Koniec kryzysu w gastronomii i rekordowe zwyżki. Gdzie najchętniej jadają Polacy?

Rosną wszystkie sektory rynku gastronomicznego, choć najszybciej przybywa punktów mobilnych, jak np. food trucki. Ogółem liczba placówek zwiększyła się o ponad 4 tys., co oznacza najlepszy wynik od dekady.

Aktualizacja: 17.01.2025 06:33 Publikacja: 17.01.2025 04:26

Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy na polskich ulicach przybyło ponad 600 popularnych food trucków.

Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy na polskich ulicach przybyło ponad 600 popularnych food trucków.

Foto: Adobe Stock

Na koniec 2024 r. w Polsce działało nieco ponad 99,1 tys. punktów gastronomicznych. W porównaniu z końcem 2023 r. stanowi to wzrost o 4,2 proc., a zwyżki zanotowano we wszystkich pięciu kategoriach – wynika z danych wywiadowni Dun & Bradstreet, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza.

Foto: Paweł Krupecki

Food trucki na fali

Wedle danych firmy szczególną uwagę zwraca ponad 12-proc. wzrost w sektorze ruchomych placówek gastronomicznych. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy na polskich ulicach przybyło ponad 600 popularnych food trucków. – Znaczy to tyle, że Polacy nie tylko pokochali jedzenie poza domem, ale także od dłuższego czasu są gotowi próbować nowych rzeczy i kuchni ze świata. Jednocześnie szukając ku temu wielu okazji i miejsc, gdzie można smacznie i inaczej zjeść z food trucka – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet.

Czytaj więcej

Starbucks radykalnie zmienia zasady. Będzie nowy kodeks postępowania dla gości

Branża potwierdza perspektywy tego sektora. Sieć Bafra Kebab liczy teraz prawie 400 punktów. Liczba zmienia się praktycznie codziennie, bo każdego dnia podpisujemy nowe umowy franczyzowe i otwieramy nowe punkty – mówi Marcin Olesiak, członek zarządu Sweet Gallery. – Widać modę na street food, zmieniają się również zwyczaje Polaków, często wybieramy szybszą przekąskę aniżeli celebrację w restauracji – dodaje, podkreślając, że plany na 2025 r. są bardzo ambitne. – Nasz biznesplan zakłada otwarcie 450 nowych punktów w Polsce i kilkadziesiąt punktów w Rumunii, gdzie obecnie mamy 57 punków pod marką Ice and Roll & Cake and Roll. Pracujemy nad nowym konceptem, którego premiera będzie również w 2025 r. – podkreśla.

Lokali gastronomicznych przybywa

Tradycyjne restauracje także mają się dobrze. – Nasze plany wyznacza strategia spółki na lata 2024–2029, która pokazuje kierunki do zwiększania przychodów sieci i rentowności, a w konsekwencji budowania wartości spółki dla akcjonariuszy. W ubiegłym roku przychody naszych restauracji rosły solidnie powyżej inflacji i będziemy pracować na to, aby tak samo było w 2025 r. – mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska. Firma zarządza siecią 106 lokali, z których większość, 71, działa pod marką SPHINX Restauracje.

Firma zauważa, iż zwyczaje konsumentów zmieniają się i od co najmniej roku widać duże zainteresowanie różnego rodzaju promocjami i specjalnymi ofertami wśród klientów gastronomii. – Dla przykładu, nasi goście chętnie zamawiają także droższe dania, ale widać, że szukają dodatkowego argumentu, który ich do tego skłoni, właśnie takiego jak specjalna oferta – dodaje. Dlatego firma m.in. chce dalej rozwijać Aperitif – program lojalnościowy i aplikację mobilną. – Niedawno ruszył też program Aperitif Smart związany z tegorocznym 30-leciem istnienia restauracji. W tym programie nasi goście mogą otrzymać 30 proc. rabatu na wszystkie zamówienia do końca 2025 r. i jesteśmy przekonani, że ten program dodatkowo mocno przełoży się na wzrost przychodów sieci – podkreśla prezes Cacek.

Czytaj więcej

Polacy ruszyli po alkohol 0%. Styczeń będzie bez procentów?

– Niewątpliwie rynek gastronomiczny ewoluuje – coraz więcej osób korzysta z usług gastronomicznych, traktuje jak codzienność, co siłą rzeczy powoduje, że zwiększa się popyt na ofertę niskobudżetową. Lokale w segmencie bistro, fast casual i casual dining najbardziej odczują te tendencje – mówi Paweł Kowalewski, prezes zarządu Mex Polska. – My od lat poruszamy się w obszarze lokali o umiarkowanej cenowo ofercie, więc idealnie wpasowujemy się w obecne trendy. W kolejnych latach zgodnie z ogłoszoną strategią koncentrować się będziemy na dalszym dynamicznym rozwoju naszych konceptów w dużych miastach, wychodząc naprzeciw rosnącemu popytowi na ofertę gastronomiczną w cenach dostępnych dla wszystkich – dodaje.

Jednocześnie rozwijają się także nowe kategorie w ofercie restauracji. Firma Amka, importer i dystrybutor win w Europie Środkowo-Wschodniej i Skandynawii, wskazuje, że 2024 r. był dobry dla sektora win musujących. Dane sprzedażowe firmy dla segmentu HoReCa (hotele, restauracje, catering) wskazują, że w 2024 r. segment prosecco urósł aż o 20 proc. – Wzrost zainteresowania winami musującymi wśród naszych partnerów z branży odbieramy jako długoterminowy trend – mówi Brian Hauch Fenger, dyrektor generalny Amka Poland. – Prosecco cieszy się dziś ogromną popularnością, ale zauważamy także rosnącą sprzedaż w segmencie szampanów, które tworzą również marki premium – dodaje.

Szybkie dania w cenie

Sieci fast food z ofertą bardziej przystępną cenowo również są na fali. – 2024 r. pod wieloma względami był rekordowy, otworzyliśmy 36 nowych restauracji i mamy ich 580. Zwiększyła się także liczba naszych franczyzobiorców – obecnie to 105 osób, z którymi tworzymy miejsca pracy dla 35 tys. pracowników. W 2025 r. chcemy utrzymać podobne tempo rozwoju – mówi Anna Papka, dyrektorka ds. relacji korporacyjnych i wpływu, McDonald’s Polska. – Obserwujemy potrzeby naszych gości. Ostatnie miesiące przyniosły pewną stabilizację nastrojów konsumenckich, jednak niepewność wpływa na decyzje zakupowe. Wiemy, że goście nadal poszukują atrakcyjnej oferty w dobrej cenie. Odpowiadamy na to – z początkiem roku wróciliśmy z kuponami rabatowymi – dodaje. Promocje czekają także w aplikacji mobilnej McDonald’s, która ma już 6,6 mln aktywnych użytkowników.

 – Ten rok będzie oznaczać znaczące przyspieszenie, niektóre projekty przesunęły się z 2024 r. z uwagi na opóźnienia w uzyskiwaniu różnych zgód związanych uruchamianiem nowych lokali. – Nie mogę podać dokładnej liczby nowych otwarć, ale będzie ich na pewno więcej niż w 2024 r. – mówi Michał Różycki, szef ekspansji Popeyes w Polsce ze spółki Rex Concepts CEE, operatora sieci Popeyes w Polsce, Czechach i Rumunii. Firma obecnie ma w Polsce już 11 lokali.

Rozwija się także oferta dostaw w gastronomii. Firma Pyszne.pl wskazuje, że zgodnie z jej badaniami 70 proc. Polaków preferuje nieskomplikowane dania, a dla 30 proc. respondentów jakość jedzenia jest ważniejsza od ceny. – Na nasze wybory żywieniowe często wpływają dziś nie tylko nasze upodobania stricte kulinarne, ale też te muzyczne czy filmowe – mówi Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl.

Przemysł spożywczy
Starbucks radykalnie zmienia zasady. Będzie nowy kodeks postępowania dla gości
Przemysł spożywczy
Do syndyka zgłosiło się już 400 wierzycieli Manufaktury. Będzie więcej
Przemysł spożywczy
Producenci mięsa pod presją kosztów. Szansą rynki zagraniczne
Przemysł spożywczy
Foie gras i łosoś zdominowały francuskie święta
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Przemysł spożywczy
Piwo z Polski i innych krajów Unii Europejskiej wlewa się do Rosji
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego