Konferencja PwC: Transformacja technologiczna nie ominie działów prawnych

Choć prawnicy wciąż często są konserwatywni w podejściu do nowych technologii, to nie ma alternatywy dla ich wdrażania w codziennej pracy. Polska i Europa Środkowo-Wschodnia to wyjątkowo dobre miejsce dla takich przemian – to kluczowe wnioski z LegalTech & AI Evolution Summit.

Publikacja: 11.04.2025 07:04

Konferencja PwC: Transformacja technologiczna nie ominie działów prawnych

Konferencja LegalTech & AI Evolution Summit, zrealizowana z inicjatywy PwC Legal Polska

Foto: materiał prasowy

Wydarzenie to było pierwszą tego typu inicjatywą PwC Legal Polska. Jak wskazała Aleksandra Bańkowska, partnerka w PwC, obecnie kierownicy działów prawnych stają przed poważnym dylematem.

– Z jednej strony wymaga się od nich, by byli innowacyjni i wnosili więcej wartości dodanej do firmy, a z drugiej – muszą mierzyć się z presją kosztową. Chcemy, by wydarzenie to pomogło przejść z postawy reaktywnej do bardziej proaktywnej, jeśli chodzi o AI i automatyzację zarządzania usługami – wskazała ekspertka.

Maciej Stefaniak, również partner w PwC, dodał, że obecnie tylko 10 proc. prawników jest w trakcie transformacji technologicznej, a 40 proc. rozważa jej rozpoczęcie. Oznacza to, że połowa wciąż nie robi w tej sprawie praktycznie nic.

Czytaj więcej

Unia Europejska włączy się do wyścigu AI. Jest plan, jak gonić Amerykę

Biznes się zmienia, a prawnicy muszą zmieniać się wraz z nim

Z kolei Matthias Schwenke, partner PwC w Niemczech, wskazał, że potrzeba zmian w branży prawnej wynika też z tego, że presję na zmiany odczuwają klienci prawników – i to w każdej branży.

– To, co kiedyś wydawało się pewne, już takie nie jest. Liderzy biznesowi nie mają możliwości podążania niewłaściwą drogą choćby przez jeden kwartał. Dlatego wymagają od szefów departamentów prawnych aktywnego doradztwa, ponieważ to oni posiadają wyjątkową wiedzę w skali każdego przedsiębiorstwa – stwierdził ekspert.

Jeden z paneli poświęcony był przyszłości rynku prawniczego w dobie rewolucji technologicznej. Uczestnicy panelu zastanawiali się nad wynikającymi z niej szansami i wyzwaniami. Agnieszka Kosowska, dyrektor ds. zarządzania i spraw korporacyjnych w Poczcie Polskiej, wskazała, że dla prawników, którzy często używają specjalistycznego, wręcz hermetycznego języka, przydatne mogą być narzędzia z zakresu AI pozwalające komunikować się w sposób bardziej przystępny. Wskazała jednak, że bez odpowiedniego przeszkolenia efekty stosowania nowych technologii mogą się wydawać niezadowalające.

Czytaj więcej

Leszek Kieliszewski: Przecież AI nie może się mylić

Prawnicy lubię myśleć o sobie jako o innowacyjnej branży, ale właściwie są konserwatywni

Wątek ten kontynuowała Małgorzata Wojnowska, dyrektorka działu prawnego i compliance Grupy Żabka Polska, wskazując, że transformacja technologiczna działów prawnych wymaga też zrozumienia po stronie klienta. Kluczowe jej zdaniem wydaje się zapewnienie partnerstwa oraz czasu do wprowadzenia zmian. Dodała, że transformacja to nie tylko zmiany technologiczne, ale też zmiana roli prawnika – od ściśle doradczo-pomocniczej do bardziej partnerskiej, w której prawnicy pomagają wyznaczać drogi rozwoju dla biznesu. Także Renata Zalewska, dyrektor ds. prawnych w Microsofcie, wskazała, że nowe technologie pozwalają zaoszczędzić czas, dzięki temu prawnicy mogą stać się doradcami w bardziej ogólnym, strategicznym sensie – zamiast skupiać się na rutynowych zadaniach.

– Prawnicy lubią myśleć o sobie jako o bardzo innowacyjnej branży, ale prawda jest taka, że jesteśmy konserwatywni. Prawnicy powinni używać sztucznej inteligencji i wielkich modeli językowych, ale barierą jest to, że niewiele wiemy o ich działaniu. Dlatego też ważne jest edukowanie na temat tych narzędzi – nie wymaga to dużego wysiłku, a może przynieść znaczące owoce – stwierdził z kolei Waldemar Koper, prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw.

Dodał przy tym, że niedawne raporty wskazują na związek między niskim poziomem stosowania technologii w kancelariach prawnych i w firmach, które one obsługują.

Polska to świetne miejsce do rozwoju prawnych innowacji

W kolejnym panelu dyskusyjnym eksperci skupiali się na roli Polski i szerzej, Europy Środkowo-Wschodniej, w trwającej zmianie technologicznej w branży prawniczej.

– To nie przypadek, że spotykamy się właśnie w Polsce. Nasz region jest doskonale umiejscowiony, by dostarczać usługi zarządzania projektami na dużą skalę, wspierać zespoły prawne i dużych klientów w ich ścieżce transformacji – wskazał Alec Gosiewski, dyrektor współodpowiedzialny za Legal Centre of Excellence w PwC. To jeden z powodów, dla których centrum dostarczania tych usług przez PwC znajduje się właśnie w Polsce, m.in. w Gdańsku – dodał.

Iga Dolipska, prezes i współzałożycielka Supesu Recruitment, wskazała, że Europa Środkowo-Wschodnia to naturalny wybór do rozwoju takich usług ze względu na dobre wykształcenie prawników, znajomość przez nich języków obcych, a także otwartość na nowe technologie. Z kolei Przemysław Mroczek, General Counsel w grupie Syncron, podkreślił korzyść płynącą z położenia w naszej strefie czasowej – co np. pozwala rano negocjować z partnerami z Azji, w ciągu dnia – z Europy, a wieczorem – z Ameryki. Wskazał też, że wraz z postępującymi zmianami technologicznymi działy prawne, prócz prawników i asystentów, będą musiały zatrudniać też specjalistów od technologii i samego legal techu.

Czytaj więcej

Michał Długosz: Polska, technologiczny skansen

Agnieszka Dzięgielewska-Jończyk, General Counsel w Nordea Polska, zaznaczyła, że w naszym kraju studiuje obecnie ponad milion osób, co stanowi ogromny obszar do rekrutacji talentów. Zwróciła też uwagę, że przy transformacji technologicznej nieodzowne są cztery elementy: współpraca, zaufanie, jawność i otwarta komunikacja. Ważne są też budowanie relacji i analiza informacji zwrotnej, która buduje sukces i pozwala poprawiać błędy. Natomiast Rafał Rybicki, kierownik działu usług prawnych i compliance w Boehringer Ingelheim, podkreślił wysoki poziom kwalifikacji polskich pracowników oraz to, że aby budować usługi z zakresu doradztwa prawnego (Managed Legal Services), niezbędne są trzy elementy: wykształceni ludzie, nowoczesne procesy oraz strategiczne wykorzystywanie uzyskanych danych. Wszystkie te elementy i umiejętności można znaleźć w naszym regionie.

Niedługo wszyscy prawnicy będą używać wielkich modeli językowych

Konferencję zamknęło wystąpienie prof. Dana Huntera z King’s College w Londynie, który wskazał, że wkrótce każdy prawnik będzie korzystał z tzw. wielkich modeli językowych. Przytoczył badania, z których wynikało, że znacznie przyspieszają one prace i sprawiają, że osoby, których jakość pracy była dotąd oceniana jako poniżej średniej, zaczynają dużo lepiej współpracować i dorównywać najlepszym.

– Sztuczna inteligencja nie zastąpi bowiem człowieka, ale człowiek wspierany przez AI zastąpi takiego, który nie jest przez nią wspierany – zauważył ekspert od nauk poznawczych i wnioskowania prawniczego.

Wskazał też, że choć wciąż największe obawy budzi problem tzw. black-box, czyli niewiedza o tym, w jaki sposób AI podejmuje decyzje, to pozostałe obawy związane z tą technologią stają się realnie coraz mniejsze. Tak jest z tzw. zniekształceniem (bias), halucynowaniem (wymyślaniem nieprawdziwych odpowiedzi) przez sztuczną inteligencję, które zanikają wraz z rozwojem tej technologii. Podobnie prywatność i poufność korzystania z niej są w coraz większym stopniu zapewnione. 

Wydarzenie to było pierwszą tego typu inicjatywą PwC Legal Polska. Jak wskazała Aleksandra Bańkowska, partnerka w PwC, obecnie kierownicy działów prawnych stają przed poważnym dylematem.

– Z jednej strony wymaga się od nich, by byli innowacyjni i wnosili więcej wartości dodanej do firmy, a z drugiej – muszą mierzyć się z presją kosztową. Chcemy, by wydarzenie to pomogło przejść z postawy reaktywnej do bardziej proaktywnej, jeśli chodzi o AI i automatyzację zarządzania usługami – wskazała ekspertka.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Wyrok SN trzeba pominąć. Rzecznik TSUE: głęboki kryzys polskiego sądownictwa
Zawody prawnicze
Notariusz nie zapłaci 35 tys. zł za czynności w siedzibie dewelopera
Zawody prawnicze
Pełnomocnik z urzędu może skarżyć zbyt niską zapłatę. Ważna uchwała SN
Praca, Emerytury i renty
Kiedy ponownie wzrośnie płaca minimalna? Perspektywy na 2025 i 2026 rok
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Administracja rządowa
Przepadli w konkursie, dostali największą dotację. Wybrała ich ministra kultury