Reklama

Firmy nie chcą działać w pojedynkę. Franczyza ma być ratunkiem

Rozwój sieci partnerskich i franczyzowych nie zwolnił, zwłaszcza w handlu i gastronomii. Firmy obawiają się wpływu na rozwój rynku ustawy powstającej w resorcie sprawiedliwości.

Publikacja: 18.10.2022 21:00

Firmy nie chcą działać w pojedynkę. Franczyza ma być ratunkiem

Foto: Adobe Stock

Z danych z raportu Profit Systems i Polskiej Organizacji Franczyzodawców wynika, że przed pandemią było aktywnych 83 tys. umów franczyzowych, a obecnie ich liczba jest wyższa ok. 5 proc. i wynosi 87 tys. umów. Najwyższy przypływ franczyzobiorców podczas pandemii zanotowały sieci spożywcze czy gastronomiczne, z nawet 10- czy 20-proc. tempem rozwoju sieci.

Na rynku dominują rodzime firmy, 80 proc. franczyz to krajowe marki. Przy średnim zatrudnieniu sześciu osób na placówkę liczba zatrudnionych w sektorze przekroczyła 500 tys. osób. Na licencjach franczyzowych działają głównie rodzinne firmy, zatrudniające po kilka osób.

– To nie przypadek, że obecnie najszybciej rozwijają się koncepty franczyzowe charakteryzujące się stosunkowo niską kwotą inwestycji i krótkim okresem wypowiedzenia. Wszyscy szukamy sposobów na ograniczenie ryzyka – mówi Michał Wiśniewski, ekspert portalu Franchising.pl.

Najszybciej rosną sektory spożywczy oraz gastronomia. – Model franczyzowy pozwala w skuteczny sposób skalować działalności sieci przy niższym nakładzie środków niż rozwój w oparciu o własne lokale czy oddziały. W niepewnych czasach nie każda franczyza jednak się sprawdzi – mówi Paweł Aksamit, prezes firmy Stava obsługującej sektor dostaw w gastronomii i handlu. – Nasz model sprawdził się w ponad 50 lokalizacjach, a ponad 90 proc. naszych oddziałów jest rentownych, zdecydowaliśmy się wprowadzić pisemną i bezterminową gwarancję zysku – dodaje.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rzeź restauracji. Zyskały tylko wielkie sieci

Także sklepów w tym systemie przybywa, najszybciej rozwija się Żabka, z 1 tys. otwarć rocznie w sieci działa niemal 9 tys. sklepów, ale rosną też inne sieci.

– Franczyzobiorcy mogą liczyć na wsparcie marketingowe, logistyczne etc. – ale także na pomoc w optymalizacji kosztów – co ma szczególnie istotne znaczenie w czasach kryzysu czy inflacji – mówi Jan Domański, rzecznik Grupy Eurocash, operatora sieci Lewiatan czy ABC. – Wspieramy też współpracujących z nami przedsiębiorców w transformacji energetycznej i technologicznej, co również przekłada się na rentowność sklepów – dodaje.

Swoją obecność na rynku zaznaczają też potentaci. Jak Biedronka rozwijająca różne modele współpracy – tak franczyzowej, jak i agencyjnej. – Obecnie prawie 90 sklepów sieci funkcjonuje w ramach umowy agencyjnej, natomiast jedna placówka to franczyza. Dzięki wiedzy naszych partnerów i znajomości lokalnych społeczności jeszcze lepiej możemy razem odpowiadać na ich zróżnicowane potrzeby – mówi Przemysław Jurowicz, dyrektor ds. zarządzania nieruchomościami w Biedronce.

W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad ustawą, która ma uregulować rynek, czego firmy się akurat obawiają. Resort chwali się, że projekt wprowadza definicję franczyzy, której dotąd nie było w polskim prawie, co pozwoli w razie sporu uniknąć dowolnych interpretacji przed sądem. Mówi też o innych zaletach – jak obowiązek udostępniania franczyzobiorcy, na 14 dni przed podpisaniem umowy, dokumentu informacyjnego o jej warunkach.

Eksperci zwracają uwagę, że niesie to ryzyko przeregulowania rynku. Ustawa może wymusić wiele kapitałochłonnych regulacji, np. stworzenie dużego pakietu informacji o firmie, na podobieństwo prospektu emisyjnego. Proponują, aby zamiast tego dokonać samoregulacji Kodeksem Dobrych Praktyk.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Franczyza kwitnie, pomaga niedzielny zakaz
Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama