obszar, w którym chcielibyśmy jako instytut być pomocni. Chcielibyśmy również kontynuować i rozwijać długoletnią tradycję współpracy z ośrodkami akademickimi i kulturalnymi przy realizacji kolejnych znaczących projektów.
—rozmawiał Jeremi Jędrzejkowski
Materiał powstał we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego