Według autora skargi, dane wskazujące miejsca zamieszkania abonentów, które zostały przez nich zgłoszone zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z 17 grudnia 2013 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, są zastępowane przez Pocztę Polską danymi dotyczącymi ich miejsca zameldowania pozyskanymi z rejestru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, do którego operator pocztowy ma dostęp według art. 7 ust. 1a ustawy z 25 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. Zdarza się również, że Poczta Polska przypisuje abonentom nieprawidłowe numery PESEL, kierując się kryterium adresu miejsca zameldowania.
Czytaj więcej
Kontrolerzy Poczty Polskiej odwiedzają domy i sprawdzają, czy ich mieszkańcy zarejestrowali odbiorniki radiowe i telewizyjne. Sprawdzają też firmy i posiadaczy samochodów. Czy mamy obowiązek wpuścić kontrolerów do swojego domu?
Skarżący wskazuje, że takie zmiany danych osobowych nie mają podstaw w przepisach prawa. Rozporządzenie nie uprawnia bowiem Poczty Polskiej S.A. do zmiany danych abonentów, zgłoszonych podczas rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Wprawdzie operator wyznaczony jest uprawniony do otrzymywania danych z rejestru PESEL na zasadach określonych w ustawie z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, to jednak z uzasadnienia senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych (która przyznała Poczcie Polskiej dostęp do tego rejestru), nie wynika, aby celem tych regulacji było umożliwienie podmiotowi rejestrującemu odbiorniki sprawdzanie i aktualizowanie wszystkich danych osobowych zgłoszonych przez abonentów.
Jak wynikało z uzasadnienia nowelizacji ustawy o opłatach abonamentowych, umożliwienie Poczcie pozyskiwania danych z rejestru PESEL ma służyć jedynie weryfikacji danych osób podlegających zwolnieniu od opłat abonamentowych.
Biuro RPO zwrócił się do Poczty Polskiej S.A. z prośbą o zbadanie zasygnalizowanej sprawy.