Karta wynagrodzeń urzędnika gminy jest informacją publiczną

Karty wynagrodzeń urzędników gminy są informacją publiczną, Dotyczą osób będących funkcjonariuszami publicznymi i uposażeń finansowanych ze środków publicznych – stwierdził w wyroku WSA w Białymstoku.

Publikacja: 08.07.2014 14:00

Karta wynagrodzeń urzędnika gminy jest informacją publiczną

Foto: www.sxc.hu

Kobieta wystąpiła do wójta gminy z wnioskiem o udostępnienie jej informacji publicznej w zakresie karty wynagrodzeń: zastępcy wójta i jednocześnie dyrektor gminnego ośrodka kultury, sekretarza urzędu gminy, głównej księgowej oraz dyrektora zespołu szkół ogólnokształcących, za rok 2013. Jako podstawę prawną podała przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Wójt gminy, powołując się na kodeks pracy, odmówił udostępnienia informacji w formie wskazanej we wniosku. Poinformował, że osoby w nim wymienione zobowiązane są do składania oświadczeń majątkowych, które opublikowane zostały już w Biuletynie Informacji Publicznej.

Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku. Kobieta w skardze zarzuciła wójtowi bezczynność. Wniosła o zobowiązanie go do udzielenia żądanej informacji, w terminie czternastu dni od daty doręczenia akt oraz ukarania dyscyplinarnego pracownika winnego niezałatwienia sprawy w terminie.

W odpowiedzi organ zaznaczył, że żądane przez zainteresowaną dokumenty nie podlegają rygorowi ustawy o dostępie do informacji publicznej. Mając na względzie kodeks pracy, żądane dokumenty dotyczą sfery prywatnej pracowników, podlegają szczególnej ochronie i nie stanowią informacji publicznej. Zdaniem wójta karty wynagrodzeń są bardzo szczegółowymi dokumentami zawierającymi informacje wrażliwe dla pracownika.

WSA 26 czerwca 2014 roku orzekł, iż skarga na bezczynność jest zasadna. Zdaniem sądu, wójt gminy odmawiając kobiecie udzielenia informacji publicznej w formie zwykłego pisma, nie zastosował w sprawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Sąd powołał się na ugruntowaną linię orzeczniczą sądów administracyjnych, zgodnie z którą informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów, wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa. Charakteru informacji publicznej nie mają natomiast wnioski w sprawach indywidualnych, wnioski będące postulatem wszczęcia postępowania w innej sprawie, a także dotyczące przyszłych działań organów w sprawach indywidualnych.

WSA dodał, że w orzecznictwie sądów administracyjnych funkcjonuje jednolity pogląd odnośnie uznania kart wynagrodzeń pracowników, za informację publiczną. Dotyczą one wynagrodzeń pracowników gminy, które są finansowane ze środków publicznych, natomiast gospodarka środkami publicznymi jest jawna. Z przepisów wynika obowiązek prowadzenia szczegółowej sprawozdawczości finansowej, w tym płacowej w postaci pisemnej, czy też w systemie komputerowym.

Natomiast brak prowadzenia dokumentów w postaci kart wynagrodzeń nie może stać na przeszkodzie wytworzenia papierowego dokumentu, przedstawiającego wynagrodzenia wskazanych osób w poszczególnych okresach, nawet z rozbiciem na składniki wynagrodzenia.

Sąd zwrócił uwagę, że co prawda ustawa o dostępie do informacji publicznej ogranicza prawo do danych ze względu na prywatność osoby fizycznej, jednak ograniczenie to nie może mieć zastosowania, gdyż dotyczy osób będących funkcjonariuszami publicznymi. Żądane przez kobietę informacje dotyczą wynagrodzenia osób, które zajmują stanowiska w sektorze służby publicznej i posiadają określony zakres uprawnień, pozwalający na kształtowanie treści wykonywanych zadań w sferze publicznej. Z tego względu nie ma zastosowania również kodeks pracy.

Zdaniem WSA, rozpoznając wniosek należy wziąć również pod uwagę, że pomimo, że osoby wymienione we wniosku są zobowiązane do składania oświadczeń majątkowych, które publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej, to informacja ta lub jej część, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, powinna zostać udostępniana na wniosek (II SAB/Bk 26/14).

Wyrok jest nieprawomocny. Przysługuje na niego skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Kobieta wystąpiła do wójta gminy z wnioskiem o udostępnienie jej informacji publicznej w zakresie karty wynagrodzeń: zastępcy wójta i jednocześnie dyrektor gminnego ośrodka kultury, sekretarza urzędu gminy, głównej księgowej oraz dyrektora zespołu szkół ogólnokształcących, za rok 2013. Jako podstawę prawną podała przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Wójt gminy, powołując się na kodeks pracy, odmówił udostępnienia informacji w formie wskazanej we wniosku. Poinformował, że osoby w nim wymienione zobowiązane są do składania oświadczeń majątkowych, które opublikowane zostały już w Biuletynie Informacji Publicznej.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Prawo w Polsce
Będzie żałoba narodowa po śmierci papieża Franciszka. Podano termin
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce