Zgodnie z prawem farmaceutycznym reklama aptek i punktów aptecznych jest zabroniona. Zdaniem NSA nawet długie na 10 m bannery nie stanowią jednak reklamy, gdy znajduje się na nich tylko informacja o lokalizacji i godzinach otwarcia. Podanie nazwy apteki także jest dozwolone.
Czytaj więcej
Apteczny zakaz jakiejkolwiek reklamy dzieli branżę. Co jakiś czas pojawiają się postulaty doprecyzowania przepisów.
Sprawa dotyczyła właściciela apteki, na którego organy nadzoru farmaceutycznego nałożyły nakaz zaprzestania reklamy i ukarały go grzywną. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił obie decyzje. Główny inspektor farmaceutyczny wniósł jednak skargę kasacyjną. Uzasadnił, że tablice wywieszone przez aptekę wykraczały poza dozwoloną informację ze względu na znaczne rozmiary bannerów (jeden z nich miał 10 metrów długości i powierzchnię 250 mkw.). Były widoczne z daleka. Oprócz nazwy i adresu apteki umieszczono na nich logo oraz widoczną strzałkę wskazującą lokalizację apteki.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego rozmiar banneru nie ma znaczenia. Wskazanie kierunku także nie stanowi reklamy.
W przepisach prawa farmaceutycznego nie zawarto legalnej definicji reklamy aptek. Z orzecznictwa wynika zaś, że w reklamie nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do nabycia towaru – taki cel przyświeca nadawcy wypowiedzi i tak odbiera ją przeciętny odbiorca, do którego została skierowana. Zgodnie z prawem farmaceutycznym informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego nie stanowi jednak reklamy. Jak zauważył skład orzekający, taka informacja może spowodować napływ klientów i przyczynić się do zwiększenia sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych. W tym znaczeniu mieści się zatem w katalogu działań reklamowych. Skoro jednak ustawodawca nie wskazał, w jakich formach treści o lokalizacji i godzinach otwarcia apteki można umieścić w przestrzeni publicznej, to dla oceny, czy zachodzi wyłączenie z pojęcia reklamy, nie ma znaczenia widoczność i zasięg nośnika informacyjnego. Także nazwa apteki może widnieć na bannerze – informacja wskazująca tylko na lokalizację i godziny pracy nie identyfikowałaby podmiotu.