Polsko-amerykańskie relacje zyskały w ostatnim czasie status trwałego strategicznego partnerstwa. Dzięki intensywnemu dialogowi politycznemu oraz w wyniku szeregu wspólnych przedsięwzięć zarówno na płaszczyźnie relacji bilateralnych, jak i struktur wielostronnych, w szczególności w ramach sojuszu północnoatlantyckiego, partnerstwo Polski z USA zmaterializowało się w postaci regularnej obecności sił amerykańskich na naszym terytorium. Ma to kluczowe znaczenie w procesie wzmacniania sojuszniczych zdolności odstraszania w obliczu zagrożeń, których nagły wzrost w naszym regionie nastąpił wraz z agresją Rosji wobec Ukrainy w 2014 r. Umowa o wzmocnionej współpracy obronnej pomiędzy Polską i Stanami Zjednoczonymi jest ukoronowaniem wysiłków zmierzających do zapewnienia naszej ojczyźnie bezpieczeństwa i warunków do stabilnego rozwoju.
Zacieśnienie współpracy z USA na przestrzeni ostatnich lat jest pochodną naszej aktywności w strukturach wielostronnych, takich jak ONZ i OBWE, oraz w ramach niesformalizowanych struktur, jak proces warszawski służący stabilizacji sytuacji na Bliskim Wschodzie, zadaniowych koalicji, jak Globalna Koalicja do spraw walki z Daesh oraz inicjatyw na rzecz demokracji i praw człowieka, w tym szczególności zapewnienia wolności religii i wyznania.
Bywały i zimne reakcje
Polsko-amerykańskie partnerstwo strategiczne jest dziś bez wątpienia jednym z kluczowych czynników bezpieczeństwa Polski, pozycji naszego kraju na arenie międzynarodowej oraz ważnym komponentem relacji transatlantyckich. Przyczynia się ono do przeciwdziałania zagrożeniom poprzez ich eliminowanie u źródeł i ograniczanie wpływu ich konsekwencji na obszar transatlantycki. Rola dyplomacji wzrasta wraz ze świadomością, że natura wielu współczesnych wyzwań i zagrożeń, dynamika ich rozwoju, a także transgraniczny, globalny zasięg sprawiają, że coraz częściej konieczne jest angażowanie się państw na wielu polach, równolegle do głównych i strategicznie ważnych kierunków w ramach różnych międzynarodowych struktur i wokół inicjatyw służących przeciwdziałaniu eskalacji niebezpiecznych zjawisk. Dotyczy to np. zagadnień związanych z walką z międzynarodowym terroryzmem czy też określanych mianem ludzkiego wymiaru w relacjach międzynarodowych, tzn. kwestii praw człowieka, pomocy humanitarnej, obrony wolności, budowy społeczeństwa obywatelskiego etc.
Budując polsko-amerykańskie partnerstwo, polska dyplomacja dostrzega, że Stany Zjednoczone, z racji wyjątkowego potencjału i rozległości interesów, są realnie zaangażowane w każdym poważniejszym konflikcie na świecie i uczestniczą w większości międzynarodowych inicjatyw. W złożonej, globalnej sieci wzajemnych zależności amerykańska administracja niejednokrotnie poszukuje wsparcia dla prezentowanego stanowiska i podejmowanych działań. Z drugiej strony może także zaoferować pomoc w sytuacjach i miejscach, gdzie inne państwa mają swoje interesy, ale nie dysponują własnymi możliwościami oddziaływania. Sprawia to, że partnerstwo z USA ma unikalną wartość, chociaż nie zawsze jest ono łatwe i pozbawione napięć, czego przykładem była chłodna reakcja strony amerykańskiej na niektóre zapisy w nowelizacji ustawy o IPN w styczniu 2018 r.
Spór o ustawę 447
Restytucja mienia zajętego w Polsce w trakcie powojennej nacjonalizacji jest przedmiotem ostatnio opublikowanego przez Departament Stanu raportu opracowanego zgodnie z wymogami ustawy JUST Act (tzw. ustawa 447) uchwalonej przez Kongres USA. Mimo że opinia Departamentu Stanu dotycząca procesu restytucji mienia w Polsce odbiega w niektórych punktach od naszej oceny tego problemu, warto odnotować uwzględnienie w nim, także na skutek zabiegów naszej dyplomacji, szerokich działań podejmowanych przez Polskę w celu upamiętnienia ofiar II wojny światowej, w tym ofiar Holokaustu. W raporcie podkreślono wysiłki władz polskich, w tym opiekę nad miejscami pamięci, terenami obozów koncentracyjnych i obozów zagłady oraz wielkość środków finansowych wydatkowanych na te cele.