Niektóre zadania publiczne gmin wymagają od nich dużego zaangażowania finansowego i organizacyjnego, w związku z czym w praktyce ich realizacja we współpracy z innymi gminami może się okazać dużo bardziej efektywna. Szczególnie widoczne będzie to w przypadku małych gmin, dla których samodzielne realizowanie zadań, na przykład z zakresu lokalnego transportu zbiorowego, może być nie tylko droższe, ale również mniej użyteczne dla mieszkańców danej gminy.
Rozwiązaniem może być utworzenie przez kilka gmin związku międzygminnego i przekazanie mu do realizacji określonych zadań publicznych, wspólnych dla wszystkich zainteresowanych gmin.
Połączenie sił
Związek międzygminny to szczególnego rodzaju osoba prawna, która wykonuje przekazane mu zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast gminy w nim zrzeszone tracą zarówno prawa, jak i obowiązki związane z wykonywaniem tych zadań. W teorii związek międzygminny jest zatem narzędziem umożliwiającym gminom połączenie sił w celu sprawniejszej realizacji nałożonych na nie zadań. Niestety w praktyce model ten w wielu wypadkach się nie sprawdza, a winą za taki stan rzeczy należy obciążyć same gminy.
Jak wynika z rejestru prowadzonego przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej, związków gminnych na dzień 30 września 2015 roku jest stosunkowo dużo, bo aż 215. Jednak w praktyce wiele z nich ma charakter fasadowy i w rzeczywistości nie realizuje swoich statutowych zadań.
Kontrola gospodarki finansowej związków międzygminnych przeprowadzona przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych w kwietniu 2007 roku wykazała, że na 247 zarejestrowanych w 2005 roku związków międzygminnych działalność prowadziło tylko 176 związków, natomiast pozostałe 71 nie prowadziło żadnej działalności. Taki stan rzeczy jest wyjątkowo niepożądany.